Ik heb sinds een paar maanden een nieuw paard.
In principe doet hij het super goed, maar hij vertoont wel (elke keer tijdens het rijden) raar gedrag.
Mijn instructrice helpt mij hier erg goed bij, maar ik zou toch graag willen weten of hier iemand ervaring heeft met dit soort reacties van een paard.
In het begin was het vooral als ik een schouderbinnenwaarts reed. Hier zijn we nu eigenlijk doorheen, en dit doet hij lekker. Toen heeft mijn instructrice mij er op gewezen, dat ik hem nog meer los moest laten aan de voorkant, wat ik nu dus ook doe, ik heb vrijwel niets meer in mijn hand, een lekkere aanleuning en dan loopt hij ook super.
Dit klinkt natuurlijk allemaal niet problematisch, hier begint het ook niet.
Ik weet eigenlijk niet waar het begint, dat is al een probleem.
Hij kan voor mijn gevoel super super fijn lopen, en dan ineens, steekt hij zijn hoofd de lucht in, en raakt hij helemaal in paniek (omdat hij zijn hoofd omhoog doet) Mijn instructrice zegt, waarschijnlijk heeft hij vroeger klappen gehad, als hij zijn hoofd omhoog deed. Nu doet hij zijn hoofd omhoog en raakt hij in paniek, omdat hij denkt dat hij weer klappen krijgt. Dus rustig blijven, vooruit rijden en gewoon blijven paardrijden. Gewoon weer een overgang maken naar de draf, en doorrijden. In principe werkt dit goed, maar ik blijf me maar afvragen, waar nu precies het probleem zit. HIj doet het niet 1 keer, maar echt een half uur lang, elke lange zijde ongeveer. Niet dat ik alleen maar rechtuit rijd, maar hij doet het vaak.
Ik heb ook al gedacht dat hij zich zou vervelen of iets dergelijks, dus dan ga ik veel schakelwerk doen, voltes tien meter rijden, omschakelen etc. Dan doet hij het nog, gewoon uit het niets, of midden in het schakelwerk, of midden op een volte, maakt niet uit waar, hij kan overal raar gaan doen.
Wat ik me dus afvraag, is of iemand hier ervaring mee heeft, en of iemand iets anders weet, wat ik zou kunnen proberen. Ik zat ook al te denken aan natural horsemanship. Ik weet niet of dat invloed zou kunnen hebben. Ik heb hem een paar keer gefreestyled, maar of het een vertrouwenskwestie is weet ik niet. HIj komt altijd gelopen als ik er ben, en als ik een join up heb gedaan, loopt hij als een hond achter me aan. Ik kan er verder alles mee doen.
Nashua geeft me werkelijkwaar als hij het goed doet een fantastisch gevoel. Net ook weer het laatste half uur van de les heerlijk kunnen rijden, echt super fijn.
Maar het eerste halfuur mijn eigen op zitten vreten om niet boos te worden, omdat hij maar aan de gang bleef....
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en mij advies kan geven.