paardje van 2 jaar aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

paardje van 2 jaar aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:44

hallo,
een kleine 10 maand geleden heb ik een veulen gekregen van toen juist een jaar. Dit kwam totaal onverwacht. Het is mijn eerste eigen paardje, heb weinig ervaring met jonge paarden enz. In juni wordt ze 2 jaar en ik vroeg me af of we deze zomer al eens konden beginnen met longeren. Tuurlijk niet iedere week, en ook geen moeilijke dingen. Gewoon aan de longe en haar reeds stemcommando's aanleren zoals stap, draf en galop^om het latere zadelmak maken beetje makkelijker te maken.

Zoals eerder vermeld heb ik hier geen ervaring mee, hoe pak ik dit dus het beste aan? Is dit niet nog wat te vroeg? hoe vaak kan dit zonder dat het de pony gaat vervelen?

even nog vermelden, de pony is een halster heel goed gewoon, ze gaat regelmatig mee wandelen, is dus ook verkeersmak, ze is gewoon van iedere week gekuist te worden enz... het is dus niet dat ze recht van de "wei" komt en nog helemaal niets kent. Eens het echte werk komt (zadelmak maken over een goed jaar) zal ik er ook zeker hulp bijhalen omdat ik geen ervaring heb.

Graag jullie mening en raad,
alvast bedankt

marijkedam

Re: paardje van 2 jaar aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:46

Ik zou haar lekker op de wei laten tot ze drie is.
Misschien wat wandelen en lekker poetsen, maar voor de rest nog even veulen laten zijn.
Als ze dadelijk 3 is, kun je dan beginnen met het leren van de commando's en zadelmak maken.
Neem de tijd, werken moet ze de rest van haar leven nog...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:48

ik zou idd nog even wachten laat haar nog even lekker een jaartje in de wei groeien en lekker jong zijn. Over een jaartje komt het echte werk wel.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:52

Ze mag van mij idd nog wel veulen zijn, maar ik merk ook dat ze het gewoon heel leuk vind als je met haar bezig bent. Als je met de twee andere pony's bezig bent moet ze er gewoon echt bij staan en soms tot vervelends toe aandacht vragen. Vandaar dat ik dacht dat ze het zelf wel leuk zou vinden moest ik haar deze zomer gewoon af en toe eens longeren en haar dan na de zomer gewoon weer veulen laten zijn tot haar 3 jaar zeker. Er is zeker geen spoed bij, ze moet niet persé opgeleerd worden op haar 3 jaar enzo. Maar jij denkt dus dat ze het echt als werken zou gaan zien?
Alvast bedankt voor je mening, ga hier zeker nog eens grondig over nadenken

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:54

Je kan ook op een andere manier aandacht schenken, hoor.
Wandelingetjes maken, poetsen, grondwerk, een klein beetje VD.
Ga dat paardje nu niet gaan longeren of wat dan ook.
Het blijft werken voor dat paardje.
Smijt ze lekker de wei op en laat haar veulen zijn Lachen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:56

idd VD is een goed plan als je echt met haar wilt bezig zijn,
dat belast haar dan minder dan longeren.
Longeren is vaak nog zwaarder dan rijden voor een paard,
aangezien ze continu op een volte lopen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:00

wandelen doen we regelmatig, minder vaak als ik zou willen, maar er kan nu eenmaal maar 1 pony mee en aangezien die andere pony alleen door mij gereden wordt dus 1 keer per week en ik ook niet vaker kan gaan is het meestal de andere pony die mee gaat. Ook wordt ze iedere week gepoetst. Ik ga zeker en vast de komende weken heel wat lezen over grondwerk en VD zodat we deze zomer aan de slag kunnen met haar zonder dat ze moet werken. Bedankt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:02

Ik heb het zelf wel gedaan met mijn veulen (Belgisch paard), vanaf 1,5 jaar. Expres WEL omdat een Belg nu eenmaal een enorm paard wordt, en ik wilde haar als veulen al veel in handen hebben en in elk geval een beetje manieren leren. Ze hebben nogal de neiging om overal dwars doorheen te lopen en dat gedrag wilde ik gewoon voorkomen.

