Linkerhand is moeilijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Linkerhand is moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:55

Hallo,

Mijn paard kan veel op de rechter hand. En doet hij ook alles vaak hardstikke goed.

Maar dan dat ik op de linkerhand moet, dan is hij heel sterk en trekkerig en wil hij vaak gewoon niks..

Wat is hier aan te doen ? Of waar ligt dit aan ?

BBotanya

Re: Linkerhand is moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:00

waarschijnlijk ben je zelf rechtshandig?? dan ben jij sterker op rechts.. zowel met je been als hand

ik heb het net andersom,, ik ben links en mijn paard loopt fijner op links..

je moet gewoon jezelf aanleren meer met je andere kant te werken, als je hier goed op let kun je het jezelf aanleren.

daarbij hebben de meeste paarden wel een kant waarop ze meer kunnen en fijner lopen,, een oplossing hiervoor is goed gymnastiseren met rijden,, of een keer een kraker oid laten komen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:02

ik heb het ook net andersom, maar ik ben wel gewoon rechts...

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:03

Ja ik ben rechts. Mischien kan het daar ook wel aan liggen. Ik zal vanmiddag eens oefenen!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:07

Als de spieren van je paard daar niet goed ontwikkeld zijn dan doet het paard dat natuurlijk ook niet graag, lees is het moeilijk voor hem om te doen. Dus veel trainen om zijn spieren daar goed te ontwikkelen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:08

Elk paar heeft een moeilijkere en makkelijkere kant, om een paard mooi gelijk te krijgen moet je dus de moeilijke kant goed trainen (links beginnen en links eindigen dus in jou geval) Waarschijnlijk is hij op die kant wat stugger in je binnenhand, wil zijn binnenheup niet goed laten zakken, moeite met buiging in zijn lichaam, wat minder makkelijk in de goede galop aanspringen, jou op de buitenkant gooien, moeite met een kleine volte etc. Veel voltes rijden dus op links, voltes verkleinen en vergroten en les nemen... vaak ben je jezelf niet bewust van hetgene dat je doet namelijk wat zijn probleem versterkt (en dat kunnen we door de pc ook niet zien)

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:18

Dus ik kan proberen met links beginnen en te eindigen om de draad met links ook goed op te kunnen pakken ?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:24

Yep, altijd zorgen dat je iets langer op links bezig bent dan op recht, het rechtsom rijden is dan meer een soort beloning Haha!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:28

Mijn paard loopt rechts iets moeilijker, en ik beloon hem daar eigenlijk ook mee Clown, bijvoorbeeld: rechtergalop vind hij moeilijk, probeer soms in galop wel eens een volte te sluiten, doet hij dat goed, dan mag hij in draf, en op de linkerhand, en rijd ik ff links. Dat is dan voor hem een soort "beloning" zeg maar.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:06

veel op de linkerhand oefenen, natuurlijk wel gewoon afwisselen, maar inderdaad links beginnen en ook op de linkerhand weer eindigen Knipoog en veel gymnastiseren

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:21

odetteke schreef:
Elk paar heeft een moeilijkere en makkelijkere kant, om een paard mooi gelijk te krijgen moet je dus de moeilijke kant goed trainen (links beginnen en links eindigen dus in jou geval) Waarschijnlijk is hij op die kant wat stugger in je binnenhand, wil zijn binnenheup niet goed laten zakken, moeite met buiging in zijn lichaam, wat minder makkelijk in de goede galop aanspringen, jou op de buitenkant gooien, moeite met een kleine volte etc. Veel voltes rijden dus op links, voltes verkleinen en vergroten en les nemen... vaak ben je jezelf niet bewust van hetgene dat je doet namelijk wat zijn probleem versterkt (en dat kunnen we door de pc ook niet zien)

Mijn paard is linksom ook lastiger en ik ben zelf links ook minder handig.

Maar ik begin juist expres rechtsom los te werken, zodat hij als hij daar mooi in wil zakken vanuit een fijne houding linksom kan gaan rijden.

Inderdaad veel voltes en regelmatig een stukje stelling naar binnen vragen. En ik wissel heel veel linker- en rechterhand af, zodat ik telkens die ontspanning op de rechterhand weer oppak(linksom loopt hij wat opgekropter en wat hoger ingesteld). En na 20 min zo los te werken kan ik eigenlijk probleemloos linksom verder rijden. En in de training inderdaad iets meer linksom als rechtsom rijden.
In de zomer als ik zeker 3 keer per week dressuuur loopt hij met 5 minuten linksom al goed, maar in de winter heb ik vaak wel een kleine 20 minuten nodig om hem ook op links lekker los te krijgen. Heb hem helaas nog niet zover dat we dat ook in het bos voorelkaar krijgen.

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:28

Wat bij die van mij goed gewerkt heeft is rijden op haar fijne hand, dus in jou geval rechts en dan stukjes stelling naar buiten vragen. dan loopt ze toch op haar fijne hand maar ben je wel bezig haar moeilijke kant los te maken. Beginnen met je buiten been en dan buitenhand er iets vanaf. Dit kun je eerst op de hoefslag doen en later uitbouwen naar een volte met stelling naar buiten, waarbij je haar op de volte houdt met je buitenbeen. Succes.

xxcarienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:42

als een paard word ingereden moet het eerst gaan longeren en waarschijnlijk is diegene met de rechterhand begonnen en is dat zen fijnste kant maar daar hoeft het eigenlijk niet aan te liggen
je paard kan vast zijn in de rug op in de neck dan krijgt hij spierpijn en dan wil die er onderuit rennen want dan denkt hij dat hij er minder last van heeft. je kan dit is gaan proberen
als je hem aan het poetsen bent ofso in het midden van het paard loopt een ruggengraat doe met je rechter hand bijv je duim aan een kant en je vingers aan de andere kant druk zo hard mogelijk en druk de hele ruggegraat af als het paard met de rug heel diep zakt dan is het goed dat een paard dat doet maar volgens mi heeft het paard er dan wel last van maar het is wel goed ofso dat hij diep zakt
Tong uitsteken miss heb je hier iets aan;P