wanneer beginnen met beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sterretje85

wanneer beginnen met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:17

Heb een paardje van 2 jaar, en ben nu bezig met longeren, en bijzetten. Hij doet dit heel braaf, dus wil over een paar maanden gaan beginnen met het echte werk! Wanneer zijn jullie begonnen met beleren?

FriesWytske

Re: wanneer beginnen met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:21

Laat hem nog lekker een jaartje in de wei. En begin er in de winter mee. Wij beginnen er meestal mee als ze bijna drie jaar zijn. Ik heb nu ook een 2-jarige die gaat dit jaar nog lekker de wei in met haar vriendinnetjes. En volgend jaar mag ze aan het werk. Ze moet nog lang genoeg werken. Laat ze nu nog maar lekker spelen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:22

Ik heb zelf een 1,5 jarige. Met haar doe ik alleen grondwerk, wat echt heel goed gaat. Verder wandel ik 1 x in de week met haar.
Ik merk nu al dat ze dingen heel snel op pakt. Dus ik ga volgend jaar voorjaar beginnen met longeren, dan wordt ze in juli 3 jaar. Ze pakt de dingen zo snel op dat ik verwacht dat ze niet veel tijd nodig heeft. Als ik haar dan zadel mak heb, breng ik haar weg voor het inrijden.
Als ik jou was zou ik toch nog eventjes wachten met het echte werk, je paardje is pas 2. Hij moet echt wel minimaal 3 jaar zijn. Anders kun je later misschien problemen verwachten met zijn gewrichten ect.

Tipje, ga ook een grondwerk doen (als je dit nog niet doet). Dan ben je ook lekker met hem bezig, en is voor jullie allebij leuk.

Succes.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:23

Beetje vroeg lijkt me, laat 'm nog een jaartje staan, 3 jaar is vroeg zat.

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:26

Ik heb altijd zoiets van als ze sterk zijn kunnen ze het best aan, en dus ga ik onderhand echt beginnen met beleren,hij springt zelfs ook al een sprongetje, vind ie leuk!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:26

Ik zou aankomende zomer lekker in de wei zetten met leefdtijds genoten of anders soortgenoten. Dan in de winter verder gaan met longeren en pas als hij 3 is zadelmak maken.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:26

Die van mij is 2 en staat nog lekker heel de zomer op het land met 3 leeftijdsgenootjes Knipoog
Ik wandel wel is met hem, wennen aan het verkeer en oefenen dat hij op "ho" reageert en achterwaats.
Verder mag hij nog lekker spelen, groeien en gewoon "paard" zijn, en zoals hierboven al gezegt is: Hij zal later nog hard genoeg moeten werken Knipoog

Springen op zo'n jonge leeftijd is echt niet goed voor je paardje
Maar je moet het zelf weten hoor...

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:29

Hij loopt nu al super met longeren, heb hem aan de bijzet, hij loopt al mooi aan tde teugel, ik denk dat ie er wel klaar voor is..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:31

Wat wil je dan al verder met hem gaan doen? Zadelmak maken en berijden? Bedenk wel dat zijn skelet nog lang niet uitgegroeid is en dat het misschien wel lijkt of hij het aankan maar dat het later problemen kan geven als je verder bent.
Ik snap wel dat wachten soms lang kan duren, maar je zal er later alleen maar voordeel van hebben.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:34

Mijn verzorghaflinger word 4 en ik ben nu begonnen met longeren en wennen aan het zadel.Hij pakt alles snel op en is super braaf.
Als ik jou was zou ik toch nog een jaartje wachten.Vanbuiten zien ze er misschien sterk uit maar hun skelet is nog lang niet volgroeit!

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:35

gewoon zadelmak maken en ermee gaan rijden, we hebben in ons hoofd om van de zomer op wedstrijd te gaan..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:36

sterretje85 schreef:
gewoon zadelmak maken en ermee gaan rijden, we hebben in ons hoofd om van de zomer op wedstrijd te gaan..

je moet het zelf weten, maar dat zou ik absoluut niet gaan doen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:37

haha hoezo een topic om mensen op stang te jagen Knipoog veel plezier ermee zou ik zeggen en veel succes op de wedstrijd van de zomer!!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:39

Meid, je moet het zeld weten, maar ben bang dat je je paardje verpest. En dan gelijk al wedstrijden gaan rijden, daar moet je toch wel voor trainen. En het is niet zo verstandig om op een jong paard te veel te gaan rijden, bet best is om het langzaam op te bouwen.
Maar wat hiervoor al gezegt word, het lijkt alof je paard er sterk uitziet, maar idd is zijn skalet nog niet uitgegroeit.
Wees er aub voorzichtig mee.
Ik het zou persoonlijk ook absoluut niet doen!!

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:39

we hebben van onze club een buitenwedstrijd in juli en daar gaan we aan meedoen! daarom loopt ie nu al aan de bijzet dan hoeven we er straks niet vel meer aan te doen, kan die lekker zn proefjes lopen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:45

Het is heel erg moeilijk om zo lang te moeten wachten tot je op je paard kunt gaan rijden. Daar heb ik ook veel moeite mee, ik kan ook niet wachten... Maar ik heb gekozen voor een jaarling, dus zijn dan de concequeties dat ik lang moet wachten anders had ik een 3 jarige moeten kopen, maar dat wilde ik niet.
Ik heb momenteel een bijrijd paard, die ga ik rijden tot dat ik m ijn eigen paard kan gaan rijden.
Is dat misschien iets voor jou, kun je niet zo lang op een ander paard rijden? Ik weet het is anders, maar toch....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:49

sterretje85 schreef:
Ik heb altijd zoiets van als ze sterk zijn kunnen ze het best aan, en dus ga ik onderhand echt beginnen met beleren,hij springt zelfs ook al een sprongetje, vind ie leuk!

mijn shet van 11 maanden is ook sterk, zal ik hem nu al voor het karretje spannen

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:52

als die sterk genoeg is kan dat wel ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:52

ik weet niet waar je mee bezig bent maar 1 april is al geweest. Ik tem even

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:53

zal maar opbiechten

sterretje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:53

1 APRIL MET EEN VERLENGSNOERRRRR WHAHAWHAHAWHAHA

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:29

bij ons op stal beginnen ze er ongeveer vanaf 3 jaar mee, daarvoor heeft hij/zij de tijd op het lichaam lekker goed te ontwikkelen en er goed uit te zien

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:30

ArlandoO schreef:
Die van mij is 2 en staat nog lekker heel de zomer op het land met 3 leeftijdsgenootjes Knipoog
Ik wandel wel is met hem, wennen aan het verkeer en oefenen dat hij op "ho" reageert en achterwaats.
Verder mag hij nog lekker spelen, groeien en gewoon "paard" zijn, en zoals hierboven al gezegt is: Hij zal later nog hard genoeg moeten werken Knipoog

Springen op zo'n jonge leeftijd is echt niet goed voor je paardje
Maar je moet het zelf weten hoor...

dit is waar. later als hij dan wat ouder is kan hij last krijgen van zijn gewrichten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:20

Slotje wegens een SA.