Longeren was wel een erg groot woord voor wat ik deed hoor, ik zag het meer als opvoeden, leren om aan een touwtje te lopen (dus ook op afstand zoals aan de longe), haar leren de richting in te lopen die ik vroeg (gewoon in stap) en inderdaad de commando's een beetje leren.

Praktisch waren we daar dan eens in de 2-3 weken 10 minuten mee bezig, dat was dus errug weinig (zoals ik al zei, het mag dan eigenlijk niet eens longeren heten)!!! 10 minuten is niets, is zo voorbij. Maar meer concentratie hebben zulke jonge dieren volgens mij ook niet, veel langer moet je het denk ik niet doen, dan krijg je al snel opstandig gedrag en dan ben je al snel de verkeerde kant op! Bovendien is een kwartier rondjes draven eigenlijk al teveel voor zo'n jong dier, dat is te belastend denk ik voor die jonge gewrichten. Je gaat snel te ver!!!

Bij mijn paard is het heel goed uitgepakt. Ze heeft ervan geleerd dat:
* het leuk en gezellig is om samen wat te doen
* dat ze dan veel aandacht krijgt en lekker gekriebeld wordt
* wat stap, draf en galop is
* dat ze netjes moet luisteren maar dat het nooit te lang duurt (daar zorgde ik wel voor)

Ik heb het toen ook een tijdje elke week gedaan, die 10 minuten, maar vond al snel uit dat dat eigenlijk al te vaak voor haar was. Ze werd er heel uitprobeerderig van en dat pakte niet goed uit. Heb haar toen 2 maand met rust gelaten en de tijd verkort, toen ging het juist weer heel goed en was ze weer geinteresseerd. Dus ik zeg zelf, zo eens in de 3 weken lijkt mij prima en dan echt heel kort, ze vinden het dan juist leuk om eens iets anders te zien dan de wei. Hou het speels en beloon snel en veel. Ze snappen dan nog niet al te veel hoor en kunnen de concentratie om echt mee te werken niet lang opbrengen. Het zijn nog maar echt kleuters op die leeftijd.

Zelf deed ik longeren dus vooral in stap, een paar rondjes draf en misschien een rondje galop (ik wilde haar alleen het commando leren, ik kan me voorstellen dat het voor sommige jonge paarden gewoon nog te moeilijk is, om galop aan te leren op een cirkel, bij mijn paard ging het wel goed maar ik heb het nooit langer dan 1 rondje gevraagd dus.

Mijn paard is nu pas drie en nu begin ik eigenlijk pas met echt longeren, d.w.z. dat ze echt een aantal rondjes draf achter elkaar moet doen. En ik zie nu dus ook dat ze echt volwassener wordt en meer aan kan. Ik vind haar nu zelfs nog te jong om b.v. 5 rondjes achter elkaar te galopperen, dat moet allemaal nog in balans komen (tis ook een heel groot paard he een Belg, dat gaat niet zo makkelijk), dus dat houd ik nu nog steeds bij 1-2 rondjes meer niet.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:08

PS je zou zelf eens kunnen kijken of je vindt dat je paard positief verandert als je zoiets eens doet (met haar bezig gaan, haar wat dingen leren). Wordt ze er prettiger van of juist lastiger.

Als ze er prettiger van wordt, zou ik zelf concluderen, dan WEL doen. Als ze er lastiger (misschien opdringeriger) van wordt, dan zou ik haar juist nog even in de wei laten.

Mijn paard reageerde wel goed op een heel klein beetje longe werk (echt longeren noem ik dat dus niet) en oefeningetjes in de bak (leren terug lopen op handdruk, leren stil staan, dat soort dingen) maar reageeerde juist NIET goed op wandelen, ze was dan te schrikkerig en angstig en ze was al te zwaar om dan goed te kunnen corrigeren. Heb dat laatste toen dus gewoon achterwege gelaten om te voorkomen dat ik haar juist de verkeerde dingen aanleerde (schrikken en dan naar huis vluchten bijvoorbeeld, DAT Wilde ik haar dus niet aanleren!!!).

