Hoe kan dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Hoe kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:46

Mijn v.pony is niet zo'n dressuurpony. Hij loopt niet zo vaak aan de teugel. Maar ik had al een tijdje niet meer serieus met hem gewerkt, meer wat buitenritten enzo. Vandaag ging hij de hele tijd aan de teugel lopen, uit zich zelf, na wat wendingen. Ook kan hij anders heel sterk in de mond zijn, maar vandaag was hij heel licht en gaf hij dus heel mooi na. Nadat ik een tijdje intensief met ham gereden had en mijn handen iets naar voren deed, waardoor er geen spanning meer op de teugels zat, bleef hij gewoon in dezelfde (goede) houding lopen. (Het is niet dat hij nooit aan de teugel loopt ofzo, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik was er zelf heel tevreden over, maar vroeg me wel af, hoe kan dit zo inneens?

saskiakefie

Re: Hoe kan dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:27

Niemand??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:29

ik ben heel benieuwd wat voor antwoord je gaat krijgen..de mijne doet het ook heel vaak en ik heb werkelijk geen idee waarom hij dat doet

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:31

saskiakefie schreef:
Mijn v.pony is niet zo'n dressuurpony. Hij loopt niet zo vaak aan de teugel. Maar ik had al een tijdje niet meer serieus met hem gewerkt, meer wat buitenritten enzo. Vandaag ging hij de hele tijd aan de teugel lopen, uit zich zelf, na wat wendingen. Ook kan hij anders heel sterk in de mond zijn, maar vandaag was hij heel licht en gaf hij dus heel mooi na. Nadat ik een tijdje intensief met ham gereden had en mijn handen iets naar voren deed, waardoor er geen spanning meer op de teugels zat, bleef hij gewoon in dezelfde (goede) houding lopen. (Het is niet dat hij nooit aan de teugel loopt ofzo, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik was er zelf heel tevreden over, maar vroeg me wel af, hoe kan dit zo inneens?

omdat hij uit zichzelf naar beneden loopt als je je handen naar voren doet?
het is beter om hem met lessen naar beneden te leren rijden. zo hou je iig een contstante aanleuning en heb je waarschijnlijk meer controle over het paard.

succes

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:32

het zou kunnen liggen aan het buitenrijden, dat jij daardoor ontspannen word. maar het kan ook zijn dat hij jouw druk probeert te ontwijken? ik ben benieuwd!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:32

amsolusa schreef:
saskiakefie schreef:

omdat hij uit zichzelf naar beneden loopt als je je handen naar voren doet?
het is beter om hem met lessen naar beneden te leren rijden. zo hou je iig een contstante aanleuning en heb je waarschijnlijk meer controle over het paard.

succes

Ik snap niet waar je reactie op slaat, leg het eens wat beter uit..

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:25

saskiakefie schreef:
Ik snap niet waar je reactie op slaat, leg het eens wat beter uit..

Je zegt dat hij uit zichzelf naar beneden loopt, en dat je daarom tevreden bent toch? En nou vraag je hoe dat kan. ( of ik moet het nou verkeerd begrijpen). Nou, hoe dat kan weet ik niet, maar ik vond het gewoon raar dat je tevreden bent als hij uit zichzelf naar beneden gaat ( wanneer jij je teugels losgooit) ipv dat je hem ontspannen naar beneden rijdt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:55

jou paard loopt op dat moment denk ik achter de teugel. Je geeft aan dat je paard als jij de teugels los laat in dezelfde houding blijft lopen. Een nageeflijk paard dat in de goede aanleuning loopt zal de hand volgen en als jij de teugels dus losser doet zich lang maken in zijn bovenlijn en naar voren en naar beneden zoeken.
Het kan ook nog eens zo zijn dat ie bijvoorbeeld de tong over het bit heeft gegooit. dat kan soms heel licht en makkelijk voelen omdat ze zich dan ontrekken aan de aanleuning maar dat is niet de juiste manier.
Je moet er dus voor zorgen dat je paard de instelling aanneemt die jij vraagt en niet in een houding gaat lopen.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:02

geen idee sorry!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:08

Met Oosterhoff eens,een paard moet je hand volgen,en als ie ineens "licht" is dan loopt ie achter de teugel en loopt ie als ware weg voor de druk in z'n mond. Je moet hem dan met je been naar je hand toe rijden en je hand gewoon mooi stil {wel meegaan in de beweging} houden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:15

Volgens mij hebben jullie me verkeerd begrepen... Ik gooide niet de teugels los, nee ik deed alleen mijn handen een heel klein stukjes naar voren, waardoor er geen spanning meer op zat. Meestal rijdt ik met sporen op hem, omdat hij niet goed op been reageert, vandaag was ik ze toevallig vergeten, en moest wel wat meer drijven. Verder loopt hij niet achter de loodlijn, dat weet ik zeker. Alleen anders bij het aan de teugel rijden, moet ik eerst halve ophoudingen maken, voordat hij nageeft. En dan loopt hij kleine stukjes aan de teugel.. En dat was dus mijn vraag, hoe het kan dat hij nu inneens veel aan de teugel ging, zonder dat hem hoefde te vragen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:18

