paard leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

paard leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 14:17

Heey

Ik ben nu zo ver met mijn 3,5 jarige dat hij best wel eens mag leren wijken, hebben jullie hier tips voor om het hem te leren? Ik heb er namelijk niet zo veel ervaring mee om jonge paarden die dingen te leren, Ja ben altijd verwend geweest met een al doorgereden paard te krijgen.

Ik hoop dat jullie goeie bruikbare tips voor me hebben

Groetjes robin

superwoman

Re: paard leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:27

Heb je geen les dan?
Hangt erg van ruiter en paard af of je nu al moet beginnen met wijken.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 14:34

ik ga met hem soms naar les maar die ander van mij gaat eigelijk voor omdat ik met die andere hoger start enzo en tot de B kon ik zo ie zo nog wel zelf namelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:36

Maar als je geen ervaring heb met aanleren, denk ik dat je wel wat les kan gebruiken. al is het maar eens per maand om de foutjes eruit te halen en houden Knipoog

Gewoon een aantal meter na de A, maar net voor de hoefslag afwenden en naar de hoefslag toe wijken.
Een enkel stapje of 2 is al voldoende.
Zeker niet de oefening te vaak doen.
En het belangrijkste is dat je je armen en handen blijft ontspannen!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:03

En vaak belonen!
( als hij het goed doet Clown )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:05

ik heb ook een topic hier lopen, het heet : Hulpen voor daar staat het helemaal beschreven Lachen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:45

Als je het zelf niet weet, zou ik op zoek gaan naar een instructeur of begeleider die er wel verstand van heeft. Je zegt dat je geen ervaring hebt met het aanleren van nieuwe dingen bij jonge paarden; de dingen van de eerste keer op een goede manier aanleren neemt veel minder tijd in dan het verbeteren van een verkeerd aangeleerd iets ...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:38

Ten eerste zou ik het proberen met een instructeur. Aangezien zij zien of je het wel of niet goed doet.

Maar zoals ik het mijn paard moet leren is beginnen op een volte. Sluit deze volte als een slakkenhuis en open deze volte door steeds 2 pasjes te "wijken", dus geef hem met je binnenbeen een hulp waardoor hij naar buiten gaat. Niet te ver anders loopt ie door je been heen. Dus 1 of 2 pasjes en dan weer rechtzetten op de volte, de volte vervolgens een rondje zo vervolgen en dan weer inzetten. Zo krijg je spelenderwijs het wijken er een beetje in.
Later kan je het op een rechte lijn proberen.

Al zou ik het toch met instructeur oefenen aangezien die de fouten zien en makkelijk aanwijzingen kunnen geven. En inderdaad wat je bij een jong paard aanleert en je leert het fout aan, is er moeilijk uit te krijgen. Dus het is minder werk als je het meteen goed doet.

Lieski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:40

Inderdaad wat de andere al zeggen een instructeur erbij halen..

Maar als je het zelf wil probere ... zo zou ik het doen ,
1 meter naast de hoefslag afwenden, je binnenbeen iets naar achter brengen en daar iets mee aanspore .. dan je buitehand iets naar de hoefslag brenge, en verwacht trouwens niet te veel !

Succes !! Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:52

Lieski schreef:

1 meter naast de hoefslag afwenden, je binnenbeen iets naar achter brengen en daar iets mee aanspore .. dan je buitehand iets naar de hoefslag brenge, en verwacht trouwens niet te veel !

Succes !! Haha!

gewoon je handen op z'n plek houden en ontspannen.
wijken doe je niet met je handen
Je buitenhand heb je alleen nodig om ervoor te zorgen dat hij niet weg loopt over de schouder.
Dan is het niet de bedoeling dat je daar veel en lang druk op zet.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:01

Ik ben het eens met superwoman. Je moet je handen niet verplaatsen.
Ik zou zeggen :: zoek een instructrice. Haha!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:01

Lieski schreef:

Succes !! Haha!

Je moet je binnenbeen juist niet naar achteren leggen, maar netjes lang houden op de singel.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:36

_Rapido_ schreef:
Je moet je binnenbeen juist niet naar achteren leggen, maar netjes lang houden op de singel.

