hangen op bit...zwakke galop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

hangen op bit...zwakke galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:30

Mijn dresuurmerrie is 6 jaar. Ik ga eerst een kort schets geven van onze voorbije jaartjes.

Toen ze 3 jaar was heb ik ze gekocht. Dat was mijn eerste jonge paard.
Ik heb er al 4 lesgevers mee gehad.

De eerste liet me maar wat rondhobbelen in de piste en daarbij leerde ik niets. Misschien ben ik hem wel wat dankbaar omdat ik zo een sterke band met mijn paard heb gekregen door allerlei vertrouwensoefeningen te doen.

Goed, ik vond dat het tijd was dat ik echt ging les nemen en bijleren,want mijn paard liep nog goed tegen de hand. Neus hoog in de lucht.

Mijn 2de lesgever... Die was van het principe: slof erop = paard rond.
Nou ja, ik reed nog niet zo lang dusja... ik had er geen idee van dat dat veel kwaad kon.
Gevolg, ik had een paard die mooi rond liep.
.... maar enorm op de voorhand liep.

Door omstandigheden ben ik bij een 3de lesgever terecht gekomen.
Lessen vond ik prima, mijn paardje liep redelijk goed. Nou ja, goed, ze liep in de hand maar wel nog steeds enorm op de voorhand.
Ik vertrok op reis en ik stalde mijn paard bij die mensen. Ze gingen er ondertussen op rijden ook.

Toen ik uit vakantie kwam herkende ik mijn paard niet meer. Tot over de knien in de modder en heeel vuil.
Ook tijdens het rijden was ze van rustig kalm paardje waar een bom mag naast ontploffen, naar een heet paard waar niets mee aan te vangen was. Laat staan dat je een zweep nam. Ze was heel bang en had waarschijnlijk slagen van de zweep gekregen.
Ook een groot stuk was uit de staart geknipt.

Persoon in kwestie was jaloers op mij, en wou mijn paard overkopen. Daarvoor had hij/zij ze zo onhandelbaar gemaakt tijdens mijn vakantie.

Jah...dat heb je dan met mensen die je vertrouwd.....

Nu 2 jaar geleden ben ik eindelijk mijn huidige lesgeefster tegengekomen.

Ik moest van nul herbeginnen. Alles wat ik deed was fout. Mijn paard kon alleen met opgekrolde nek lopen. Voorwaarts neerwaarts ...dus afwisselen in lengte en diepte van de hals...dat kon helemaal niet. Ze liep ook niet ontspannen over de rug en vooral heel erg veel op de voorhand.

Het heeft ons bloed zweet en tranen gekost om alles te herleren. Op 2 jaar tijd heb ik zoooooo ongelofelijk veel vooruitgang geboekt! Van een helemaal kapot gereden paard naar een huidig L-paard. Ongelofelijk voor mij.

Nu, ze kan sommige dagen super licht in de mond zijn. Ze is dan echt met 2 vingertjes te rijden. Andere dagen is ze echt een blok beton in haar mond en hangt ze verschrikkelijk op haar bit. Ze loopt ook altijd iets te diep met haar hoofd/hals.

Haar negatieve punten zijn dat ze een kort nek heeft die redelijk laag ingeplant staat, dus dat het voor haar extra moeite vraagt om hoger te lopen met haar hoofd/hals.
Haar galop is ook zwakker. Toen ik net les nam bij mijn huidige lesgeefster galopeerde ze in een 4takt. Nu is het al veeeeeeel beter (heeft me veel zweet gekost) maar ze is nog steeds zwaar in haar galop. Zit ook niet zoveel sprong in en valt vlug uit elkaar.

Nu vraag ik jullie of jullie tips hebben om
1. het hangen op het bit eruit te werken
2. haar mond gevoeliger te maken
3. haar galop te verbeteren zodat ze lichter is, meer sprong krijgt en sterker te worden zodat ze niet zo snel uit elkaar zal vallen

Ik hoor Bokt al afkomen met : "neem dan toch les!!!!"
ja ik neem les, maar ik heb altijd graag de tips van de bokkers ook.

