Pakt links helemaal vast wat te doen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Pakt links helemaal vast wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:24

Ik rij nu sinds september een paardje bij. Het gaat al gelukkig de goede kant op en we hebben 2 keer in de week les.
Maar begin nu toch wel hopeloos te worden.
Ik rij met een dubbel gebroken d trens (en heb daarvoor met een enkel gebroken d trens gereden) en vanaf begin af aan pakt ze links het bit vast, zet haar kaak en hals ook helemaal vast.
Rechtsom gaat het super goed, laat ze lekker los e.d. en schuimt ze ook. Links dus totaal niet, schuimt links ook niet helemaal niks.

Ik speel al constant met mijn linkerteugel zodat ze niet de kans krijgt om hem vast te pakken, en kijk ook regelmatig of ze het bit wil loslaten en mijn hand wil volgen (tips van instructeur)

Maar het helpt niet.

Weten jullie toevallig nog goede tips ?

Strepsel

Re: Pakt links helemaal vast wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:44

uhm, mijn paardje heeft daar ook wel eens een handje van.
Wat je instructrice zegt is idd al een goede, maar wat ik ook wel eens doe is om precies het tegenover gestelde te doen dan wat mijn paard verwacht.
Dus ik rijdt linksom en ze pakt vast, dan ga ik abrupt de rechtse kant op waardoor ze weer even los laat.
Dit doe ik dan een aantal keren en ik merk dat ze dan ook steeds losser word.
Ook veel stellingen vragen.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:45

Ik had net toevallig daar een berichtje over gemaakt in een ander topic .. Ik zal hem even voor je kopiëren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:45

Wat ik doe is véél voltes rijden, en wat doorlaten buigen. Maar ga niet aan de teugels trekken, beetje friemelen.
Zo wordt het bij mij opgelost Of het werkt het het beste, als ik dit doe als ik aan het loswerken ben heb ik na 10 min/kwartiertje een helemaal ontspannen paard Hopelijk kun je er wat mee vooruit.
Ik houd daarna nog wel licht contact, zodat hij ontspannen blijft.
Zodra ik voel dat zijn neusje weer een beetje omhoog komt, friemel ik een beetje met mijn binnenhand. Voel ik dat hij wil ontspannen/loslaten, geef ik hem ook de ruimte met mijn binnenhand. Mijn buitenteugel houdt ik er wel atlijd bij

Misschien wel makkelijk om uit te leggen hoe ik op de voltes hem een beetje laat 'doorbuigen' : Ik zet hem op een volte, en vraag wat met mijn linker-teugel (dat hij als het ware een beetje stelling naar binnen geeft.) Mijn binnen been duw ik een beetje tegen de singel aan zodat zijn kont naar buiten gaat. Mijn buitenhand houd ik er altijd bij, gewoon licht contact. Zordat hij op de binnenhand lostlaat, geef ik hem de ruimte om daar ook te ontspannen.

Dit is hoe het bij mij werkt En zo loopt hij ook lekker. Wat ook wel eens wil helpen is dat je het eerst eens probeert om met lange teugels te doen, zodat hij eerst een beetje met zijn nek naar beneden kan gaan en daar lekker gaat lopen. Loopt hij daar lekker ? Kun je rustig aan opbouwen (iets meer oprichting).
Ook véél overgangen willen wel eens helpen

Succes ermee

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:51

Als ze links vast pakt, betekend dat ze rechts vast zit in de lengtebuiging! Dus werken aan de soepelheid.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:54

Zoals [gast1122] beschrijft doe ik het ook. Ik laat mijn paard erg veel voltes rijden, en probeer hem stukken in te buigen. Op de linkerhand pakt hij het al erg goed op, de rechterhand gaat het nog wat minder, omdat hij meer linksgebogen is.

Omdat de rechterhand nog wat moeizaam gaat, ga ik hem vandaag voor het rijden eens in laten buigen aan de hand. Neusje naar de rechter- en linkerkant van het lijf brengen, desnoods met een snoepje. Ik ben benieuwd of dit gaat werken, en of ik ook verschil voel wanneer ik er hierna op stap.

