4 jarige laten voor het eerst rijden op vreemd terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

4 jarige laten voor het eerst rijden op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:03

Ik wil mijn 4 -jarige merrie meenemen naar de vereniging. Hiervoor moeten we wel met de trailer heen en ze heeft nog nooit op ander terrein gereden. (wel rondje buiten met andere paarden, maar dus niet alleen naar vreemde omgeving en dan rijden).
In juni is er keuring, daar wil ik haar graag mee naartoe nemen, maar dan moet ze wel een beetje voorbereid worden op vreemd terrein natuurlijk.

Ik hoop dat sommigen hun ervaringen even willen delen met mij. Hoe heb je dat gedaan, ben je meteen opgestapt en gaan rijden? Eerst gelongeerd?

Alle adviezen zijn welkom. Weet niet hoe ze gaat reageren, thuis is ze wel braaf maar er zit wel wat bloed in en ze kan nog wel wat druk zijn met vreemde dingen...

Alvast bedankt!

HarmanyL

Re: 4 jarige laten voor het eerst rijden op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:04

Ik zou haar dan inderdaad eerst meenemen naar de vereniging. Eerst daar longeren en als het heel goed gaat even rijden en terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:06

Zorgen dat je lekker vroeg bent
kun je rustig in de bak opzadelen.
Ff aan de hand stappen en alles zo laten zien.
Of longeren lekker door de hele bak als je dat fijner vind.
En als ze dan rustig is een stukje rond rijden Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:06

Als je je niet helemaal zeker voelt kan eerst longeren geen kwaad imo. Ik ben zelf eigenlijk altijd gelijk opgestapt maar begon wel met rustige, niet kijkerige locaties.

Kaileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:09

mijn instructrice is met haar 3 jarige friese hengstje die een paar maandjes onder t zadel was, gewoon gegaan zeg maar.
natuurlijk,paardje schrok een paar keer maar gedroeg zich verder keurig.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:53

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik even kijk hoe ze reageert. Idd lekker op tijd vertrekken zodat ze rustig de boel kan verkennen, en dan neem ik voor de zekerheid wel longeerlijn en zweep mee, kan geen kwaad natuurlijk.

Meestal weet je wel hoe je paard gaat reageren, maar dit is zo'n draak af en toe Clown Haha! ze heeft met inrijden geen stap verkeerd gedaan (terwijl ik dacht dat het een hele klus zou worden). En ze is 1 keer erg gek en druk geweest, maar toen was het ook echt steigeren/bokken etc. Maar dit heeft ze echt maar 1 keer gedaan, daarna nooit meer dus misschien zie ik wel spoken die er niet zijn Knipoog

Ik zal waarschijnlijk gewoon moeten opstappen en rijden, niet te afwachtend gewoon net doen of ik weet waar ik mee bezig ben Haha! Knipoog
En het vallen zal wel 'meevallen' aangezien het ponyhoogte is Haha!

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:44

Ik heb dit nou al zo vaak gedaan Clown Gewoon opstappen ZITTEN blijven Clown en lekker voorwaarts rijden. Veel lijntjes en alles rijden zodat ie zn aandacht bij jouw houd;) Niet longeren van te voren

moniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:10

ik heb gewoon eerst even rondgestapt aan de hand en kijken hoe hij reageerd..gaat het goed: opstappen dan Tong uitsteken ! en anders longeer je hem gewoon even..zorg wl dat je er idd op tijd bent ! Knipoog Tong uitsteken