Slingeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noeni

Slingeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:20

Hallo,

Ik zit al een tijdje te tobben met mijn pony over een probleem(pje).
We zijn lekker aan het rijden, ik wil wat afwenden, slangvoltes etc.
Als ik op haar zit wend ik wat af maar ze slingert ontzettend. Natuurlijk zal het niet alleen aan haar liggen.
Misschien ligt het rijtechnisch vooral bij mij? Maar een rechte lijn lukt ons gewoon niet.
We vliegen alle kanten op behalve de goede. Maakt niet uit of we afwenden, van hand veranderen of tussen de bogen van de slangvoltes haar recht willen stellen. Ik heb al veel geprobeerd maar tot nu toe nog geen resultaat. Scheve mond

Heeft iemand tips voor mij?

Groetjes, Eva.

magda_90

Re: Slingeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:25

Bekend verhaal. Bij mijn vp is het zo als ik haar niet voldoende oplsuit en begeleid dan gaat ze slingeren, voor mij is het dan het teken beide benen eraan en op beide teugels evenveel contact en ik zorg er dan voor dat de teugels dan mooi langs de hals liggen. Als je dan weer een nieuwe wending gaat maken dan gaat mijn hand een stukje van de hals en begrenst de andere de buitenkant en zodar je op de wending zit weer bijelkaar.

Hoop dat je 'm snapt kan het niet echt omschrijven wat ik bedoel Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:27

Ik zou juist niet opsluiten en beleiden maar haar leren om op eigen benen te lopen. Ze heeft dus blijkbaar veel steun nodig aan jou en kan het zelf niet af. Ook veel binnenhoefslagen rijden en dergelijke.
Hoe oud is ze en hoelang is ze onder het zadel?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:06

Een paard kan pas goed rechtuit gaan, als je voltes, bogen en wendingen goed kan rijden op beide handen. Recht rijden gaat dan vanzelf, het paard is in balans en houdt een vast tempo in overeenstemming met de figuur die het paard gaat. Het paard is dan los, soepel en ontspannen. Op dat moment is rechtuit voorwaarts een eitje.

Ik rij voltes op beide handen, die door de bak verplaatsen. Dus geen vaste voltes op een vaste plek. Voor bogen en wendingen hetzelfde verhaal. Het paard wordt los, soepel en ontspannen. Je controleert er automatisch mee of het paard ten alle tijden correct op hulpen reageert. Je hoeft dan nooit proefjes in te studeren. Het paard doet ten alle tijde wat je vraagt. Het paard biedt het aan, het is geen extra inspanning het komt uit ontspanning, los en soepel zijn. Psychologisch de momenten waarop je een paard nieuwe dingen leert, het paard is dan het meest ontvankelijk om nieuwe dingen te leren of dingen te controleren of ze goed gaan.....

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:46

Goed opsluiten tussen de teugels en lekker voorwaarts houden. Zelf ook recht vooruit blijven kijken naar het punt dat je heen wil.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:08

BrittKitt schreef:
Ik zou juist niet opsluiten en beleiden maar haar leren om op eigen benen te lopen. Ze heeft dus blijkbaar veel steun nodig aan jou en kan het zelf niet af. Ook veel binnenhoefslagen rijden en dergelijke.
Hoe oud is ze en hoelang is ze onder het zadel?

7 jaar, verder weet ik niet hoe lang ze ohz is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:31

veel wendingen en op de lijn opsuiten tussen je handen en benen.
een reche lijn rijden hebben veel paarden moeite mee,moelijker dan dat je zou denken.
oevenen,oevenen en oevenen.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:10

4-kantjes rijden.......bocht, rechtrichten, bocht, rechtrichten enz

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:28

-) Een fiks tempo erin houden. Als jij met de fiets door los zand fietst, gaat dat ook beter als je harder rijdt. Zo is dat ook voor je paard. Als hij nog slingert, is hij nog niet helemaal gewend aan het feit dat jij op zijn rug zit.
-) Niet teveel corrigeren. Als jij een beekje oversteekt over een smalle balk met iemand op je rug, gaat dat beter als jouw 'passagier' niet zit te wringen. Hetzelfde voor je paard. Probeer hem niet teveel te gaan 'helpen', hij weet zelf het beste hoe hij moet lopen.
-) Veel op de binnenhoefslag rijden en veel van hand veranderen. Niet te afhankelijk worden van de bakrand.
-) Veel kilometers maken. Slingeren heeft vaak te maken met onbalans, en dat betert naarmate je meer rijdt en je paard meer kracht en evenwicht ontwikkelt met een ruiter op zijn rug.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:52

Goofy44 schreef:
Een paard kan pas goed rechtuit gaan, als je voltes, bogen en wendingen goed kan rijden op beide handen. Recht rijden gaat dan vanzelf, het paard is in balans en houdt een vast tempo in overeenstemming met de figuur die het paard gaat. Het paard is dan los, soepel en ontspannen. Op dat moment is rechtuit voorwaarts een eitje.

Ik rij voltes op beide handen, die door de bak verplaatsen. Dus geen vaste voltes op een vaste plek. Voor bogen en wendingen hetzelfde verhaal. Het paard wordt los, soepel en ontspannen. Je controleert er automatisch mee of het paard ten alle tijden correct op hulpen reageert. Je hoeft dan nooit proefjes in te studeren. Het paard doet ten alle tijde wat je vraagt. Het paard biedt het aan, het is geen extra inspanning het komt uit ontspanning, los en soepel zijn. Psychologisch de momenten waarop je een paard nieuwe dingen leert, het paard is dan het meest ontvankelijk om nieuwe dingen te leren of dingen te controleren of ze goed gaan.....

Ik kan niet anders dan hiermee instemmen.
Rij voltes, slangenvoltes, slingerlijntjes, probeer te voelen wanneer je paard op 2 teugels in balans loopt.
Probeer ook wat op de tweede hoefslag te rijden, zodat het paard leert lopen zonder steun van de bakrand.
Moet wel zeggen dat het dit vanzelf leert als je maar genoeg figuurtjes rijdt, maar het is een goede oefening.

Succes. Lachen