ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quera

ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 09:33

En hoger ook .
ik ben 2 jaar geleden naar het CHIO geweest en er zijn 4 mensen de ring uit gehaalt omdat de mond aan het bloeden was van het trekken .
en ook op wedstrijden zie je soms mensen die aan het zagen zijn.
en zeker niet alle ruiters doen dit .
maar hoe kom je in in het Z als je zo rijd denk ik dan

wat is jullie mening hier over

Pistasche

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:35

Jaa dat vind ik ook verschrikkelijk !
Je hebt gelijk hoe kom je in de Z als je een paard ze meot moet laten bloeden om aan de teugel te rijden ?

Die paarden hebben er dan ook geen zin meer in denk ik dan gaan ze tegenwerken en dan word er maar getrokken tot het bloed komt.
( niet altijd heel soms )

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:36

Hier zijn echt al een heleboel topics over geweest...

Het gebeurt. Simpel.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:36

Ja, het is echt vreselijk!!!
Ik heb er ook wel eens eentje gezien die me toch een ruk gaf aan de stang (stang en trens hoofdstel). Ik moet je zegen dat je dan gelij wat minder positief bent over zo een ruiter.
Ik vind het wel heel goed dat ze ruiters de ring uit halen, vooral op zo'n grote wedstrijd als het CHIO. Naar mijn mening mogen ze dat ook wat vaken doen op de gewone BLMZ wedstrijden.

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:37

Echt verschrikkelijk! Je kan best een beetje spelen met je teugels, maar zagen?! echt niet!! Hoe kun je je paard dat toch aan doen... Je moet je maar eens indenken hoe dat voelt als ze in jouw mondhoeken zitten te snijden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:31

Barmat schreef:

Het gebeurt. Simpel.

'Zorg ervoor dat jouw paard niet bloedt in de mond. Naar mijn mening is er geen ergere fout dan het doen bloeden in de mond door te hard aan de teugels te trekken. Weet dat er geen reden is dat een gezond paard in de mond bloed anders dan gebrek aan ruiterschap.
Wanneer je kundig en ervaren bent in de zaken die ik behandel dan zal je nooit onwijs rijden. Ook met je aandacht bij het vechten, dan zal zal ervaren vaardigheid nooit ten slechte veranderen.'

Vertaling van een alinea uit de Münyetü 'l-Guzàt, een Mameluken cavalerie-handboek uit de 14de eeuw.

Dit betreft voor de volle 100% paardrijden voor oorlog. Oorlog tegen de Mongoolse horden en tegen de westerse 'kruisvaarders'.

Het is erg triest dat in de 21se eeuw het op bovenmodaal niveau geen uitzondering is dat ruiters die voor geen enkel ander doel dan vertier paardrijden in een omheinde zandbak zó onvaardig zijn.
Letterlijk meer dan middeleeuws barbaars. Niet 'volgens mij' maar defacto.
Eigenlijk een brevet van onvermogen aan de hele ruiterij die dit blijkbaar toestaat.

HC

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:37

Ik zie het ook best vaak, maar dat zie je in alle klasses wel.Meestal als ik het zie loopt een paard hartsikke ontspannen , maar dan doet hij blijkbaar toch iets verkeerd, waardoor die ruiter in hun mond beginnen te trekken . Als ik zou op wedstrijd rondkijk zie ik niet zo gek veel ruiters die echt netjes zitten en redelijk voor hun paard zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:10

Huertecilla schreef:
Barmat schreef:

Het gebeurt. Simpel.

'Zorg ervoor dat jouw paard niet bloedt in de mond. Naar mijn mening is er geen ergere fout dan het doen bloeden in de mond door te hard aan de teugels te trekken. Weet dat er geen reden is dat een gezond paard in de mond bloed anders dan gebrek aan ruiterschap.
Wanneer je kundig en ervaren bent in de zaken die ik behandel dan zal je nooit onwijs rijden. Ook met je aandacht bij het vechten, dan zal zal ervaren vaardigheid nooit ten slechte veranderen.'

Vertaling van een alinea uit de Münyetü 'l-Guzàt, een Mameluken cavalerie-handboek uit de 14de eeuw.