Ook onverwachte bochtjes/voltes maken helpt erg goed bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:30

Lachen Bij mij werkt het heel goed. Maar toch is ieder paard anders Knipoog Ik denk dat het belangrijk is dat je zelf goed op je paard zit, dus een goede houding én dat je zelf ook ontspannen bent en niet hard met je handen.
xx

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:38

Zorhea en Ster beide wat jullie doen doe ik ook al. Sommige stukken buigt ze wel in, maar heeft het bit nog wel vast

Ook ben ik al aan het longeren gegaan, en dan veel stelling en buiging naar links vragen

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:53

Tis natuurlijk heel moeilijk beoordelen zonder beeld erbij, maar zeer waarschijnlijk is je paard scheef/gebogen naar rechts. Dus eigenlijk wil hij de rechterteugel niet aannemen. Wanneer je daar met rijden niet echt iets mee doet, kan het zo zijn dat het paard alleen maar schever wordt, en uiteindelijk alleen maar rechtsom wil kijken.. Bloos
Daar zou je dan dus aan moeten werken en een instructeur zoeken die daarmee goed bezig is.

Misschien kun je proberen op de linkerhand voltes te rijden (lekker voorwaarts) met stelling naar buiten, ZONDER aan je binnenteugel te zitten (echt los laten hangen dus ! Waslijn als het ware ) Wanneer dit goed gaat kun je wat rechte lijnen proberen en dan langzaam de linkerteugel erbij nemen. Let op dat de druk op beide teugels gelijk is ! (doe je ogen even dicht)

Er zijn nog meer oefeningen voor rechtrichten, uiteraard. Zoek een instructeur die daarmee goed uit de voeten kan...

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:54

Zou je anders niet een filmpje kunnen maken, dan hebben we er een goed beeld bij Lachen Of foto's ? Dan is het voor ons ook iets makkelijker Knipoog
Xx
(Het lukt trouwens ook niet 1,2,3... Ik heb er ook MAANDEN over gedaan totdat mijn paard eindelijk écht ontspannen was, en op het bit ging knabbelen. Dus het is ook een beetje een kwestie van tijd Knipoog )

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:45

Ja ik ben nu al vanaf september bezig.
Heb zo geen foto's of filmpjes (eigenlijk ook erg) Misschien dat ik ze dinsdag kan laten maken.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:47

Probeer eens meer met je binnenbeen te rijden

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:14

Waarschijnlijk is je paard inderdaad niet recht, zoals DianaL ook zegt. Je paard zal waarschijnlijk rechts gesteld zijn en de rechterteugel niet aan willen nemen.

Je zou kunnen beginnen met rechtrichten, zodat je paard soepel wordt aan beide kanten. Dit kan bijvoorbeeld door linker- en rechter stelling te vragen, gewoon op de lange zijde. (het paard moet hierbij een rechte lijn blijven lopen).

ook contrastelling op de linkervolte kan helpen. daarbij moet je op beide teugels evenveel druk krijgen. als je na een paard dagen langzaam aan naar links kan buigen, moet er meer druk op je rechterteugel zijn. Neemt hij opnieuw druk op je linker, dan gelijk weer naar de contrastelling.

Met al de tips die iedereen geeft, moet het bijna wel lukken. Probeer een manier te vinden die je het beste past!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:56

Ik heb dat ook gehad met mijn pony, maar dat was omdat hij aan het wisselen was... Ik weet niet hoe oud jou paardje is, maar denk erom dat ze soms tot redelijke late leeftijd kunnen wisselen. Laat dus zeker eens een tandarts/DA komen om gewoon zeker te zijn dat er niets medisch is

Voor de rest: toegeven! altijd maar weer toegeven Lachen Zo reed ik mijn pony er ook door. Je vraagt, zij geeft en jij geeft onmiddellijk toe (niet teveel, het contact moet blijven), het kan goed zijn dat ervan profiteert en onmiddellijk weer vastneemt, maar dan begin je gewoon opnieuw. Hou ook zeker goed je linkerbeen eraan.

