paard heeft zwakke(achterhand) rechterachterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard heeft zwakke(achterhand) rechterachterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:18

Heb Vandaag te horen gekregen,dat mijn paard een zwak rechterachterbeen heeft en daarom protest geeft op de rechterhand,dus heeft moeite om het rechterachterbeen eronder te zetten,nou kreeg ik als tip mee om die sterker te maken ,dus veel overgangen rijden,voltes,schakelen enz..en stelling naar buiten te vragen op de rechterhand of schouderbinnenwaarts is dit juist,en longeer ook regelmatig met de longe,en dan laat ik hem naar buiten kijken zodat het rechterachterbeen aan het werk moet klopt dit allemaal zo ongeveer.of heeft iemand nog andere tips om het te versterken..gr emaartje

Scum

Re: paard heeft zwakke(achterhand) rechterachterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:17

Wat bij mijn vorige paard goed geholpen heeft is deze oefening: eerste helft van de lange zijde schouderbinnenwaarts rijden, en dan bij de tweede helft schuin naar A (of C) wegrijden in middendraf.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 09:50

Scum schreef:
Wat bij mijn vorige paard goed geholpen heeft is deze oefening: eerste helft van de lange zijde schouderbinnenwaarts rijden, en dan bij de tweede helft schuin naar A (of C) wegrijden in middendraf.

oke bedankt voor de tip!!!had je paard ook een zwak rechterachterbeen dan?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:43

even een stipje zit ong met hetzelfde probleem!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:47

Niet alleen overgangen, maar ook tempowisselingen kunnen helpen. Balkjes/cavaletti's ook wel. Succes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:00

Inderdaad veel overgangen en veel kleine voltes zodat hij er wel op terug meot komen.

Gelukkig kan het goed weer goed komen, wij hebben een paard met hetzelfde op stal, en die was na 3 maanden weer helemaal de oude

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:03

Wie heeft je verteld dat ie een zwak achterbeen heeft? Ik had hetzelfde probleem maar dit bleek toch een probleem in het spronggewricht te zijn.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:33

Nikka schreef:
Wie heeft je verteld dat ie een zwak achterbeen heeft? Ik had hetzelfde probleem maar dit bleek toch een probleem in het spronggewricht te zijn.

een goeie instructrice ziet dat,maar door inderdaad veel dez oefeningen te doen wordt het wel beter..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:40

mijn paard had na een operatie last van te zwakke knieen en moest hele kleine sprongetjes op de volte maken zodat ie zijn achterbenen er goed onder plaatst en snel moet zijn op zijn binnen achterbeen

annewarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:00

Wat goede oefeningen zijn, voor het zwakke rechter achterbeen zijn, volte op de rechterhand deze dan openen en sluiten, op de re hand schouder binnenwaarts en in de galop schouder voor of op de lange zijde een gebroken lijn in de galop.

Bovenstaande zijn zware oefeningen voor een paard, bouw het dus gelijdelijk op.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:38

Ik zou er eerst voor zorgen dat het paard wordt rechtgericht. Rijdt het paard in balans en pas het tempo aan aan het zwakkere been.
Ik denk dat je paard het been ook wat buiten de massa plaatst om zo min mogelijk te dragen? Overgangen rijden en tempowisselingen zijn goed, maar ik zou het paard niet met stelling naar buiten rijden of longeren. Ook schouderbinnenwaarts zou niet mijn tip zijn. Ik zou veel rechtuit rijden en grote wendingen/voltes rijden tot het been sterker wordt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:59

annewarie schreef:
Wat goede oefeningen zijn, voor het zwakke rechter achterbeen zijn, volte op de rechterhand deze dan openen en sluiten, op de re hand schouder binnenwaarts en in de galop schouder voor of op de lange zijde een gebroken lijn in de galop.

Bovenstaande zijn zware oefeningen voor een paard, bouw het dus gelijdelijk op.

hierbovenstaande oefeningen allemaal op derechterhand doen?

annewarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:22

Citaat:

Ik zou de oefeningen zeker op alle twee de kanten rijden, allen zal voor jou paard de re kant moeilijker zijn dan links, omdat hij een zwak re achterbeen heeft.

De tip hiervoor van het recht stellen is ook een hele goede, waarschijnlijk heb je links minder druk dan rechts op de teugel, ga dan op de linkerhand wat stelling naar buiten rijden en zet hem recht. Rechtsom wat stelling naar binnen en probeer weer gelijke druk op de teugels te houden en zet hem recht.

Kijk ook eens naar jouw eigen houding op het paard, zit je recht?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 23:19

annewarie schreef:
Citaat:

Ik zou de oefeningen zeker op alle twee de kanten rijden, allen zal voor jou paard de re kant moeilijker zijn dan links, omdat hij een zwak re achterbeen heeft.

De tip hiervoor van het recht stellen is ook een hele goede, waarschijnlijk heb je links minder druk dan rechts op de teugel, ga dan op de linkerhand wat stelling naar buiten rijden en zet hem recht. Rechtsom wat stelling naar binnen en probeer weer gelijke druk op de teugels te houden en zet hem recht.

ik zit op zich wel recht zegt de instructrice maar af en toe wil ik nog weleens teveel naar rechts zitten..maar klopt dat dat je op de rechterhand ook helpt stelling naar buiten te vragen?

Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:24

Mijn paard( 5 jaar) had het ook met d'r rehter achterbeen , ook protesten op de recterhand.
Het been schoot ook steeds op slot als ze uit stal kwam.
Veearts er naar laten kijken, en ze heeft anabolen gekregen om de spieren sterker te maken , en oefeningen gekregen dus idd veel overgangen dus stap-draf-stap-draf enz en balkjes lopen om de achterhand sterker te maken.
Ook is ze binnendoor bekapt.
Het heeft enorm geholpen en ze heeft nergen last meer van.
Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt....

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:08

Scum schreef:

Jeps, of wijken en dan vertrekken in middendraf.....

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:20

Interessant onderwerp. Mijn paard heeft nl. pcies hetzelfde, maar dan met het linkerachterbeen. Gebroken lijnen rijden in galop doe ik al regelmatig (omdat hij uitdaging nodig heeft), dus dat komt dan goed uit.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:25

annewarie schreef:
Citaat:

Oh! dat is een goeie, ik heb het ook snel dat ik scheef ga zitten en dan belast je hem natuurlijk heel anders!

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:26

Wat ook wel soms wil helpen: als je dan op de rechterhand rijd, en hij is op het moment braaf en gebruikt zijn achterbeen goed, houd het dan zo kort mogelijk. Gaat dit goed, dan kan je het steeds langzaam iets uit bouwen. Zo kost het hem ook niet zo veel moeite en hij/zij weet dan ook als ik mijn been goed gebruik, mag ik weer sneller naar de andere hand, de kant die hij makkelijker vind.