Dit betreft voor de volle 100% paardrijden voor oorlog. Oorlog tegen de Mongoolse horden en tegen de westerse 'kruisvaarders'.

Het is erg triest dat in de 21se eeuw het op bovenmodaal niveau geen uitzondering is dat ruiters die voor geen enkel ander doel dan vertier paardrijden in een omheinde zandbak zó onvaardig zijn.
Letterlijk meer dan middeleeuws barbaars. Niet 'volgens mij' maar defacto.
Eigenlijk een brevet van onvermogen aan de hele ruiterij die dit blijkbaar toestaat.

HC

En wat wil je hiermee nu richting mij zeggen (want je quote mijn berichtje)

Ik oordeel namelijk niet, ik stel vast, dat is heel wat anders Lachen

En aangezien dit al topic 9999 is over in de bek trekken en bloedende mondjes (het valt nog mee dat er geen foto's van LDR worden geplaatst om aan te geven hoe erg DAT dan weer niet is) geef ik verder geen commentaar.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:13

ik heb wel eens een ruiter gezien die hoog reed en die die had ook een stang met trens in omdat het paard niet omlaag ging, ging ze zagen:O

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:15

jah echt erg:|.. dan is het rijden toch ook niet leuk,, als je je pony in de mond moet trekken als je hem mooi wil laten lopen :S..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:15

Huertecilla schreef:

HC

Eens!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:23

In de mond trekken is natuurlijk niet juist.. Helaas zie je veel mensen dit doen.. Moet je vooral even opletten bij het inrijden, daar gebeurt het veel meer, dan wanneer de ruiter in de baan komt.. Dan zijn ze behoorlijk rustig in de mond van het paard..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:27

Oh ja hoor, ik kan er zo een paar opnoemen. En ondertussen maar arrogant rondlopen omdat ze Z rijden. Nou serieus, ik lach ze vierkant uit. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:58

Barmat schreef:
En wat wil je hiermee nu richting mij zeggen (want je quote mijn berichtje)

Jij stelt dat het gebeurt en ik illustreer het.

De situatie is dat in een tijd zonder enige noodzaak het geen uitzondering dat paarden in nota bene een omheinde zandbak op een manier worden gereden die in de middeleeuwen zelfs op leven en dood al als onacceptabel onkundig beschouwd werd.

Oordeel zelf welk waarde je er aan deze huidige voorbeelden van ruitervaardigheid wil hangen.

HC

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:40

Ik vind het zó zielig (ván mensen) als ze tot bloedens toe in die mond moeten zitten.
En dan moet je nagaan, dat je die mond helemaal niet nodig hebt, want het kan allemaal met je zit!!!
Stelletje idioten die je er tegenwoordig bij hebt zeg!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:03

tja ik zie ook mensen niet op de juiste manier een paard rijden en in de hogere klasses in de basissport zie ik er massa 's die hun paard op een verkeerde manier in de oprichting proberen te trekken.

echter komt het toch ook wel eens voor dat een paard op de tong bijt en dan dus bloed in de bek heeft. Dit komt met name voor bij zeer attente en actieve paarden die in opperste concentratie bezig zijn. Bedenk maar eens hoe sommige mensen eruit zien als ze zich concentreren...Tong uitsteken Ik heb geen idee of paarden dat met dezelfde intensie of spanning doen.
Ik heb het zelf echter al wel eens meegemaakt dat er geen vorm van trekkerij was maar toch bloed. geef dus niet per definitie de ruiter de schuld van trekken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:13

Nee, maar meestal als je ziet dat het paard bloed (in de mond) kijk je toch ook wel naar de manier waarop er met de handen gereden wordt.
En daar kun je het dan makkelijk uit opmaken. Als de ruiter een stille hand heeft, is het vrijwel onwaarschijnlijk dat het daarvandaan komt, dat snapt toch iedere leek? Maar als de ruiter zagend/trekkend/rukkend/snukkend aan de mond zit, tja, dan worden er conclusies getrokken Lachen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:17