Jawel, met je binnenbeen 'duw' je je paard opzij om het zo even te zeggen.
Wijken is een gehoorzaamheidsoefening, je paard moet voor je been opzij wijken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:03

Waarom wil je het paard leren wijken, omdat je vindt dat het paard het nu zou moeten kunnen of omdat je daar iets mee wilt bereiken bij het paard. Is het leren wijken een doel dat je wilt bereiken of gebruik je wijken voor de kuit als middel om iets te bereiken ? (wat wil je ermee bereiken).

xxcarienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:23

ik ben mijn verzorgpaardj ook leren wijken ik doe mijn binnen hand aardig strak dat die naar binnen gaat kijken en met mijn andere arm je teugel naar buiten doen naar de hoefslag en dan met je binnenbeen iets achter de singel en dan naar buiten drukken.

ik zou beginnen op een volter dan steeds verkleinen en dan weer naar buiten dat steeds oefenen dat je paard goed luisterd naar je binnenbeen dat die makkelijk naar buiten gaat dan zou ik eerst oefenen in stap dat die op zij gaat verder kan ik je nie egt helpen gwoon oefen oefening baart kuntst;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:52

3.5 jarige, is dat niet jong om te wijken enz? of ligt dat nou aan mij?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:28

xxcarienxx schreef:
ik ben mijn verzorgpaardj ook leren wijken ik doe mijn binnen hand aardig strak dat die naar binnen gaat kijken en met mijn andere arm je teugel naar buiten doen naar de hoefslag en dan met je binnenbeen iets achter de singel en dan naar buiten drukken.

ik zou beginnen op een volter dan steeds verkleinen en dan weer naar buiten dat steeds oefenen dat je paard goed luisterd naar je binnenbeen dat die makkelijk naar buiten gaat dan zou ik eerst oefenen in stap dat die op zij gaat verder kan ik je nie egt helpen gwoon oefen oefening baart kuntst;)

nogmaals, wijken doe je niet met je handen Boos!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 08:25

Celia schreef:

Ik vind van niet, hij heeft een super gebruik van achterbeen en hij loopt mooi constant over de rug...... Dus ik vind dat het wel zou kunnen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:12

xxcarienxx schreef:

Zo moet het dus niét.
Binnenhand moet in principe niks doen, misschien af en toe corrigeren als er iets niet meer in orde is. Buitenhand voorkomt dat je paard over de buitenschouder wegloopt. Binnenbeen leg je naar achteren, je paard moet leren dat hij moet wijken voor je been.
Zo is het mij aangeleerd.

Celia schreef:

Ik vind ook van niet, als je het even meepakt op de cirkel om te vergroten, spelenderwijs aanleren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:09

Mijn tip: Vraag je instructeur/instructrice Haha!
Je zegt al dat je geen ervaring hebt om het jonge paarden aan te leren, dit zou voor mij al een reden zijn om er niet zelf mee te gaan prutsen Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:58

ik heb wel een tip, van uit gaant dat je de gewone wijkhulpen kent? we gaan er even vanuit dat je de rechterkant uit wil wijken. breng je gewicht naar je rechtervoet, ga desnoods een beetje voor je gevoel staan in je beugel en kijk naast je paard zijn hals rechts op de grond. Op deze manier verplaats je je gewicht naar de kant die je opgaat. Het paard zal gemakkelijker die kant uitgaan omdat naar de andere kant het gewicht niet mee zit. Later moet je deze hulpen natuurlijk wel verfijnen! succes

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:03

Ik denk ook idd dat je het beste een instructeur in de hand kan nemen. Mijn paard is inmiddels 4 en nog maar sinds half januari onder het zadel. Ik heb sinds kort ook privé-les genomen, omdat ik gewoon zeker wil weten dat ik het mijn paard goed aanleer. Fouten heb je namelijk zo gemaakt, maar helaas niet zomaar herstelt. Je kan het je paard daarom maar beter goed aanleren, daar heb je veel meer aan dan dat je z'n fouten weer af moet leren. Een instructeur kan je precies vertellen wat je wel en niet goed doet en ook vertellen hoe je het moet doen.
Succes!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:08

Goofy44 schreef:
Waarom wil je het paard leren wijken, omdat je vindt dat het paard het nu zou moeten kunnen of omdat je daar iets mee wilt bereiken bij het paard. Is het leren wijken een doel dat je wilt bereiken of gebruik je wijken voor de kuit als middel om iets te bereiken ? (wat wil je ermee bereiken).

Waar slaat dit nou weer op Clown Wijken is een oefening. Ik neem aan dat jij niet ook alleen maar rondjes over de hoefslag draaft?