Eventueel een aanraden van een goede lesgever in dressuur mag ook wel. Mijn huidige heeft nog heel weinig tijd en het word moeilijk om aan mij les te geven aangezien ik ver van haar mijn paarden stal. Ik krijg nog les, maar 1x om de 2 weken. En met dit paard vind ik elke week les geen overbodige luxe aangezien ik zelf nog groen ben in het opleren van jonge paarden. Ik doe het liever samen met mijn lesgever zodat ik zeker niets meer fout doe.

HAWtopic waar je mij en mijn dressuurpaard kan bezig zien.
viewtopic.php?f=10&t=750768

Voila, ik hoop dat jullie rijtechnisch een antwoord kunnen geven, en misschien een lesgever/geefster kunnen aanbevelen (regio vlierzele-aalst...België dus).

Groetjes, Evi

Frannik

Re: hangen op bit...zwakke galop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:34

ten eerste, vind ik dat je een erg leuk paard hebt.
Ik vind het knap, dat je uit zo'n diepe put weer omhoog gekrabbeld bent, maar even ter zake.

Als je aan gaat draven, denk ik dat je haar zowieso al goed aan elkaar moet hebben, dit zou ik ook veel trainen. Rijd veel overgangen, zorg dat je eerst wat kleiner gaat stappen (op je zit terug laten komen en been geven, zodat ze de achterhand iets meer onderplaatst) en vanuit die kleine vlotte stap, wegdraaft.
Vaak herhalen, dat ze dit op begeven moment "automatisch" gaat doen.
Overgangen zijn ontzettend belangrijk.

Ik denk dat het verstandig is, als je erg veel schakelt.
En dan bedoel ik, 3 pasjes vooruit, 3 pasjes terug, 3 pasjes nog iets meer terug, zonder dat je er met je hand aan komt.
Dus haar met je lichaam toe rijden en met je lichaam terugrijden. Verder los houden aan de voorkant, niet vastzetten.

Bij de galop denk ik dat het belangrijk is, dat je al goed aan elkaar aanspringt. Dus zorg dat je voordat je aanspringt, je paard goed aan elkaar hebt. Je gaat iets kleiner draven, geeft wat meer been, dat ze oplet, sluit je hand(niet doorsluiten), geeft been en opent je hand.
Ook in de galop zou ik (op de volte) veel aan de slag gaan met schakelen. Paar pasjes vooruit, paar pasjes terug. Ook dit met je bovenlichaam, en niet met je hand.

Zorg dat je je hand van je afhoud, en dat ze rond komt op lichte hulpen, dus dat ze ook echt nageeft. Probeer je hand voor te houden en probeer zoveel mogelijk met je 'zit'hulpen te rijden.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Succes!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:04

Ik kan het niet beter zeggen dan hierboven. Kleine toevoeging: Rij je paard flink voorwaarts op het moment dat hij gaat hangen, zorg dat je hem aan je been krijgt en gebruik daarbij ook het verhaal hierboven. Verder zou ik graag willen weten wat voor bit je gebruikt. Ik heb zelf enorme vooruitgang geboekt met het KK dubbel gebroken bit.

Zorg ook voor wat afwisseling zoals balkjes, sprongetjes, longeren en buitenritjes. Dat houdt het aantrekkelijk voor je paard.

Laatste tip. Goed voorwaarts en aan je been zijn is belangrijker dan dat ie van voren in de krul loopt. Niet te gefixeerd zijn op de hoofd-halshouding. Die fout heb ik ook gemaakt waardoor mijn paard niet meer voorwaarts en actief liep en slecht aan mijn been was. Eerst voorwaarts en actief dan komt het neerwaarts vanzelf.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:17

Ik heb even in je topic zitten kijken bij HAW. Ziet er helemaal nog niet zo dramatisch uit als dat je het omschrijft hoor. Het is wel te zien dat ze op de voorhand valt. Aangezien je merrie nu 6 jaar oud is moet ze het qua leeftijd nu best aankunnen om wat sterker onder te treden van achteren.

