beter aan t been maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyx5

beter aan t been maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 13:28

soms is mijn pony niet goed aan het been. je kan dit oplossen door een klein tikje enzovoort maar wat als dat niet werkt?

Peuk

Re: beter aan t been maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:29

Ik had dat dus ook. Ik ben toen met sporen gaan rijden, ik weet het daar zijn ze niet voor maar het hielp wel! Nu gebruik ik ook geen sporen meer. Een dagje bos of zee doet ook wonderen.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 13:31

dankjewel voor je reactie

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:35

Ik zal even uitleggen hoe ik het deed/doe

1ex been = geen reactie
2ex been iets feller geven maar niet schoppen = geen reactie/kleine reactie maar niet voldoende
3ex = been met een tik(je)

mijn paard had het al snel door:) en was na een paar keer al veel beter aan het been:)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:30

Amrah schreef:

1ex been = geen reactie
2ex been iets feller geven maar niet schoppen = geen reactie/kleine reactie maar niet voldoende

mijn paard had het al snel door:) en was na een paar keer al veel beter aan het been:)

Dit helpt ook goed. En veel overgangen maken word hij ook wat actiever van. Ik moet dit wel elke keer als ik op haar rijd herhalen Nagelbijten / Gniffelen anders is ze het zo weer vergeten..

Het blijft wel moeilijk om het zo te houden omdat het ook wel een beetje aan je pony ligt, maar verbeteren kan altijd wel Knipoog

Succes!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:39

Overgangen. Héél veel overgangen, daar wordt de mijne superattent van.
Stap-draf, draf-halthouden, stap-galop, galop-draf etc. Na een tijd zo bezig zijn gaat je paard sneller en beter reageren op steeds meer precieze hulpen.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:43

Maar veel schijnovergangen.
heel langzaam draven, net niet stappen en dan in een keer weggaan.
ook veel overgangen rijden!!

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:43

super bedankt vooor jullie reactie

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:20

actief maken op het been, door middel van veel overgangen en idd geen reactie wat harder door komen. tikje als het moet.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:49

Je paard kan je goed aan het been krijgen door ten eerste veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen te rijden. En als je paard niet reageert op je been, meteen een flinke tik achter je been. Wees maar een paar keer flink streng, dan heb je daarna die tik niet meer nodig en loopt je paard al met een lichte beendruk.

Mijn ex-verzorgpaard was ook zo slecht aan het been in het begin, eigenaresse reed met sporen om hem voorwaarts te krijgen maar ik heb het in de les op de bovenstaande manier geleerd en dat heeft prima geholpen! Ja

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:49

Juist ja Lachen Sporen is in heel veel situaties niet eens nodig.. Als het paard éven niet wil, grijpen veel mensen naar de sporen..

Terwijl je heel vaak met een beetje werk, je je paard lichter aan het been kan krijgen! Ik zeg niet dat dit altijd zo is hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:52

Idd heel veel overgangen rijden. Ga ook eens een stukje middendraf rijden op een plek waar hij het niet verwacht, zoals op de korte zijde, en dan meteen weer terug rijden.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:18

dankjwel, ik zal het proberen.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:23

Ja ik zou ook gewoon zeggen dat je met sporen moet gaan rijden;) of met dat 1 keer drijf 2 keer iets harder en darna drijf met tik..
Ik heb zelf een verzorg paard waar ik dus ook met sporen op moest gaan rijden en toen werdt hij beter aan mijn been! aleen toen kwam wel het volgende probleem dat er een andere nieuwe verzorgster bij kwam en die rijd echt aleen maaar met haar sporen!! je ziet echt de hele tijd die sporen in zn buik gaan.. en ik gebruik aleen maar mij spoor als hij echt niet luisterd.. maar sins zij dus ook rijd luisterd hij dus bijna niet meer naar aleen maar been en moet ik wel steets meer mijn sporen gaan gebruiken terwijl ik dat liever niet doe dus.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:23

Veel overgangen oefenen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:27

Amrah schreef:

1ex been = geen reactie

Een paard weet maar al te goed dat ie dan niet op de eerste keer been hoeft te reageren, dus wat dat betreft ben ik niet zo van de herkansingen. Dus been geven, geen reactie = tikje achter je kuit geven en meteen weer been. Tikje hoeft niet hard te zijn, in tegendeel het is alleen om hem attent te maken op jouw been.
Verder staan er genoeg tips geschreven.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:44

BrankaZ schreef:
Amrah schreef:

1ex been = geen reactie

Een paard weet maar al te goed dat ie dan niet op de eerste keer been hoeft te reageren, dus wat dat betreft ben ik niet zo van de herkansingen. Dus been geven, geen reactie = tikje achter je kuit geven en meteen weer been. Tikje hoeft niet hard te zijn, in tegendeel het is alleen om hem attent te maken op jouw been.

Eventjes; de 2ex is een fellere beengeving dus je geeft harder been dan bij de eerste keer. en waarom moet je gelijk na 1x been en krijgt amper/geen reactie gelijk een tik(je) dr bij?
Maarja als jij het liever zonder de herkansing is een eigen manier:). Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn paard er negatief op reageerd:)

tiamoapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:49

Trainen, trainen en nog eens trainen. Laat je instructie geven, geef je wel op de juiste manier been? Is je teugelhouding wel goed? Is je zit wel goed? Misschien geef je haar/hem wel been en hou je haar/hem van voren weer tegen? Gelijk beginnen met sporen en zweep is volgens mij niet de juiste oplossing. Je paard hoort op de lichtste druk van je been al te reageren. Veel gebruik van sporen en zweep maakt je paard alleen maar harder voor je hulpen en dat kan nooit de bedoeling zijn. En vooral belonen als hij/zij goed reageert!

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:24

erg bedankt voor jullie reacties:d

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:02

BrankaZ schreef:
Amrah schreef:

1ex been = geen reactie

Mee eens.
Een paard is slim genoeg om te begrijpen dat hij dus niet bij de 1e keer al hoeft te reageren, en er zullen veel paarden zijn die dus blijven 'proberen'.
Mijn paard krijgt 1 kans op reactie, indien ik geen reactie krijg geef ik nogmaals ben met een tik er achteraan.
Het kost in het begin veel moeite, maar uiteindelijk heb je wel een paard dat op lichte kuitdruk al voorwaarts gaat.

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:04

bij mij is been --> reactie, zoniet spoortje erin (geval dat je geen spoortje gebruikt, tikje met de zweep achter het been)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:08

tiamoapril jij bent dus de enige die er ook nog eens aan denkt of de rem er wel afgaat als je "harder" wil!!! Compliment van aerdenhout1!!!!!!

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:10

Mientjeuh schreef:
Overgangen. Héél veel overgangen, daar wordt de mijne superattent van.
Stap-draf, draf-halthouden, stap-galop, galop-draf etc. Na een tijd zo bezig zijn gaat je paard sneller en beter reageren op steeds meer precieze hulpen.

Dat doe ik nu ook!

Of langzaam stap/drag/galop Ja En dat dan gewoon heel vaak herhalen Ja

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:11

veel overgangen rijden bijvoorbeeld stukjes middedraf weer terug en weer middedraf en weer terug .Het hoeft geen hele lange zijde middendraf maar een paar passen zolang hij maar reageert. Beloon hem er ook voor als hij reageert veel succes ermee Lachen

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:12

vaak spoor je aan in een bepaald ritme. op een gegeven moment kent je pony dat probeer eens uit dat ritme een te sporen, bijv. twee keer heel snel achter elkaar. en idd. veel overgangen.... succes ermee