Wanneer weet je of het paard voor je bestemd is ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0rgie

Wanneer weet je of het paard voor je bestemd is ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:53

hoi allemaal ik had een heel leuk maar erg jong groen paard ik d8 dat we echt een team zouden zijn er naast was ik dat zekker maar derop was hij altijd heel gespannen en ging hij er van door zolang tot dat ik hem niet meer hield .
elke keer weer met tranen opgestapt want ik vond hem zo leuk . uiteindelijk naar durne gedaan en kijke wat daar die daar van op stak maar dat gebeurde niet

uiteindelijk hebbe we hem tot onze spijt weg moeten doen.

tot kort 2 maanden geleden nieuw paardje gekocht wat al doorgereden maar super lief en het klikte gelijk Haha! ben super blij met haar en ga heel snel met haar op wedstrijd .

t0g raar dat het niet kan klikken met een paard en jou terwijl dat je zo geak op elkaar ben x. mandY

Elisa2

Re: Wanneer weet je of het paard voor je bestemd is ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:42

Dat heeft niks met klikken te maken,meer met het feit dat hij groen was en jij kennelijk ook.Groen en groen werkt niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:52

Klopt weer helemaal. Natuurlijk moet de klik er zijn, zonder de klik is er niet te werken. Maar je moet bij de aanschaf van een paard ook je verstand gebruiken. Als je groen bent, moet je geen groen paard aanschaffen. Als je dressuur wilt rijden moet je geen springpaard kopen. Als je een lief, rustig gezelschapspaard wilt hebben is een hete KWPN-er niet zo'n goed idee.
Bedenk eerst wat je met een paard wilt doen, en wees realistisch over je eigen rijkunsten. Zoek paarden die daar binnen valllen, en dan pas komt die klik pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:04

Toen ik mijn pony moest verkopen omdat het rijtechnisch niet lekker ging heb ik mijn ogen uit mijn kop gejankt. Toch was er wel degelijk een *klik* maar ik kon hem gewoon niet aan.
Toen we daarna naar paarden gingen kijken kreeg ik bij Blingh toendertijd breitling in een klap weer zelfvertrouwen en had ik het gevoel de hele wereld aan te kunnen. En we hebben onze ups en downs maar nog steeds heb ik er totaal geen spijt van!
Ik denk dat je moet kijken naar je eigen kunnen en het niveau van het paard. Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken?

tip: gebruik normaal ABN

0rgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:34

jah het doet egt wat met je dat je je maatje kwijt raak maar je weet dat het moet , maar soms krijg je er iets veel mooiers voor terug Haha!

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:25

iderdaad zoals bovnstaande post zecht, groen en groen werkt niet
Je hebt nu een nieuw paardje waarmee je een frisse start kunt maken, dus maak daar wat van ! Haha!

(trouwens let op je spelling Knipoog )

0rgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:20

ja maar ik ben niet groen want heb jaren lang elke dag getraind bij stal tenwolde dus dat was het gekken de mensen op stal zijde doordat ik goed dresuur kan rijden waardoor het paard onzekker werd

0rgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:21

het paard heeft waarschijnlijk in het begin wat meegemaakt waardoor hij steeds vlucht

BubbleGumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:21

Ik lees ook even mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:04

Als je goed dressuur kunt rijden,dan voel je wanneer een paard onzeker word en hoe je een jong paard traint. En hoe je met vlucht gedrag overkomt,wees realistisch over jezelf.En kijk ook goed wie wat zegt..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:02

Veel gereden hebben, zegt niet alles. Wat mensen zeggen, nog minder. Het is vooral belangrijk wie een waardevolle mening heeft, waar je wat aan hebt en wat mee kan doen. Een groen paard inrijden of een paard africhten is heel wat anders als vaak op ingereden paarden rijden. Een groen paard rijd je heel anders dan een ingereden paard. De hulpen zijn anders. Een groen paard rijd je met laterale hulpen, een ingereden paard rijd je met diagonale hulpen. Vaak zie je bij inrijden diagonale hulpen die op een groen paard worden losgelaten. Dat is heel onverstandig, daar moet je met het paard naartoe groeien. Laat door een ervaren iemand die aangetoond heeft paarden in te kunnen rijden en africhten beoordelen wat je echte rijervaring is en die van het paard. Er zijn mensen die 25 jaar rijden, maar niet paard kunnen rijden. Er zijn er ook die 5 jaar rijden en dat heel goed doen. Bedenk dat kenners schaars worden en dat iedereen steeds meer wat aan kletst. Kennis en ervaring zijn schaars. Alleen ervaring die nooit beoordeeld is door kenners, kan verkeerde ervaring zijn. Je openstellen voor kritiek kan helpen. Het heeft geen zin om kritiek serieus te nemen, als het geuit wordt door mensen die niet of nauwelijks weten waar ze het over hebben en met iedereen meekletsen. De emotie naar een paard toe is heel wat anders dan een paard technisch goed kunnen rijden. Die zaken kunnen samengaan, het hoeft niet. Je kan per dag 6-8 paarden heel goed rijden, zowel voor de paarden als voor jezelf, er hoeft geen positieve emotie te zijn. Meer op de juiste manier aanvoelen, niet gebaseerd op verkeerd sentiment. Er zijn topruiters in de hoogste klassen van de dressuur, die kunnen nauwelijks een jong paard africhten. Vaak laten ze dat doen, daarna beginnen ze met het echte werk.

