Zonder zweep terugval impuls,reactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancertjje

Zonder zweep terugval impuls,reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 10:32

Hej! Ik heb even een vraagje: Ik rijd op dit moment M1+3 met mijn pony de overgang van L2 naar M1 ging super Pling 2de wedstrijd 201 punten enz dus super tevreden..hij is super soepel alleen als ik ga rijden dan reageerd die niet voldoende op mijn been zodra ik mijn zweep erbij pak reageert die super ze achterhand erbij etc. Knipoog maar als ik me zweep dan weer weg doe loopt hij nog 10min goed en dan zwakt het weer af,ik probeer zodra ik merk dat hij langzamer gaat iets druk te geven geen reactie iets harder weer geen reactie even een schop en hand ontspannen en naar voren. Ook probeer ik veel overgangen etc.Iemand nog tips?

Groetjes Knipoog

Lancome

Re: Zonder zweep terugval impuls,reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:59

Moeilijk probleem is dat, als ze niet lekker aan je been zijn. Ik heb dat ook gehad en nu ook nog wel eens. Ik was te vriendelijk met been geven. Wanneer hij niet reageerde probeerde ik nog een keer iets meer been te geven en daarna nog eens en nog eens....Dat schoot niet op, dus tijdens de les dit aangegeven en nu geef ik bijna geen been meer. Als hij loopt dan loopt hij en wanneer ik subtiel been geef moet hij reageren. Doet hij dat niet dan krijgt hij gelijk een venijnige korte schop en rij ik verder. Klinkt zielig, maar zo is het duidelijk voor je paard, been eraf is braaf en subtiele beenhulp moet reactie geven. Zo niet dan weet hij wat er komt als hij niet reageert. Als je dit een weekje gedaan hebt is de boodschap meestal wel duidelijk. Je maakt je paard dan eigenlijk alerter voor jouw hulpen.

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 14:44

Oké bedankt... Knipoog Verder nog mensen die wat tips hebben misschien?

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 10:50

Niemand meer? Sigaar

xxcarienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:47

ik weet niet op je sporen hebt is ook handig maar ik neem aan dat je op dat niveau dat wel hebt

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:48

hej, Hij moet dus eigenlijk een andere impuls krijgen om door te lopen dan de zweep, als ik het goed begrijp. Ik weet niet hoe oud hij is maar jonge paarden moeten idd vaak nog leren om op eigen benen te lopen(dus niet elke stap aan moeten drijven, wat jesko zegt lijkt mij sowieso een goedidee.)

Anders misschien iets anders proberen om er meer impuls in te krijgen, meer krachtvoer, vaker afwisselen (buitenritjes ed.) of springen, daar wordt de achterhand, of hij nu wilt of niet, goed sterk van, en in-uitjes zijn ook goed voor de soepelheid, misschien dat door meer afwisseling en sterkere achterhand het werk wat makkelijker afgaat, hij wat meer voorwaarts wordt, en dus niet meer die zweep als impuls nodig heeft. Als hij dan tijdens dressuur weer langzaam gaat, zou ik hem eens goed hard laten lopen(hoger tempo dan je eigenlijk zou willen) om aan te geven dat hij vooruit moet. Kort maar krachtig rijden. En ja, als het niet lukt, sporen proberen. Lang verhaal geworden, sorry. Dat is wat ik zou proberen,succes!

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 11:52

Sporen heb ik al (verplicht in de M1) het gaat al beter. Ze achterhand wordt al wat sterker en het wordt voor hem iets makkelijker om actief te zijn. Al vindt ik dat hij op mijn been meer reactie mag geven nou ja trainen,trainen,trainen en dan komt het vast wel goed.Maar als er nog mensen zijn met tips?! GRAAG! Haha!