naar binnen vallen en contrastelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

naar binnen vallen en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:06

De pony van mijn dochter valt makkelijk naar binnen met alle wendingen en zelfs op de rechte lijn met gevolg dat ze hem naar buiten trekt. Zij is nog te onervaren om dit probleem op te lossen en ik kan er zelf niet op gaan zitten omdat het een B-pony is.
Ook met binnenbeen geven lukt het niet omdat hij daar niet op reageert (ze is ook niet zo sterk).
Heeft iemand ideeën hoe ik dit aan kan pakken?
Als ik de teugels zelf in handen neem en met mijn heup 'binnenbeen' geef, lukt het wel.

DeniseES

Re: naar binnen vallen en contrastelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:20

Ik heb ook op paarden gereden die makkelijk naar binnen vielen, vaak ga ik zelf iets meer op mijn buitenbeen zitten, maar een klein beetje, maar wel dat ik het idee heb dat ik mijn paard naar de zijkant druk met mijn binnenbeen, met het idee het paard naar buiten te zetten, vaak gaat het dan veel beter, later gewoon recht gaan zitten en dezelfde hulpen geven, en natuurlijk ook goed haar handen eraan, misschien zelfs iets overdreven de binnenhand tegen de hals drukken. Probeer het eens, bij mij hielp het

Succes!

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:05

gewoon buitenteugel goed eraan houden en binnenbeen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:16

Kan het misschien ook zijn dat hij scheef loopt? Mijn nieuwe paard doet namelijk hetzelfde. Als je goed achter hem kijkt zie je duidelijk het binnenachterbeen buiten de hoefslag gaan. Hij probeerd het zich gemakkelijk te maken door helemaal buiten de hoefslag te lopen, dat is minder zwaar, als met 1 been buiten de hoefslag.

Ik los het op, door wenden, wenden,en vooral binnenbeen erbij. Dit lukt niet altijd, maar als ik dan overdreven mijn gewicht op het binnenbeen laat vallen(bijna scheefzitten, zo voelt het), reageert hij al veel beter.

succes Haha!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:29

Het zou best kunnen. Ik zal er eens op letten.
Hij loopt ook soms met zijn hoofd schuin. Vorig jaar zijn zijn kiezen gevijlt, maar dat heeft geen wonderen verricht.
Ik heb laatst gelezen dat paarden ook een sterkere kant hebben zoals bij mensen die links-of rechtshandig zijn en daar zou het ook mee te maken kunnen hebben.
We blijven oefenen. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:24

DeniseES schreef:
Ik heb ook op paarden gereden die makkelijk naar binnen vielen, vaak ga ik zelf iets meer op mijn buitenbeen zitten, maar een klein beetje, maar wel dat ik het idee heb dat ik mijn paard naar de zijkant druk met mijn binnenbeen, met het idee het paard naar buiten te zetten, vaak gaat het dan veel beter, later gewoon recht gaan zitten en dezelfde hulpen geven, en natuurlijk ook goed haar handen eraan, misschien zelfs iets overdreven de binnenhand tegen de hals drukken. Probeer het eens, bij mij hielp het

Succes!

Ik vind het raar dat je dan op de buitenkant gaat zitten, rijtechnisch zou je namelijk meer op je binnenzitbeenknobbel moeten gaan zitten met meer druk op de binnenbeugel. Dit zodat het paard van het binnenbeen naar de buitenteugel wordt gedreven.
Als je op de buitenkant gaat zitten duw je je paard als het ware naar binnen en zal er scheefheid ontstaan in het paarden lichaam.
Het kan zijn dat dit een nieuwe manier van rijden is, maar ik heb altijd geleerd dat je je paard onder je vandaan moet duwen met je zit en er niet van uit moet gaan dat je paard uit eigen beweging 'onder' je gaat lopen (want als het even kan zal een paard je altijd op een plek proberen te zetten die voor hem het makkelijkste is, maar die niet correct is voor de houding van het paard).

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:46

poe..lastig hoor!

Ik zou altijd proberen om hem vanuit mijn binnebeen naar buiten te duwen. Je mag op de buitenteugel kort vragen maar weer ontspannen en aanvullen met je binnenbeen. Je zegt zelf al dat je dochter te onervaren is om het bovenop op te lossen. Nu denk ik dat het juist wel bovenop opgelost moet worden. Er naast lopen heeft in mijn ogen niet al te veel zin omdat je op die manier de pony met je 'gehele gewicht' opzij zet, dat is niet te vergelijken met een kindje bovenop. Is het geen optie om er eens iemand anders op te zetten zodat die ruiter de pony leert over de hoefslag te lopen en hem wat recht kan richten? Wellicht snapt je pony de bedoeling niet en kan een ervaren ruiter de pony net wat meer doorduwen!

Veel succes Knipoog

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:29

Alicia2u schreef:
DeniseES schreef:

Succes!

Ik vind het raar dat je dan op de buitenkant gaat zitten, rijtechnisch zou je namelijk meer op je binnenzitbeenknobbel moeten gaan zitten met meer druk op de binnenbeugel. Dit zodat het paard van het binnenbeen naar de buitenteugel wordt gedreven.
Als je op de buitenkant gaat zitten duw je je paard als het ware naar binnen en zal er scheefheid ontstaan in het paarden lichaam.
Het kan zijn dat dit een nieuwe manier van rijden is, maar ik heb altijd geleerd dat je je paard onder je vandaan moet duwen met je zit en er niet van uit moet gaan dat je paard uit eigen beweging 'onder' je gaat lopen (want als het even kan zal een paard je altijd op een plek proberen te zetten die voor hem het makkelijkste is, maar die niet correct is voor de houding van het paard).

Ja, normaal ga ik ook niet op mijn buitenbeen zitten, dat doe ik echt alleen maar als het paard naar binnen valt, en ik mezelf wil 'verplaatsen' naar de buitenkant. Dit natuurlijk wel door mijn binnenbeen richting buiten te drijven. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? Zodra het paard niet naar binnen valt gewoon (inderdaad) weer rechtop zitten en zoals voorschrift Knipoog rijden.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:53

tax schreef:
Is het geen optie om er eens iemand anders op te zetten zodat die ruiter de pony leert over de hoefslag te lopen en hem wat recht kan richten? Wellicht snapt je pony de bedoeling niet en kan een ervaren ruiter de pony net wat meer doorduwen.

Ja, dat zou ik ook wel willen, maar de meeste kinderen hebben het ook nog niet onder de knie en als ze dat wel hebben, dan zijn ze weer te groot. En 1 keer eventjes helpt ook niet, dus dan zou dat vaker en langer moeten voordat de pony het leert.

Afgelopen weekend lukte het een paar pasjes toen ze haar binnenbeen op het goede knopje legde, alleen dat knopje zit te goed verstopt bij de pony Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:27

je pony mankeert in elk geval niks aan zijn tanden, het klinkt eerder alsof je pony scheef is. zoals je zelf al ergens aangaf dat ze een sterke en minder sterke kant hebben klopt! de bespieringskant is aan de ene kant van het lichaam langer dan aan de andere kant. zaak is dus dat de bespeiringskanten even lang worden zodat het paard weer recht is en recht kan gaan.

kijk voor meer info op; www.paardenbegrijpen.nl of op www.hoefkatrol.com/

voor verdere vragen kun je me pb-en!