Probleem met remmen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Probleem met remmen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:29

Haai!

Even tips gevraagd:

Ik heb een ijslander die vanaf het begin al bekent staat om het niet willen remmen. Nu rijd ik hem al ruim twee jaar en heb nooit noemenswaardige problemen gehad, hij is van ver gekomen, maar doet het nu prima! Het enige is dat hij als ik met meerdere mensen op buitenrit ben (een iemand erbij is al genoeg) dat hij dan niet wil afremmen. Een stap gaat hard, een draf gaat hard, en een galop helemaal... Dat vind ik op zich niet zo'n probleem het is een paard wat gewoon snel loopt, maar als ik wil dat hij stopt moet ie gewoon meteen stoppen, nu heeft hij zo'n ongelovelijk lange remweg, niet normaal.

Als ik alleen met hem rijd, stopt hij op mijn stem en zit, ook in galop, helemaal geen probleem, het is alleen als ik samen met iemand naar buiten ga.
Nu heb ik niet het idee dat onze relatie niet goed zou zijn, het is een apart paard, en het klikt gewoon goed tussen ons, ik vind het fijn dat hij zo voorwaarts is, alleen niet dat hij dus niet rustig blijft met meerdere paarden.

Heeft iemand een gouden tip voor mij om dit op te lossen? Ik denk zelf aan een ander bit als ik samen met iemand ga rijden, maar welk bit is dan het beste? Nu moet ik echt onwijs trekken om hem maar bij me te houden, en dat wil ik gewoon niet meer.

Bloemsuiker

Re: Probleem met remmen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:32

Als ik je een tip mag geven, denk pas aan een ander bit als je echt niets anders kan. Parkeer hem eens tegen een boom ed. Eventueel martingaal. Veel oefeningen stap-halt op de baan en zo ook verder veel overgangen maken in draf en galop.
Veel succes Knipoog

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:34

Heb ik allemaal gedaan, en werkt prima! als ik alleen ben...
Parkeer tegen een boom, boom voorbij en we gaan weer!!
zo gaat dat dan...

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:35

DIt probleem herken ik wel Haha!
Je paardje wil je gewoon bewijzen t.o.v die andere!!
Ik zou er niet direct een scherper bitje in doen, hierdoor bestaat de kans dat je paard op buitenrit harder in de mond word.
Zelf zou ik wanneer je afremt stelling links- dan weer stelling rechts vragen. Dit verkort de remweg van je paard.......
JE zal zien dat er niet direct een gouden oplossing is omdat je paard zich gewoon wil bewijzen t.o.v de andere. Omdat je ook aangeeft dat hij/ zij normaal wel goed luistert........

Succes

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:04

Ik rijd ook een ijslander met hetzelfde probleem. Als hij de smaak te pakken heeft luistert hij nergens meer naar. Gelukkig rent hij over het algemeen alleen op 2 plekken waar het ook goed kan, dan is het al iets minder gevaarlijk. Noodrem, stem, tegen een boom plakken (die hebben we niet, maar sloot, hek, maakt niet uit) helpen niet. Zodra hij achter zich de andere hoeven hoort naderen, is hij niet meer te houden. Wat gisteren (misschien toevallig) wel hielp, was hem extra aansporen. Hij was zo overdonderd dat ik plotseling weer controle had. Wat Strepsel schreef over stelling, dat helpt ook wel, maar zodra hij de anderen weer achter zich hoort, gaan we weer. Bovendien kwam hij gisteren 1 keer in protest en sprong toen letterlijk een gat in de lucht Knipoog Ik volg dit topic dus ook even...

O ja, een tip die je hoop ik zelf wel weet: hoe meer jij aan de teugels hangt, hoe harder je paard in zijn mond wordt, hoe harder hij gaat rennen. Dus zoveel mogelijk toch je hand ontspannen als hij weer in een vliegende vaart voorop gaat.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:50

hi tries,
tja, wat zal ik zeggen, kviek met d'r 19 jaar heeft er ook nog steeds een handje van, en het er helemaal uit krijgen zal ik ook nooit ( heb ik al opgegeven)
van marieke weber moet ik met stelling rijden, gelijk als het paard iets te hard gaat, want net als kviek doet faf ook steeds een klein beetje harden en ben je eigelijk te laat als je hem dan in wilt houden.
dan moet ik vanaf de eerste stap die ze harder wil/gaat gelijk stelling vragen.
het werkt wel bij kviek iig.
maar een echte super rem in een groep zullen onze paarden nooit echt krijgen ben ik bang voor.
misschien sparen voor een cursus en daar dan mee gaan oefenen?
gr en succes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:54

Misschien mag je wel wat strenger zijn, en jezelf goed zwaar maken. Rijd je paardje eigenlijk wel goed aan de teugel? Dat kan ook een stuk schelen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:59

Dit probleem heb ik ook als ik ga buitenrijden met een ander paard.