En zie wat er nu gebeurt, ze is nu volwassener en veel kalmer en nu gaat dat wandelen juist heel goed!

Haar echt zadelmak maken in de zin van rijden, doe ik nog niet, ik vind dat een Belg eerst goed moet uitgroeien. Maar neemt niet weg dat ik er al wel eens opgezeten heb en een rondje gestapt.

PS2 overigens vind ik een paard van 1,5 voor echt vrijheidsdressuur juist veel te jong. Want voor VD moet je juist heel veel concentratie kunnen opbrengen en dat hebben die jonge dieren nog helemaal niet.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:14

heel erg bedankt, heb er zeker en vast iets aan. Ik heb wel nog een paar maand voor ik beslis of ik het doe of niet aangezien ik er nu ook gewoon geen tijd voor heb, ik vind het veel leuker om haar te kuisen enz dus voorlopig ook geen tijd voor andere zaken. Deze zomer heb ik natuurlijk 2 maand vakantie en dan zou het wel eens kunnen. Enerzijds tegen de verveling, anderzijds omdat ik het allemaal niet overhaast wil doen en haar dan op haar 3 jaar "overvallen" met een heleboel nieuwe zaken.
Zoals eerder vermeld denk ik er nog eens goed over, en hierbij zullen jullie meningen zeker een rol spelen.
bedankt

@ZoekStalling: reeds vanaf het moment dat ze enkele maanden oud was ging ze mee op wandel, ze kon immers niet alleen achterblijven op de wei en leerde van haar moeder dat het allemaal niet ZO eng was, daarbij heeft ze het de eigenaar zelfs toen al enkele keren best lastig gemaakt met steigeren naar auto's enzo, ze was toen nog niet van mij (reed wel haar moeder) en ik nam dan ook niet de beslissingen. Ben blij dat ik nu wel met haar kan gaan wandelen zonder dat ze echt schrik heeft.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:33

Da's natuurlijk het fijnst, dat ze al met mams mee kan aan de wandel. Kon bij ons paard helaas niet en ze was te onhandelbaar om samen met mijn andere paard te houden (bovendien hielp dat niet omdat mijn andere paard niet helemaal verkeersmak is, werkt dan dus alleen averechts).

Fijn dat dat bij jullie wel kan!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:43

Met ons paard zijn we met 1,5 begonnen heel rustig aan lekker in de bak bezig.. een keer tussen hindernisbalkjes heenlopen.. een keertje over een zeil heenlopen..dat soort dingen.. is erg goed voor de band met je paard. En later ook bezig geweest met longeren, als ik jou was zou ik hier ook al hulp bij vragen.. het paard weet in eerste instantie niet wat je van hem wilt en dan is het best even moeilijk..

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 23:11

hulp is spijtig genoeg niet zo simpel. Vind maar eens iemand die voor 10 minuutjes je wil komen helpen. Ken niemand die in de buurt van de wei woont waar de pony's staan die er ook nog eens iets van afweet.
Ik denk dat ik het in het begin van de zomervakantie een keer zal "proberen", gewoon longe er aan hangen, iemand in het midden en zelf meestappen aan de buitenkant. Als ze het na 1 rondje duidelijk al beu is, is het een teken dat het gewoon nog te vroeg is en zal het zich beperken tot beetje grondwerk, ergens overstappen, tussenstappen, ... Blijkt dat ze het wel leuk vindt, dan zal het max 3 keer het geval zijn op 2 maand tijd, en dan weer gewoon met rust laten tot na volgende winter wat "longeren" betreft. Maar heb wel nog even tijd om hier allemaal verder over na te denken
bedankt

