Sil voor de 2e keer met elastiek!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luv_Sil

Sil voor de 2e keer met elastiek!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:02

Helaas was me vader een beetje laat en heeft hij alleen foto's van het uitstappen.. maar ook daarin zie je al wat verbetering!!
De reden dat ik met elastiek rij, is omdat hij steeds zijn nek vastzet en ze bit vastpakt, en nou ja, dan is hij dus voor geen mogelijkheid naar beneden te krijgen Tong uitsteken

Binnekort dus ook foto's van als we echt aan het werk zijn!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op me houding, het was uitstappen en dan let ik daar niet echt op Tong uitsteken

Ik moet er wel even bij zeggen dat het al ong. 10 jaar een manege pony is (en ja nogsteeds is Tong uitsteken) en dat hij daarvoor wel netjes naar beneden kon lopen maar hij is het gewoon een beetje verleerd.. En hij is erg zenuwachtig en schrikt snel, dus het is vrij moeilijk om hem ontspannen te krijgen.. Maar het gaat elke keer een beetje beter Haha!

__PSM__

Re: Sil voor de 2e keer met elastiek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:14

Gelukkig gaat het elke keer een beetje beter.

Succes ermee.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:19

bedankt Haha!
Ja hij doet het echt super!
Zelfs in galop gaat hij al naar beneden!
Ben echt trots op m Bloos

*Edit - zeker als je nagaat dat hij al 10 jaar als manege pony functioneert!
Geen fulltime manege pony hoor.. Tong uitsteken Haast niemand wil op hem rijden omdat hij zo schrikkerig is en zenuwachtig...

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 23:16

Hier nog even foto's van hoe hij eerst liep Tong uitsteken

Afbeelding
dat was stappen

Afbeelding
Afbeelding
en dat halthouden
toch best een groot verschil Haha!

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 23:18

ho daar ging iets fout :S
sorry..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:48

actief vanuit de achterhand rijden, overgangen maken en ritme houden... 'aan de teugel' lopen is geen hoofdhouding die je erin zet met een elastiek... de pony moet goed ontspannen door het lijf (over de rug) lopen om 'aan de teugel' te gaan. dit is imo symptoombestrijding ipv het probleem bij de grond aanpakken.

correct me if I'm wrong, maar volgens mij los je met een elastiek niets op, als het gaat om het 'naar beneden rijden'.

wel een leuke pony overigens.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:56

Hoi,
leuke pony hoor Lachen
maar ik ga mee met merrieveulen: met een elastiek rij je een paard niet 'naar beneden' dat komt normaal gezien voort uit ontspanning..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:03

T ziet er mooi uit. ik vind een elastiek een vriendelijke oplossing, maar natuurlijk is het veel beter als je 'zelf' je paard naar beneden rijdt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:04

jorretje schreef:
T ziet er mooi uit. ik vind een elastiek een vriendelijke oplossing, maar natuurlijk is het veel beter als je 'zelf' je paard naar beneden rijdt.

een paard rij je niet naar beneden,
een paard zakt als hij ontspannen is Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:05

jorretje schreef:

ik niet, ik heb tot voor een maandje geleden een paard meegemaakt dat ermee kapot is gereden. beestje is door de handel geweest, en heeft jarenlang heel veel pijn gehad.
een rijtechnisch probleem los je niet op met een hulpteugel.

verder met leentje eens.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 07:37

Ik ben ook al 6 jaar bezig met het 'naar beneden rijden' Lachen
Maar hij pakte gewoon ze bit vast en zette ze nek vast.
Dus vandaar dat ik met elastiek rij.
Door het elastiek laat hij zijn bit los en wordt het dus makkelijker om hem naar beneden te rijden.
Het elastiek staan ook helemaal nie strak ofzo Lachen
Het is gewoon het duwtje in de goeie richting Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 07:41

Heb je je paard wel eens laten checken door een DA? Als je paard zich langdurig vast houd kan dat aan twee dingen liggen. Of medisch, of onkunde van de ruiter/amazone.

Ik zou als ik jouw was gewoon je paard even laten checken door een DA of fysio of iets dergelijks, wie weet wat er uit komt. En mocht hij toch gezond zijn, dan zou ik les nemen inplaats van er hulpteugels aan te hangen want daar los je echt niks mee op.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:09

haha leuk paardje, sorry moet het even zeggen je hebt het zelfde hoofdstel als mij voor me friese merrie:P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:45

Als je paard lekker ontspant en in balans loopt, dan komt de pony echt vanzelf naar beneden. Als hij zn bit vast zet en zn hals erop zet zodra je wat van m vraagt, dan zou ik toch eerst eens naar de oorzaak gaan zoeken hoe dit zo komt, want dat is niet normaal. Paard dat ik rij scheurde er ook hard vandoor zodra ik een volte wilde maken, maar dit zijn we sinds enkele weken aan het oplossen door rechtrichten. Daardoor gaat het paard in balans lopen en ontspant ze en loopt ze sinds kort erg goed. Maar in het kort: ik zou naar de oorzaak gaan zoeken.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:04

coolpaard schreef:
haha leuk paardje, sorry moet het even zeggen je hebt het zelfde hoofdstel als mij voor me friese merrie:P

whaha oke dan Tong uitsteken

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:06

Visconti schreef:
Heb je je paard wel eens laten checken door een DA? Als je paard zich langdurig vast houd kan dat aan twee dingen liggen. Of medisch, of onkunde van de ruiter/amazone.