Ik zie in het topic bij HAW dat naar mijn idee (maar ik kan het niet goed genoeg zien) je neusriem erg laag zit. Ik ben geen 'detail'kijker qua foto's maar het viel mij op dat de bitringen bijna tégen de neusriem aankomen als je een contactteugel voert. Kijk eens of de neusriem niet nog 1 of 2 gaten omhoog kan. Dat ten eerste, want zou best kunnen dat het velletje rondom de mond dan klem komt te zitten tussen bitring en neusriem en dat kan al een bepaalde reactie 'uitlokken' bij je paard.

Verder ben ik het eens met hetgeen hierboven omschreven is. Inderdaad héeeeeeeel erg veel schakelwerk. Maar...let er vooral goed op dat ze ook goed op je zithulpen terugkomt. Komt ze namelijk niet voldoende op je hulpen terug, dan dramt ze door met als gevolg dat ze alleen maar nóg sterker in je handen gaat worden en nog meer gaat hangen. Dat ze hangt heeft een reden: ze kan die houding namelijk úren volhouden zonder écht aan het werk te hoeven. Het is dus onttrekken aan het werk. Probeer veel af te wisselen in je oefeningen, verras haar. Rij verantwoorde maar wel de gekste figuren. Combineer een gebroken lijn met wat voltes. Maak in die volte een overgang terug en rij vervolgens een paar pasjes weg op de grote volte.
Lekker afwisselen en flink aan het werk houden. Goed laten sjouwen dus.

Longeren met draf- en galopbalken kan heel goed zijn om de galop te verbeteren. Ook weer in die galop een en al schakelen. Dit vereist niet alleen inspanning van het paard maar vooral ook van jou want je moet hier wel bewust en consequent mee omgaan maar zo te lezen red je dat wel.

Dit zijn maar een paar tips van de vele wegen die naar Rome leiden...

Zijn er in je omgeving geen mensen die een andere instructeur voor je weten die wel trouw elke week kan komen om je te helpen?

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 10:33

Hey bedankt voor de reacties al!

Mijn paardje is super gevoelig aan het been, dus wat beenhulpen betreft is het geen probleem.
Wat zithulpen betreft, daar heb ik nog wat werk mee. Ik geef eerlijk toe dat ik (door slechte gewoontes van vroeger) er soms niet op denk om mijn zit te sluiten als ik een versnelling lager wil gaan. Moet ik dus al op werken.

Welk bit ik gebruik, een fijn, dubbelgebroken , (ja ik weet de preciese naam niet meer) watertrensje. Daar reageert ze veeeeel beter op als mijn vorig gewoon bitje.

Ivm de neusriem, ja, ik had de avond ervoor mijn hoofdstel gepoetst en vraag met niet hoe het komt, maar mijn bandje van mijn neusriem was uitgerokken. Ik heb het dan maar op het laatste gaatje gestoken, wat nog veel te laag was. Ik had geen gaatjesknipper bij...dus moesten we het maar doen met een te lage neusriem...

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:58

als je paard echt heel veel hangt,, maar weet niet of dat bij jou paard zal werken en verstandig is kun je als hij echt gaat hangen een keer of met langere teugels rijden zodat hij zijn eigen hoofd moet gaan dragen of een keer opeens de teugels loslaten zodat hij zijn kwijt is, ik weet niet of je er wat aan hebt maar dit heeft een instructrice ooit tegen mij gezegd vandaar.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:18

Ik ga akkoord met fritas, rij haar met een langere teugel, dan moet ze op haar eigen benen leren lopen en haar eigen hals dragen.
Idd ook veel schakelingen zoals hierboven uitgelegd

Nuja, de eestre stap naar iets oplossen, is het probleem herkennen dus je bent al op de goede weg!

En vergeet niet, een paard hangt omdat de ruiter het toelaat (zo sprak mijn lesgeefster ooit Lachen), dus sta niet toe dat jij haar hoofd moet dragen, als ze tegen je hand komt, benen erin en vooruit