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:02

lijkt me niet slim om het helemaal in je eentje te proberen.. het paard zal niet begrijpen om in 1x rondjes om je heen te lopen! Maar goed, het is jouw keuze natuurlijk.. maar ik denk als je het alleen gaat proberen dat het paard er weinig van snappen zal!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 08:38

Ga het zeker niet alleen doen, maar wel zonder iemand die er ervaring mee heeft. Ik dacht 1 iemand met de longe in de handen in het midden, en zelf meestappen aan het halster van het paardje langs de buitenkant.
Denk alleen niet dat ik ooit iemand vindt die er ervaring mee heeft en voor 10 minuutjes wil komen helpen. Heb ook geen les met de andere pony's dus kan het ook niet aan lesgever vragen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:42

Misteryke schreef:
wandelen doen we regelmatig, minder vaak als ik zou willen, maar er kan nu eenmaal maar 1 pony mee en aangezien die andere pony alleen door mij gereden wordt dus 1 keer per week en ik ook niet vaker kan gaan is het meestal de andere pony die mee gaat. Ook wordt ze iedere week gepoetst. Ik ga zeker en vast de komende weken heel wat lezen over grondwerk en VD zodat we deze zomer aan de slag kunnen met haar zonder dat ze moet werken. Bedankt

begrijp ik goed dat je alleen met je veulen wandelt als er een ander paard bij is?
Zo ja dan zal ik eens gaan oefenen om haar alleen mee naar buiten te nemen.
Leert ze veeeeeeel meer van dan nu aan de longe.
Vertrouwen krijgen inelkaar door juist enge dingen te doen is de beste fundeering die je kan leggen met je paard.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:20

Moniek schreef:
Misteryke schreef:

begrijp ik goed dat je alleen met je veulen wandelt als er een ander paard bij is?
Zo ja dan zal ik eens gaan oefenen om haar alleen mee naar buiten te nemen.
Leert ze veeeeeeel meer van dan nu aan de longe.
Vertrouwen krijgen inelkaar door juist enge dingen te doen is de beste fundeering die je kan leggen met je paard.

hier ben ik het mee eens!
de mijne is nu [bijna] 3.
sinds ze een half jaar is neem ik haar al mee om te wandelen,grazen en keutelen.
niet te veel en zeker niet te vaak maar genoeg om het "bij te houden".
ik ben nu pas een beetje begonnen met een zadeltje op te leggen ed.
door gewoon lekker met haar bezig te zijn geweest gaat dit super,alles is goed en ze is vol vertrouwen.
ik sta nu pas op het punt om met de longe te beginnen,er zijn zoveel anderer dingen die je kunt doen.
waarom wacht je niet tot je paard zeer 2,5 jaar is dan kan het lijf ook wat meer hebben?
gooi haar lekker los in de bak en begin op die manier [spelenderwijs] wegwijs te maken op je stem.
je bent zo met haat bezig,belast de gewrichten minder en je hebt straks toch ook al een snellere start.
succes

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:37

en waarom nu al longeren?
Om je paard braaf in rondjes te laten lopen en te laten weten wat stap darf en galop is?
Daar heb je nu niks aan,en als je begint met andere dingen en echt een vertrouwingsband maakt dan gaat het als je paard 3 is veel beter dan heeft ze de longe binnen 1 week door met al het gang werk.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:58

stap en draf op commando heb ik geleerd aan de hand (wel in de bak) en dan gewoon meelopen. Ik dacht dat ze het commando ho al heel god kende odat z aan de hand op het commando ho meteen stil stond maar aan de longe viel het toch een beetje tegen. Ik longeer mijn merrie (bijna 3) nu 1 keer per week een kwartiertje tot half uurtje. Voor de rest is het 2 dagen wat werken aan de hand (vooruit,achteruit, wijken op druk etc.) en 1 dag wandelen en werken met een zadel en hoofdstel om. Ik werk niet langer met haar dan een half uur want ze wordt anders vervelend. Tot dat ze 2 jaar en 9 maanden was heeft ze lekker op de weide mogen staan met een hele boel andere veulens (zeker 30 veulens) en oudere paarden. Ik ben hier heel tevreden over geweest. Ik dacht dat ik een wild paard terug kreeg, maar ik kreeg een gemanierde merrie terug.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:42