Tegen een boom parkeren hielp bij mijn IJslander niet, ze jakkerde gewoon door met als gevolgd dat mijn knieen open lagen, kon dr niets schelen.

Scherper bit ben ik niet voor, omdat dit altijd een sterke inwerking zou hebben. Bovendien werkt een martingaal niet voor dit probleem....

Het enige wat bij mij goed helpt is een slof eraan buiten..De slof hangt heel los, zodat ze ontspannen kan lopen met haar hoofd lekker recht vooruit. Ze kan ook taktzuiver tolten met de slof eraan, dus ze heeft er absoluut geen hinder van.

Mocht ze nou aan de kletter gaan, dan haal ik de slof licht aan en ze weet dan gelijk dat ze moet luisteren.

Ik weet dat sommigen niet zo voor de slof zijn, maar zo kan ik tenminste een ontspannen buitenrit maken met vriendinnen zonder dat ik doodsangsten hoef uit te staan. Ze rent gewoon door, over smalle paardjes.

Ons contact is ook goed, doe heel veel grondwerk met haar en alleen in de bak of buiten is ze gewoon hartstikke braaf gelukkig Lachen

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:13

Ik ga die stelling dan maar eens proberen... Het voor proberen te zijn.

als je gaat trekken gaat ie alleen maar harder inderdaad, ik moet onstpannen blijven, maar als er een weg aankomt, zal ie toch moeten remmen..
Het heeft nooit tot ongelukken of iets geleid, maar goed, leuk is anders, gezellig samen een ritje maken gaat bijna niet. Alleen met Kvika,mja die staat hier niet.... hihi

of een slof inderdaad, heb wel eens met een elastiek gereden en dat ging ook aardig toen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:18

ja idd elastiek heb ik vroeger ook wel eens gedaan, alleen als ze echt echt wou was ze evengoed weg.
een slof kan je nog iets korter maken mocht het nodig zijn idd.x

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 05:25

Ja, het is alleen zo lastig rijden vind ik, zo'n slof. Met zo'n elastiek kan je het makkelijker voor zijn

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 06:39

Tries_en_Faf schreef:
Heb ik allemaal gedaan, en werkt prima! als ik alleen ben...
Parkeer tegen een boom, boom voorbij en we gaan weer!!
zo gaat dat dan...

hai,

ik heb dit probleem in de bak met rijden,
ik moet dan als ik op de linkerhand zou rijden stelling naar buiten zodat ze zo ongeveer tegen het hek loopt, daarna weer verder , gaat ze weer hard weer tegen het hek en dan weer en weer en weer,

jij zou dat dan dus bij elke boom moeten doen misschien werkt dat wel, en niet denken zo 1 boom of wat dan ook gehad en klaar nee elke keer opnieuw

s6

gr

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:38

Ik las net iets over een slofteugel...als ze niet meer wil remmen...negeerts ze je dan...gooit ze haar hoofd omhoog...pakt het bit vast...wat gebeurd er precies??
Als je een slof te ingewikkeld vind kun je ook een Thiedemann teugel proberen...ik vind dat zelf een hele fijne en subtiele hulpteugel.Bij de juiste hoofdhouding werkt hij niet...maar zodra het hoofd omhoog gaat en je niet meer in kunt werken met het bit treedt de thiedemann in werking.
Mijn rijmaatje heeft jarenlang met zo'n teugel gereden om haar kruising volbloedxarabier Haha! ...tenminste...als hij wat opdringerig was gooide ze hem erop of met onstuimig weer.

Makkelijk te bevestigen...makkelijk om mee te rijden en werkt alleen maar in als het nodig is Ja

Ik houd je topic ook verder even in de gaten Knipoog

Groetjes,Tinky

steffi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:57

Je zou je paard ook op een volte kunnen zetten als daar de ruimte voor is.. dan moet hij wel stoppen!! En zoals al werd gezegd, vooral niet blijven trekken.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 14:55

Hmmmm gister weer zo'n actie van hem, volgens stalgenoot gooide hij zijn hoofd omhoog, en ging, ik had hem echt helemaal even niet meer in de hand, het was dat er een wildrooster aan kwam en hij daar niet overheen durfde, dat was echt mijn redding, want anders ging hij dus de weg op, ik kreeg hem ook niet op een volte, en had zelfs een enkelgebroken bitje met scharen in!!!!!!!! om te proberen.

Ander bit is dus niet de oplossing......hij trekt erdoor heen, en ik moest zowiezo er al teveel aan trekken naar mijn zin.

De rest van de rit was ie SUPERBRAAF keurig stoppen en niet gek, maar stalgenoot kwam iets te hard van achter en ineens kreeg ie het. Dat hij echt serieus op hol slaat zoals gister was trouwens pas de derde keer, daar heb ik niet eens dit topic voor geopend, want dat doet ie dus eigenlijk zelden..... Er was ook niet echt veel aan de hand, en ineene purde hij weg. Eng.

