hulpen voor...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

hulpen voor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 11:33

ik ben nu bezig met mijn paard nieuwe dingen aan het aanleren omdat de L steeds meer in zicht komt. Nou zou ik het heel fijn vinden als iemand even in woorden kan beschrijven de hulpen voor:

Schoudervoor
Wijken
travers

Dit omdat als ik dit precies weet bewuster mijn hulpen stap voor stap kan geven. Ik zou het echt niet leuk vinden als ik iets verkeerd aanleer.
Les heb ik natuurlijk ook iedere week daarbij oefen ik het ook, maar alleen ben ik niet zo zeker van mijn zaak Vork

elsie1

Re: hulpen voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:36

schoudervoor: De schouder-voor is een van de eerste zijgangen die geleerd worden. Hierbij wordt de voorhand licht naar binnen gebracht, zodat het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen op één lijn zijn. Deze oefening vraagt minder buiging en verzameling dan de schouderbinnenwaarts.

wijken:Dit is een oefening waarbij het paard zich voorwaarts-zijwaarts beweegt. Het paard wijkt zijwaarts voor de druk van het been en kijkt hierbij iets tegengesteld aan de richting waarheen het gaat. Daarbij mag de hals niet te veel gebogen zijn, het hoofd niet kantelen en dient het paard regelmatig te gaan. Het paard dient zo veel mogelijk parallel aan de zijden van de rijbaan te blijven. De benen kruisen voorlangs en zijwaarts.
De hulpen voor het wijken voor de linkerkuit : Vanuit stap of draf maakt u een halve ophouding en u drijft het paard voorwaarts met de zit. Druk de linkerkuit achter de singel en leg de rechterkuit op de singel om te voorkomen dat het paard opzij valt. Gebruik de rechterteugel om het paard op beide schouders te houden en geef een lichte buiging links aan.

De travers : De travers is een zijgang op twee hoefslagen met vier sporen, waarbij het paard kijkt in de richting waarheen hij gaat. Elk been heeft een eigen spoor. Bij de travers blijft de voorhand op de hoefslag en wordt de achterhand naar binnen gebracht. Het paard is hierbij om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard kruist met zijn buitenbenen voor die aan de binnenzijde langs. De hoek van de beweging bij een travers is groter dan bij de schouderbinnenwaarts.
De hulpen voor de travers : Geef een halve ophouding voor de hoek van de rijbaan. Leg het binnenbeen op de singel om het paard omheen te buigen en voorwaarts te rijden. Vraag een binnenstelling met binnenteugel. Leg het buitenbeen achter de singel om de achterhand mee te nemen. Gebruik de buitenteugel om paard in balans en juiste buiging te houden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:04

oke dankje wel hier kan ik iets mee Lachen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:09

handig ik ga het ook allemaal maar eens proberen te leren

1 ding nog wat hier staat beschreven als schoudervoor is eigelijk schouderbinnenwaarts omdat ze zegt dat het paard op 3 sporen moet lopen

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:26

stipje! Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:11

Giorgio_x schreef:
handig ik ga het ook allemaal maar eens proberen te leren

1 ding nog wat hier staat beschreven als schoudervoor is eigelijk schouderbinnenwaarts omdat ze zegt dat het paard op 3 sporen moet lopen

Schouderbinnenwaarts : Bij de schouderbinnenwaarts beweegt het paard zich op twee hoefslagen met drie sporen en een stelling die tegengesteld is aan de bewegingsrichting. De achterhand blijft op de hoefslag en de voorhand wordt licht naar binnen gebracht, waardoor het paard licht gebogen is om het binnenbeen van de ruiter. Het buitenvoorbeen en het binnenachterbeen zijn hierbij op één lijn. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist dat aan de buitenzijde.
De hulpen voor de schouderbinnenwaarts : Maak een halve ophouding en breng de voorhand van het paard iets naar binnen van de hoefslag met binnenkuit en binnenteugel, ondersteund met de buitenteugel. Drijf voorwaarts met de zit en leg de buitenkuit iets achter de singel om het uitzwaaien van de achterhand te beletten. Zit stil tijdens deze beweging.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:48

Mee lees stiP

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:32

kunnen we niet een topic openen waarin alle oefeningen van de dressuur naar voren komen, een topic waar je dus van alle dressuuroefeningen een netjes overzicht hebt, van hoe het hoort (kan je ook fotos plaatsen) wat jou probleem is, en andere bokkers kunnen dan helpen met het oplossen, en natuulijk over de hulpen is dat een goed idee?

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:00

Als je nu B rijdt is het wel leuk om te weten hoe schouderbinnenwaarts en travers moet, maar ik zou het nog maar niet oefenen. Je kan beter pas M oefeningen gaan doen als je in de L2 zit en al wat verder bent. Want je paard kan in de war raken he van al die hulpen, tenzij het een z-paard is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:43

Bolhvj schreef:
kunnen we niet een topic openen waarin alle oefeningen van de dressuur naar voren komen, een topic waar je dus van alle dressuuroefeningen een netjes overzicht hebt, van hoe het hoort (kan je ook fotos plaatsen) wat jou probleem is, en andere bokkers kunnen dan helpen met het oplossen, en natuulijk over de hulpen is dat een goed idee?

en daar is de wiki voor

http://www.bokt.nl/wiki/Zijgang

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 08:54

Pling haha. Maar goed ik kan vertellen dat het allemaal begint te dagen bij het paard Vork