Ik zou haar nog lekker een maand of 9 laten staan. Spelen met leeftijdsgenootjes hebben ze veel meer aan dan al zo jong aan het werk te moeten.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 19:20

ze kan wel alleen gaan wandelen, het probleem is dat ik er alleen geen 2 kan meenemen, en ik momenteel de tijd ook niet heb om 2 keer te gaan wandelen, ik ga maar 1 keer in de week naar daar en dan moeten de andere pony's bereden worden, met haar gaan wandelen lukt dus niet altijd.
Dat wandelen doen we al sinds ze enkele maanden oud is dus dat gaat prima.
Een bak is er niet, het is hem allemaal op de wei te doen, en als je haar dan gewoon vraagt om beetje stap en draf aan de hand te doen dan is het gras veel beter. Op wandel gaat dit trouwens ook goed, ze luistert naar het commando stap, ho en draf aan het halster.
Er staat op de wei nog een pony van 3.5 jaar en haar moeder van 6 jaar. Geen leeftijdsgenootjes dus die haar actief houden, buiten gras eten en haar moeder "pesten" als die opgezadeld wordt doet ze niet veel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:05

even 1 vraag op het start bericht..
waarom?

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:38

Misteryke schreef:
ze kan wel alleen gaan wandelen, het probleem is dat ik er alleen geen 2 kan meenemen, en ik momenteel de tijd ook niet heb om 2 keer te gaan wandelen, ik ga maar 1 keer in de week naar daar en dan moeten de andere pony's bereden worden, met haar gaan wandelen lukt dus niet altijd.
Dat wandelen doen we al sinds ze enkele maanden oud is dus dat gaat prima.
Een bak is er niet, het is hem allemaal op de wei te doen, en als je haar dan gewoon vraagt om beetje stap en draf aan de hand te doen dan is het gras veel beter. Op wandel gaat dit trouwens ook goed, ze luistert naar het commando stap, ho en draf aan het halster.
Er staat op de wei nog een pony van 3.5 jaar en haar moeder van 6 jaar. Geen leeftijdsgenootjes dus die haar actief houden, buiten gras eten en haar moeder "pesten" als die opgezadeld wordt doet ze niet veel.

En daar is het een 2jarige voor
Ja

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:33

draumpje schreef:
even 1 vraag op het start bericht..
waarom?

daarom ook de vraag aan jullie, zoals ik al zei, ik heb weinig ervaring met jonge paarden, en als je dan toch plots met een jonge spruit zit heb je 2 keuzes, je kan doen wat je denkt dat goed is, of je kan willen bijleren en het willen goed doen door raad te vragen, dat laatste is wat ik nu doe. Ik ben bereid om al jullie menigen op een rijtje te zetten en dan pas te beslissen wat ik doe. Maar overal me niet steeds met de vraag, waarom zou je dit wel willen, er is geen echte reden voor, de vraag was gewoon of de pony dit leuk zou vinden of het gewoon nog wat te vroeg is om dat van een 2 -jarige te vragen.

En tuurlijk mag ze grazen zoveel ze wil, en zelfs haar moeder pesten zolang die ermee kan leven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet leuk zou vinden om andere dingen te doen.
Ik heb ondertussen reeds begrepen dat longeren op deze leeftijd niet goed is door te grote belasting, ookal zitten er enkele reacties tussen van mensen die dit wel gedaan hebben, en dan ga ik heus ook niet mijn zin doordrijven en haar nu al lastig vallen met longeren, dan gaan we deze zomer wel andere leuke dingen doen. Maar als je het niet vraagt kun je het natuurlijk ook niet weten...

Meningen zijn nog steeds welkom, tips nog veel meer!

yentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:44

ik zou ook even wachten