Sterk reageren op langskomend paard, wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Sterk reageren op langskomend paard, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:41

Hallo allemaal.

Ik heb momenteel een verzorgpaard waarmee het rijden erg lekker gaat. Hij gaat steeds beter ontspannen, reageert beter op het been en galop gaat ook steeds beter. Wat is dan het probleem zou je denken?

Nou, naast de bak ligt een fietspad en als daar iemand met een paard voorbij komt heb ik opeens een compleet ander paard. In een keer heb ik een zeer gespannen paard onder me lopen. Z'n oren gaan stijf naar voren en hij houdt z'n hoofd omhoog en ik krijg hem dan nauwelijks meer naar beneden. Dit is helaas niet het enigste. Hierna gaat hij namelijk wegspringen, bokken en wil niet door de hoek.

Ik baal hier ontzettend van, ben ik lekker aan het rijden komt er een paard voorbij -> weg ontspanning. Ook als het paard weg is duurt het vrij lang voor hij weer goed op mij let en zich weer ontspant.

Hebben jullie tips/ideeën hoe ik hierop moet reageren? Moet ik boos worden? Niks doen? Alleen maar naar voren? Net doen of er niks is? Ik weet het even niet, maar baal er best wel van en vind dat hij wel (te) erg reageert op een ander paard wat alleen maar voorbij loopt.

Hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is, ben benieuwd naar jullie reacties Lachen

Groetjes Katja.

oosterhoff

Re: Sterk reageren op langskomend paard, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:15

Ik zou het zoveel mogelijk negeren en dus aanpakken als ie begint te klieren want hij moet zich gewoon onder je laten bewreken als ie dat normaal ook doet. Dit is een kwestie van dominantie van het paard op jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:21

Probeer het voor te zijn, zodra jij in de verte een paard ziet eis je alle aandacht op.
Zet hem aan het werk, desnoods blijf je op de volte hert verste van het paard weg. Als je hem naar beneden rijd en zorgt dat hij daar blijft heeft hij minder de mogelijkheid zijn hoofd in de lucht te gooien.

Eigenlijk zou je het paard dat langs komt en zijn idoote gedrag moeten negeren. Als je hem normaal op een andere manier aan het werk zet moet je dat nu ook doen, en niet alleen als er een paard langs komt. Anders krijgt hij door dat aan het werk = paard komt langs en heb je kans dat hij dan al flipt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:23

Mijn paard doet het ook. Voornamelijk het roepen naar andere paarden was een probleem. Hij is nog maar jong en ik verwacht ook niet van hem dat hij een vol uur zijn aandacht erbij kan houden, maar ik wil wel dat hij snel weer op mij gericht is. Wat ik doe als hij 'kijken' gaat is: achteruit. Na drie keer had hij het door en nu kijkt hij nog wel, maar hij is niet meer onhandelbaar, zoals eerst. Misschien werkt dit bij jouw paard ook? Gewoon in de achteruit, net zolang tot de aandacht weer bij jou is.

De reden waarom ik dit ben gaan doen is omdat een paard niet achteruit kan stappen zonder erbij na te denken; hij moet op jou vertrouwen en naar jouw aanwijzingen luisteren, anders dan weet hij niet waar hij naartoe stapt.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:06

Ik houd hem sowieso altijd al goed aan het werk, anders houd hij z'n aandacht er helemaal niet bij Knipoog

Maar ik vind het eigenlijk gewoon onzin om me aan te passen aan dat andere paard, maar hij reageert hij er zo heftig op.. Achteruit lopen kent hij (nog) niet, dus dat word lastig Knipoog

Dus graag nog meer tips/ideeën/ervaringen Lachen