Pony volgt het bit niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle__

Pony volgt het bit niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:44

Hallo allemaal,

Sinds 5 maandjes heb ik een eigen pony. Ze is heel braaf alleen ze snapt niet altijd alles Tong uitsteken
Om te kijken of dat aan mij lag heeft er gisteren iemand anders op gereden, en die zei dat
mijn pony het bit niet volgde. Ik wil graag dat ze ontspannen naar beneden gaat lopen,
maar zo werkt dat dus nietecht. Ik rijd nu met een dubbel gebroken bit, zou een ander bit
helpen of heeft iemand misschien tips? Dat zou iig heel erg fijn zijn!

Groetjes, Michelle en Senda Lovers

Silence

Re: Pony volgt het bit niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:47

Dat probleem heb ik met Silence ook gehad.
Ik heb ook vanalles geprobeerd en ben bij een heel goed en vriendelijk bitje uitgekomen.
Het is dubbelgebroken, maar dan geen plat stukje in het midden maar een balletje.

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:49

Dan zit het denk ik in de familie Tong uitsteken

Alleen rijd ik nu al met zo'n bit met een balletje in het midden.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:54

les nemen en het probleem voorleggen aan je instructeur/trice. Het is heel moeilijk om zo uit te leggen wat je moet doen, maar allesinds goed je been eraan houden en die buitenteugel en nooit je teugels ineens 'weggooien', beetje bij beetje, volgt je pony niet, neem je teugels weer op en begin je opnieuw

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:25

maandag heb ik ook weer les, maar ik dacht hier misschien wel een paar handige tips te kunnen krijgen Knipoog Toch bedankt allemaal Lachen

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:35

Hoe oud is je pony? Door wie is hij vroeger gereden, op welk niveau? Heb je misschien een foto van als je met hem rijdt? Dat zou het allemaal wat gemakkelijker maken om suggesties te geven Lachen

Denk eraan, ontspanning krijg je enkel door vaak toe te geven op je teugels en zeker niet te blijven vastnemen.
Mag ik eens iets vragen: voelt je pony zwaar in de hand?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:41

Het klinkt echt helemaal hetzelfde als met Silence toen ik hem net had.
Dan zal het toch inderdaad wel in de familie zitten.
Apart hoor.

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:51

@Spaqunel: mijn pony word in juni 7 jaar, vroeger was ze een manegepony, ze kwam helaas maar 2 uur per week haar stal uit, maar als ze gereden werd wel door goede ruiters. Verder heeft ze ook nog een "stop" gehad omdat ze veel kreupel was enz.

Helaas heb ik geen foto's op het moment..
Verder zijn er soms wel momenten dat ze zwaar in de hand voelt, in het begin reed ik met te strakke teugels, en ik ben ze steeds losser gaan doen, maar nu krijg ik weer te horen dat ik ze toch weer iets korter moet nemen omdat ze anders niet op spanning zijn.. Teugelmaat is eigenlijk best vaak mijn probleem omdat ik ze voor mijn gevoel goed heb, maar iedereen die commentaar geeft denk er weer anders over, dus daar schiet ik ook niets mee op Tong uitsteken

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:51

Sorry dat het zo'n langdradig verhaal is geworden!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:09

Als ze zwaar in je hand voelt, neemt ze het bit niet aan (je pony hoort haar hoofdje zelf te dragen) en als ze het bit niet correct aanneemt, zal ze je hand niet opzoeken

Luister zeker niet naar teveel mensen tegelijk, neem 1 lesgever, vraag aan hem/haar waar je je teugels moet vasthouden en hou je daaraan, vraag ook aan hem hoe je het beste jou pony ontspant (dit hangt af van pony tot pony) en luister ook daarnaar Lachen (wij kunnen vanaf hier niet bepalen wat je best zou doen)

de enige raad die ik je kan meegeven is dat je moet toegeven op je teugels, dat wil niet zeggen dat je je hand 10 cm naar voor moet brengen, maar als je pony goed loopt moet je af en toe de spanning van je teugels laten (mijn lesgeefster noemt dat 'lucht geven') en als ze gaat hangen je been erin zetten en ze vooruit rijden.
Maar ik meen het echt hoor: neem les want ik kan jou niet zeggen wanneer je moet toegeven, hoeveel en al die dingen dat kan enkel iemand zeggen die jou zit rijden

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 20:53

Bedankt voor de tips allemaal.

en zoals ik al eerder zei heb ik maandag weer gewoon les, maar hoopte ik hier wat extra tips op te kunnen vangen Knipoog Hoe meer tips hoe beter Lachen