Dat staat hierboven,ik heb je prima begrepen. Hij loopt achter de teugel,dat is wat anders dan achter de loodlijn...en bij aan de teugel rijden hoor je in principe niet eerst halve ophoudingen te maken.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:20

dan zoekt hij zelf de ontspanning op... wel mee uitkijken dat ie niet te ver achter de loodlijn gaat lopen,, dat deed mijn verzorg pony (helaas verkocht) ook best vaak...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 12:45

Vandaag ben ik dus weer gaan rijden. Het ging weer heel goed, vandaag trouwens met sporen. Ook als ik hem een tijdje lange teugel gaf, en de teugels op maat maakte, ging hij meteen nageven. Bij de gallop ging ik heel klein doordraaien, dat ging ook heel goed, hij maakte bijna een pirrouette! Verder heb ik niet echt heel veel van hem gevraagt, leek me niet zo slim.. Maar ik vraag het me nog steeds af ja..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:46

RT-P

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:57

Zou het niet kunnen zijn dat ie nu ook zin heeft om te werken? Na een tijd van buitenritten, dat ie weer lekker fris in het koppie is om weer serieus aan de gang te gaan...

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:38

Misschien houdt ie wel van afwisseling Gaaaap;) Of jij reed die dag net wat anders dan normaal. Was zelf ontspannen, of je was misschien niet de hele tijd bezig om hem aan de teugel te rijden. Of je gebruikte je benen dit keer bij het aan de teugel rijden. Of hij had gewoon jeuk op zn borst ofzo Clown

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:01

Dekloktikt schreef:
Misschien houdt ie wel van afwisseling Gaaaap;) Of jij reed die dag net wat anders dan normaal. Was zelf ontspannen, of je was misschien niet de hele tijd bezig om hem aan de teugel te rijden. Of je gebruikte je benen dit keer bij het aan de teugel rijden. Of hij had gewoon jeuk op zn borst ofzo :+

hahah! Clown

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:07

Dekloktikt schreef:
Misschien houdt ie wel van afwisseling Gaaaap;) Of jij reed die dag net wat anders dan normaal. Was zelf ontspannen, of je was misschien niet de hele tijd bezig om hem aan de teugel te rijden. Of je gebruikte je benen dit keer bij het aan de teugel rijden. Of hij had gewoon jeuk op zn borst ofzo Clown

Ik deed volgens mij wel meer met mijn benen dan normaal Knipoog . Dat jeuk aan zijn borst was zeker als grapje bedoeld?? Verward

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:09

Elisa2 schreef:
Met Oosterhoff eens,een paard moet je hand volgen,en als ie ineens "licht" is dan loopt ie achter de teugel en loopt ie als ware weg voor de druk in z'n mond. Je moet hem dan met je been naar je hand toe rijden en je hand gewoon mooi stil {wel meegaan in de beweging} houden.

Ik denk wel dat het nutteloos is om over de manier van aan de teugel te rijden over te hebben. Ik leer op de manege dat je moet vragen....

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 00:01

Je pony is dus ontspannen, en geeft na.dit is een voor uit gang en een ontspannerdere band tussen ruiter en paard. SuCces verder ×× Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:24

saskiakefie schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk wel dat het nutteloos is om over de manier van aan de teugel te rijden over te hebben. Ik leer op de manege dat je moet vragen....

Hoe leer je dat dan te vragen? Wat moet je doen om je paard aan de teugel te rijden?
Jammer dat je het direct als nutteloos beschouwd als je deze vraag steld. Het heeft daar namelijk mee te maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:52

Ik noem het nutteloss omdat er al een keer een heel topic over is geweest, en ik in die zelfde situatie belande. Ik heb op de manege geleerd om je paard van achteren naar voren te rijden en andersom. Ook heb ik al van die opmerkingen ondergaan van: "Als het paard niet uitzichzelf nageeft is het een slecht paard." Daar heb ik dus geen zin in.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:00

knijp je veel in de teugels als je je paard aan de teugel wil rijden? Dus echt een soort van kneepjes/kneden?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:52

Veel ruiters ervaren reacties van paarden als buitengewoon en dichten er kenmerken aan toe, die soms wel maar veel vaker niet van toepassing zijn op de situatie die ze beschrijven.

1/. is je paard aan het been
2/. strekt je paard de hals (op de juiste manier en op elk willekeurig moment)
3/. geeft het paard na
4/. is er sprake van eerlijke aanleuning
5/. is het paard aan de teugel

Hoe controleer je dat ?
Hoe weet je of dat wat je beweert, klopt en of je conclusies juist zijn ?