Ik zou als ik jouw was gewoon je paard even laten checken door een DA of fysio of iets dergelijks, wie weet wat er uit komt. En mocht hij toch gezond zijn, dan zou ik les nemen inplaats van er hulpteugels aan te hangen want daar los je echt niks mee op.

ten eerste, het is niet me eige paardje (helaas..)
Maar een manege paardje..
De da is al geweest maar er is niet aan de hand.
Hij hoeft in de manege lessen bij niemand aan de teugel te lopen, al jaren niet meer, en zodra hij echt moet werken komt hij in verzet, vandaar dat hij ze bit vast pakt enzo. Want hij heeft het wel gewoon gekund maar hij heeft er geen zin in Tong uitsteken
En ik heb ook gewoon les Knipoog
Ik rij 2x in de week en krijg dus ok 2x in de week les Lachen
Me instructrice kwam ook op het idee om met elastiek te rijden, en ik denk wel dat zij weet waar ze over praat Knipoog

* Edit - hij heeft ook verder geen problemen in zn balans ofzo. Hij loopt recht, met voltes ed loopt hij redelijk in stelling, en dingen zoals strekken enzo doet hij ook gewoon.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:14

Leentje_ schreef:
Hoi,
leuke pony hoor Lachen
maar ik ga mee met merrieveulen: met een elastiek rij je een paard niet 'naar beneden' dat komt normaal gezien voort uit ontspanning..

maar het kan wel helpen hem zo naar de ontspanning te helpen..
heb er zelf goed ervaring mee.. ik heb hem dan wel denk zeker een maand met een hele lossen teugel gereden.. zodat hij gewoon met een lange en lage hals liep.. die van mij is nu stukke ontspannender.
en nu beter nagefelijk te rijden
let wel goed op wondjes tussen de voorbenen!!! kan heel lelijk schuren!!! Sigaar

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:15

ja hebt je teugels volledig loshangen?Zo is de elastiek zelf geen HULPteugel meer, maar de 'hoofdteugel'(om het zo maar even te noemen Tong uitsteken )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:21

Milly_ schreef:
ja hebt je teugels volledig loshangen?Zo is de elastiek zelf geen HULPteugel meer, maar de 'hoofdteugel'(om het zo maar even te noemen Tong uitsteken )

Daarom zegt ze ook dat ze aan het uitstappen was Knipoog

Leuke foto's maar erg veel kan je er niet over zeggen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:22

woeps sorry, overheen gelezen dan Knipoog

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:28

annehoe schreef:
Leentje_ schreef:
Hoi,
leuke pony hoor Lachen

maar het kan wel helpen hem zo naar de ontspanning te helpen..
heb er zelf goed ervaring mee.. ik heb hem dan wel denk zeker een maand met een hele lossen teugel gereden.. zodat hij gewoon met een lange en lage hals liep.. die van mij is nu stukke ontspannender.
en nu beter nagefelijk te rijden
let wel goed op wondjes tussen de voorbenen!!! kan heel lelijk schuren!!! Sigaar

ja idd!! Ik merk het verschil ook onwijs! Hij is nu heerlijk ontspannen, en dat rijd ook gelijk een heel stuk lekkerder Tong uitsteken
en bedankt voor de tip!

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:30

quera schreef:
Milly_ schreef:

Daarom zegt ze ook dat ze aan het uitstappen was Knipoog

Leuke foto's maar erg veel kan je er niet over zeggen

Nee ik weet het, ik heb ook wat foto's van hoe het uitstappen en stilstaan eerst was, voro vergelijking en daar zie je al wel een heel verschil!
Maar zoals ik al zei, me vader was helaas een beetje laat.. (5 min voordat de les was afgelopen..) Maar vrijdag heb ik (als het goed is Tong uitsteken) ook foto's van het rijden en dan zie je gelijk een groot verschil!
Ben echt zo trots op hem Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:00

ik zou me eerst eens afvragen waarom je een elastiek nodig hebt om verzet te voorkomen.... en misschien ook niet helemaal eerlijk, als de pony in de lessen verder niet aan de teugel hoeft, en bij jou ineens wel. niet erg consequent, en het werkt inderdaad verzet in de hand. bij het uitstappen moet het elastiek er overigens zowiezo af.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:29

Wat er al gezegd is elastiek eraf halen en heel veel met losse teugel gaan rijden.. dan wordt de pony een stuk ontspannender.. en leert op den duur dan ook die ontspannig te gebruiken..

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:41

wanneer je de elastiek juist gebruikt is het niet verkeerd,
neem aan dat diegene die het ding heeft ontworpen,
ook verstand van paarden had en ze zijn niet verboden.
maar probeer deze zo te gebruiken dat ie het hoofd omhoog gooien opvangt, en niet het hoofd naar beneden trekt.
soms helpt het om een elastiek maar een paar keer te gebruiken,
en loopt de pony dan zonder elastiek al beter.
word wel snel geroepen dat als een pony niet netjes loopt,
die gelijk door de DA moet worden nagekeken..