mijn paard staakt even een dip met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

mijn paard staakt even een dip met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:04

Sinds enkele dagen gaat het rijden wat minder, als je hem er een maal doorheen hebt gaat het wel weer,Maar hij staakt enorm als die aan het werk wordt gezet,en vooral op de rechterhand gooit hoofd in de lucht en rent onderje uit ,klopt dat dat je dan je buitenhand moet sluiten als hij dat doet? krijg hem dan niet afgewend naar rechts,(loopt gewoon tegen de bakrand aan)als je een goede por met je been of zweep geeft staakt hij nog meer door middel van stuiteren en achterwaarts gaan en maar hoofd omhoog gooien,linkerhand bijna geen problemen, ook af en toe maar stukken minder.Wie heeft er een tip voor mij door dit nare gedrag van hem!,Heb vandaag er ook iemand anders even op laten rijden ,maar hij bleef het doen alleen zei heeft wat meer lef dan ik,dan gaat het tijdje goed en probeert hij het weer,hij is voor de rest goed voorwaarts en rijd vele oefeningen maar probeert er onderuit te komen?
wat is het verschil tussen hand sluiten en een ophouding maken? gr emaartje

heb gelukkig zaterdag weer les!!

Emaartje

Re: mijn paard staakt even een dip met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:58

niemand toevallig

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:59

Heeft hij dit gedrag al eerder vertoond? Is ie gewoon vervelend of heeft hij ergens pijn?
Misschien is het zadel niet goed of zijn er medische oorzaken. Heb je dit uitgesloten pak of laat hem dan even goed aanpakken.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:00

Euhm, mijn paard heeft dit ook gedaan, ik had haar twee weekje ofzo, en plots begon ze ook net zo te doen, niet meer naar rechts willen draaien, gewoon tegen de bakrand aanlopen. Heb het opgelost gekregen, maar ik ga die manier hier niet zetten, want dan krijg ik wsl heel bokt over me heen... Als je het wilt weten, zeg maar dan pm ik je wel.
(denk nu niet dat ik ze verrot heb geslagen he, want er is geen zweep aan te pas gekomen)

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:05

Ik snap best dat je het vervelend vind, dit gedrag, maar je moet denk ik wel goed in de gaten houden dat een paard dit niet zomaar zonder reden doet ! Hij geeft misschien wel aan, dat hetgene wat jij van m vraagt, nog wat de lastig is voor zijn lijf. Bloos
Zeker wanneer hij dit op een hand doet en op de andere hand niet of minder.

Altijd even bedenken ; wat is voor hem het voordeel om dit gedrag te vertonen? Ga jij stoppen met rijden? Beloon je hem onbewust door na te geven (bijv. been eraf, teugels losser/ontspannen) ?
Wanneer je hierop niets kunt bedenken, moet je je afvragen of het paard misschien ergens pijn heeft. Hij kan wel superscheef zijn, bijvoorbeeld en daardoor stijf op een kant. Of hij zet een kant vast (voel je aan de teugelvoering)
Of zijn ene korte achterbeen moet veel harder werken (meer belast) dan op de andere hand.
Misschien vraag je wel te vroeg aan de voorkant, zonder dat hij eerst heeft kunnen opwarmen.
Nouja, veel redenen dus waarom een paard dit gedrag kan gaan vertonen.

Probeer een instructeur te vinden die werkt aan het rechtrichten, zonder meteen aan de voorkant te 'werken'. De rem moet eerst eraf en dat krijg je alleen voor elkaar als je m op de juiste wijze kunt rechtrichten.

Succes!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 23:12

even weer update heb vandaag weer priveles gehad,en dat het paard van mij zo;n dip had lag het meeste aan mij,ik rijdt teveel op de rechterhand met mijn binnenteugel,vandaar die verzet,dus moet ook even aan mezelf werken en de goede dingen doen op het juiste moment wanneer die iets van plan is,maar vandaag op de les ging het alweer stukken beter...gr emaartje