Dus nog steeds niets opgelost, elastiek maar eens proberen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:25

probeer de elastiek maar eens en anders echt de slof eraan doen....zo kan ik tenminste lekker ontspannen buitenrijden zonder dat ik op mn paard zit van: Help, ze gaat er nu toch niet vandoor?

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:27

blijft je paardje ook zo sterk met remmen als de rest al stilstaat ?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:00

ja soms wel en soms niet. Dat verschilt echt heel erg, soms kunnen ze voorbij rennen en is er niets....

maar gister dus niet

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:20

misschien helpt het om een kleine volte te maken als hij sterk word

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 13:49

ja lukte dus niet, en ook niet op een ruiterpad,

nou, het was stom, want er was niks, we waren gewoon aan de tölt en toen kwam zij naast mij rijden, ik denk achteraf dat zij perongeluk hem raakte met haar zweep, en dattie toen ging, het was maar een klein stukkie, zij had Solon zo weer onder controle (die luistert... ) maar ik Faf niet, die was ik echt helemaal kwijt, hij zette echt de turbo erop, en op een volte lukte niet, had ook slechte grip op mijn teugels dat was gewoon eng, die gleden door mijn handen, dus heb meteen andere gehaald, dat gebeurd mij niet meer!

tot het wildrooster, dat durfde hij toch niet aan, de held. En toen ie stilstond, was ie meteen helemaal rustig, heel maf. Maar ik had weer ff goed de schrik erin, dit was me al twee jaar niet meer gebeurd, de laatste keer was met mijn knie, en dat was errug poedersuiker, en die knie komt niet meer goed.... Dus daar baalde ik van, dat die angst er maar niet in komt bij mij. Ik moet proberen zo min mogelijk druk op de teugels te hebben en vertrouwen in Faf te hebben dat hij er niet vandoor gaat, maar met zo''n actie maakt ie het me wel errug moeilijk.
Maar ik ben nie bang, ik ga gewoon door Hij is nou eenmaal Fafnir, en Fafnir is een beetje gek hier Gestoord

Het gaat er gewoon om dat als ik hem inhou, hij gewoon doorloopt, dus ik moet steeds hard trekken, maar ik heb gister iedere keer hele kleine kneepjes gegeven, stoppen met 'trekken' voordat hij terug kan trekken. dit werkte wel, maar ja ik was alleen....
Als ik met anderen ben krijg ik op een gegeven moment kramp in mijn hand, en dan is het ook gebeurd want dan heb ik geen kracht meer erin.

Maar ik baal van het feit dat ik zooooo hard moet trekken omdat ie anders gewoon doorloopt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:20

Dit komt mij ontzettend bekend voor, heb precies hetzelfde met mijn IJslander!

Als ik jou was dan zou ik toch echt een slof eraan doen! Mijn IJslander is dan wel 20 jaar, maar af en toe nog een echte b*tch buiten. Zowel als ik alleen rijd als samen met iemand. Als ik met nog iemand rijd is het erger dan wanneer ik alleen ben.

Trekken helpt niets, ze doet haar hoofd dan omhoog, drukt haar rug weg en loopt gewoon in schweinepass door.

Met slof kan ik haar ontspannen rijden. Hij hangt de hele rit vrijwel los in stap en in draf/tolt pak ik hem wat meer op en kan ik overgangen rijden en haar rustiger laten draven.

Erg prettig, voor mij de ideale oplossing. Ik zou zeggen: probeer het is.... Knipoog

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:02

jarno schreef:
jij zou dat dan dus bij elke boom moeten doen misschien werkt dat wel, en niet denken zo 1 boom of wat dan ook gehad en klaar nee elke keer opnieuw

Dat zou ik ook eerst eens proberen als ik jouw was! Het lijkt alsof je maar 1 keer een boom hebt uitgekozen, richting boom bent gegaan, paard is gestopt, rende daarna weer verder. Maar je verwachtte dat het rennen niet meer zou volgen, dat je pony dan gewoon rustig was voor de rest van de rit.
Niet dus! Parkeer je paard tegen een boom/omheining/... en beloon! Ga verder, gaat die te snel? Parkeer hem opnieuw tegen een boom/omheining/... en beloon! De hele weg door!!
Pas als dit na enkele ritten helemaal niets heeft uitgehaald (geen enkele verbetering) DAN vind ik dat je eens kan proberen met een elastiek.
succes

OP

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:44

elastiek haalt ook niet veel uit, ik ga proberen helemaal terug naar ontspanning, en dat vast te houden ,moet gewoon heel veel oefenen met anderen, heb wel een slof gekocht....

Want tegen elke boom aanparkeren gaat ook niet als er geen bomen zijn waar ie tegenaan kan, bovendien is hij er zoeen die er vlak langs rent, en hij heeft al een van mijn knieeen naar de ..... geholpen, en daar laat ik het liever bij...
Ik heb dat allemaal al es gedaan, de bosjes daar rent ie zo doorheen.