Let er ook op dat ze kan plooien, mss zit je onbewust met je linkerbeen een fractie teveel naar voor (maar dat zou je lesgever al gezien hebben) en let er zeker op dat je linkerhand nooit sterker/zwaarder wordt dan je rechterhand (vaak een oorzaak van vastnemen).

Voor de rest idd veel voltes rijden, slangenbogen, kegels, overgangen, en steeds weer denken aan dat toegeven zonder ze los te laten.

Probeer mss ook eens een ander (nt scherper ofzo) bit, gewoon om te zien of daar mss niets mis is, mss is het versleten en zit het slecht...

Succes ermee!

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:14

Flame is nu rond een jaar of 6-8

Morgen rijfoto's als de camera een beetje wilt, misschien of jullie dan een beetje een beeld hebben.

Vandaag ging het ook al een stukje beter in de zin van ik durf links meer het bit los te laten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:16

Gewoon gelijke druk nemen in je handen en met je benen het hoofd er recht voor rijden. Dat hoofd komt er vanzelf recht voor als ie in de rest van zijn lijf ook rechter wordt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:41

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 12:55

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:09

Die foto's zien er wel goed uit, maar naar mijn mening is je binnenhand te zwaar en steekt ze vaak iets meer naar achter dan je buitenhand, maar dat kan ook aan de hoek van de foto's liggen.
Ik ken de fout hoor, ik maak ze zelf ook Lachen, maar wat je echt eens moet doen is tijdens het rijden eens naar je handen kijken en zien of ze mooi naast elkaar liggen, vooral op cirkels en tijdens wendingen.

Neem bvb foto 13, je draait naar links, je kijkt heel mooi, je draait echt heel mooi mee met je lichaam (dat is om jalours op te zijn) maar je linkerhand is duidelijk meer naar achter dan je rechterhand hoewel je paard mooi in stelling loopt en mooi plooit.

Foto 15 snap ik niet, waarom is je rechterteugel ontspannen en je linker niet, maar ik denk eerder dat dat een momentopname is, maar lange teugel is lange teugel aan beide kanten Lachen

foto 11 ook (ik ga ze niet in logische volgorde af he). Je linkerhand is weer veel meer achter dan je rechter :s

Foto 7 is wel mooi, hier lijken je handen mooi naasteen (je kan je rechterarm niet zien dus....). Dit is wel een moment waarop je eens je linkerhand naar voor zou kunnen brengen. Flame loopt heel ontspannen dus geef lucht in die hals

Foto 2 vind ik niet goed, je mag af en toe meer stelling vragen (zeker als ze vastnemen), maar ik denk dat het beter is je hand opzij te doen dan naar achter (openingsteugel!). Let wel op: als je linksdoorvraagt, moet rechts naar voor zodat Flame haar hals kan draaien dus ik zou eerder ipv rechts op zijn plaats te houden en links naar achter te doen, links naar opzij brengen en rechts naar voor zodat ze door kan

Dus let erop dat je handen samenblijven.
De foto's zien er voor de rest wel heel mooi uit, ik vind het een heel mooi paardje en je gebruikt je lichaam heel goed tijdens het draaien lijkt mij dus hou dat zeker vol, alleen ook wat letten op je zit in galop Lachen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:28

Dank je wel voor het commentaar hier heb ik tenminste wat aan Ja

Over de handen. Ik snap wat je bedoeld, kijk regelmatig naar mijn handen of ze mooi gelijk zijn, en dat is 9 van de 10 keer ook wel zo, af en toe een keer natuurlijk ook niet maar moet kunnen.
Ik vind de hoeken van sommige foto's ook wel erg moeilijk om te kijken of mijn handen wel gelijk zitten.