Als je veel ervaring hebt, dan kun je door zien en voelen op je klompen aanvoelen wat er aan de hand is. De oorzaak ervan kan je niet altijd achterhalen. Het verhaal dat mensen houden is vaak niet in overeenstemming met de realiteit. Op die manier sta je dus snel op een verkeerd been, en doe je snel verkeerde dingen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:31

Ik heb sinds kort een paard 'te leen', 't is te zeggen, ik mag mij enkele maanden met dit dier bezig houden omdat de eigenaar er eigenlijk weinig tijd voor heeft. Ze is eventueel ook te koop.

Ik heb haar nu 3 weken en het klikt echt. Ze is echt alles wat ik in een paardje zoek: gezond, 'cool in de kop', niet te groot, merrie, lief, braaf, leuke papieren...
1 minpunt... ze is nog maar 4...
Ik kan goed 'mijn plan trekken' te paard, zit ongeveer al 20 jaar in het zadel, maar om te zeggen dat ik een goeie ruiter ben, neen, vind ik niet van mezelf. Zo heb ik soms nog problemen met mijn houding en het op tijd nageeflijk zijn.
Ik laat me momenteel begeleiden door iemand van de rijvereniging, opdat ik de merrie geen onrecht aan zou doen.
Dat gaat goed, de vorderingen zijn echt zichtbaar, maar ik vrees dat ik snel op een punt zal komen dat het vastloopt door mijn gebrek aan ervaring... Anderzijds is het 'de kans' om met een jong paard te werken.
Onze rij-instructeur gaf op voorhand al aan dat het heel moeilijk zou zijn om een jong dier goed door te rijden als je zelf geen superervaren ruiter bent - en ik geef hem groot gelijk daarin.
Dit paard is toevallig tot bij mij geraakt en de gedachte haar te kopen kwam zelfs niet bij mij op. Maar ik had het kunnen denken, nu het behoorlijk gaat ben ik ben stiekem toch al kostenplaatjes aan het maken...
Ik maak sowieso de balans pas op over een paar weken/maanden.

Hmm, veel uitleg, weinig concreet misschien, maar dus mijn vraag: kan je samen groeien met een groen paard?
(in theorie zal dat wel kunnen, maar kent iemand een leuk praktijkgeval?)
Moest ik beslissen om haar over te nemen, is het wel zo dat ik mij zeker verder zou laten begeleiden door kenners, die al vaker met jonge paarden werkten.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:01

Na 4 jaar trouwe dienst helaas afscheid van mijn paard moeten nemen. Op zoek naar een ander. Er zijn er vele.
Krijg ik opeens een paard in de schoot geworpen van 1.77m. Dat wil ik niet is veel te groot. 1.65/1.68 is groot genoeg.
Ik heb haar nu ong. 6 weken op proef, het is een geweldig paard. Schaapmak nergens bang van en heel leergierig. Als ze me hoort, hinnikt ze vanuit de bak. Eigenlijk dus ideaal, maar ze is zo groot!!!

Nu krijg ik van de eigenaar nog 4 weken, ik ben dom als ik het niet doe. Maar toch...mis ik de klik, die ik met mijn andere paard had. Misschien komt het nog??

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:53

Santos, jouw situatie is een andere denk ik. Lachen Jij vergelijkt het paard wat je nú hebt met het paard wat je had en wat je absolute maatje was. Punt is dat er sowieso geen paard zal zijn wat de plaats in zal kunnen nemen van een paard wat je zo lang hebt gehad. Lachen

In ´bestemd zijn´ en ´klikken´ geloof ik niet zo. Het is een kwestie van je paard goed leren kennen, en daar een hoop in investeren. Dat kost tijd, iets ´klikt´ niet in een dag. Kán wel, maar als het er níét is, dan moet je daarin investéren. Zodra je voor jezelf hebt besloten dat het niet ´klikt´, dan houdt het ook een beetje op, terwijl je juist open moet zijn en er aan moet werken.

Ik rijd nu een pony voor iemand anders. Prima pony, maar hij was waanzinning onrustig met rijden, draaierig met poetsen. Soms was ik er echt een beetje náár van dat het soms voor geen milimeter ging. En nu, een jáár later, wil zijn we alsnog maatjes. Haha!

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:16

Ik denk ook niet dat er een klik is of niet.

Het is net als met vriendschap met een mens. Dat moet groeien. Hoe meer je elkaar leert kennen hoe meer je om elkaar gaat geven(of niet natuurlijk)
zo is het denk ook met een paard. Als je elkaar beter leert kennen zie je ook elkaars goede en slechte kanten. Nu weet ik niet of een paard die ook van jou ziet maar zo kan een band wel sterker worden of het word slechter.

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:20

Dat van groen en groen klopt niet helemaal, ik had nog nooit een jong PAARD (wel ponies) zadelmak gemaakt/ingereden, maar inmiddels heb ik dat bij mn eigen paard ook al gedaan!

Roomys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:12

vaak merk je vanzelf wel wanneer er een klik is.. je ziet een paard en je wordt op slag verliefd.. het kan ook zo zijn dat de klik er moet komen Ja