Tuurlijk zijn er ook grovere ruiters actief in de hogere sport. Maar ga er niet altijd van uit dat een bloedende mond komt door het geruk en gepluk. Er kan ook iets knel hebben gezeten/ paard bijt op tong, velletje komt tussen de bitten.. enz enz.
En over het hard inwerken. Als mijn paard ongehoorzaam wordt, en daardoor dus een gevaar wordt op het concoursterrein voor mezelf en voor andere, ja, dan kom ik ook hard in met mn hand. Net zo goed als ie op het strand en vandoor sjeest....
Niet alles over 1 kam scheren....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:38

liesje23 schreef:
En over het hard inwerken. Als mijn paard ongehoorzaam wordt, en daardoor dus een gevaar wordt op het concoursterrein voor mezelf en voor andere, ja, dan kom ik ook hard in met mn hand. Net zo goed als ie op het strand en vandoor sjeest....
Niet alles over 1 kam scheren....

Er is ook een groot verschil in natuurlijk Lachen
Als jou paard inderdaad een gevaar gaat vormen, is het ook logisch dat je wat harder inwerkt (voor mij niet, maar gezien vanaf de andere kant). Maar als hij daarná bloedt, vind ik het niet gek dat mensen conclusies trekken.
Maar toch, er is een groot verschil tussen een even sterk wordend paard, en even sterk inwerkende ruiterhand, en iemand die rukkend en snukkend op zijn paard zit (en het paard daardoor bloedt).
Tuurlijk moet je niet alles over 1 kam scheren, dat is nogal onmogelijk (vooral in de dressuur) maar het gebeurd, jammer genoeg, meer dan eens..

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:13

Zeg alleen maar dit: Voorwaarts neerswaarts. en als een paard dat niet kan ga je het maar eerst leren.
Zagen doen we in het bos als we hout nodig hebben.
Hebben deze ruiters niet gehoord van been.

Om met oude Oosthout te spreken de teugels zijn net als de handrem van je auto daar kom je pas aan als het echt niet anders kan. Dus als je paard aan de kletter gaat. Anders niet.

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:19

Ik heb het ook wel eens gezien toen ik bij de jury in de auto zat. dat een ruiter in de Z het bit heel hoog in de mond van het paard hat zitten. Zag er gewoon niet goed uit. Heb het toen ook tegen de jury gezegt, deze heeft daarop de ruiter aangesproken, waarna de jury een grote mond kreeg van haar. Dat hoor je volges mij ook niet te doen in de Z.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:21

Ik loop toch al wat jaartjes mee maar ik heb nog nooit een paard zien bloeden uit de mond. Lijkt me echt sterk dat dit veelvuldig voor zou komen. Uiteraard zie je wel ruiters die niet altijd even vriendelijk zijn, maar ik heb nog nooit gezien dat er bloed uit de mond kwam. Wel sporenplekken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:23

Cyruss__ schreef:
Ik heb het ook wel eens gezien toen ik bij de jury in de auto zat. dat een ruiter in de Z het bit heel hoog in de mond van het paard hat zitten. Zag er gewoon niet goed uit. Heb het toen ook tegen de jury gezegt, deze heeft daarop de ruiter aangesproken, waarna de jury een grote mond kreeg van haar. Dat hoor je volges mij ook niet te doen in de Z.

volgens mij hoor je dat sowiezo niet te doen, ongeacht of je Z rijdt of niet.
Het lettertje Z noemen is altijd wel erg gemakkelijk.

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:27

liesje23 schreef:
Cyruss__ schreef:

Daar heb je zeker gelijk in! Maar als Z ruiter ben je al snel een voorbeeld voor bijvoorbeeld een B ruiter.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:33

Cyruss__ schreef:
liesje23 schreef:

Daar heb je zeker gelijk in! Maar als Z ruiter ben je al snel een voorbeeld voor bijvoorbeeld een B ruiter.

tja en dat kun je dan dus wijten aan de slechte jurering. die zorgen er met zijn allen tenslotte voor dat die rukkers en plukkers in de Z terecht komen. Ik wil niet zeggen dat alle juryleden pet zijn maar er zijn er helaas teveel van die er neit voldoende kijk op hebben.
Dat kan je dan weer wijten aan de opleiding/selectie (of juist het ontbreken van de selectie) ofwel aan de KNHS zelf