Mijn dresuurmerrie is 6 jaar. Ik ga eerst een kort schets geven van onze voorbije jaartjes.
Toen ze 3 jaar was heb ik ze gekocht. Dat was mijn eerste jonge paard.
Ik heb er al 4 lesgevers mee gehad.
De eerste liet me maar wat rondhobbelen in de piste en daarbij leerde ik niets. Misschien ben ik hem wel wat dankbaar omdat ik zo een sterke band met mijn paard heb gekregen door allerlei vertrouwensoefeningen te doen.
Goed, ik vond dat het tijd was dat ik echt ging les nemen en bijleren,want mijn paard liep nog goed tegen de hand. Neus hoog in de lucht.
Mijn 2de lesgever... Die was van het principe: slof erop = paard rond.
Nou ja, ik reed nog niet zo lang dusja... ik had er geen idee van dat dat veel kwaad kon.
Gevolg, ik had een paard die mooi rond liep.
.... maar enorm op de voorhand liep.
Door omstandigheden ben ik bij een 3de lesgever terecht gekomen.
Lessen vond ik prima, mijn paardje liep redelijk goed. Nou ja, goed, ze liep in de hand maar wel nog steeds enorm op de voorhand.
Ik vertrok op reis en ik stalde mijn paard bij die mensen. Ze gingen er ondertussen op rijden ook.
Toen ik uit vakantie kwam herkende ik mijn paard niet meer. Tot over de knien in de modder en heeel vuil.
Ook tijdens het rijden was ze van rustig kalm paardje waar een bom mag naast ontploffen, naar een heet paard waar niets mee aan te vangen was. Laat staan dat je een zweep nam. Ze was heel bang en had waarschijnlijk slagen van de zweep gekregen.
Ook een groot stuk was uit de staart geknipt.
Persoon in kwestie was jaloers op mij, en wou mijn paard overkopen. Daarvoor had hij/zij ze zo onhandelbaar gemaakt tijdens mijn vakantie.
Jah...dat heb je dan met mensen die je vertrouwd.....
Nu 2 jaar geleden ben ik eindelijk mijn huidige lesgeefster tegengekomen.
Ik moest van nul herbeginnen. Alles wat ik deed was fout. Mijn paard kon alleen met opgekrolde nek lopen. Voorwaarts neerwaarts ...dus afwisselen in lengte en diepte van de hals...dat kon helemaal niet. Ze liep ook niet ontspannen over de rug en vooral heel erg veel op de voorhand.
Het heeft ons bloed zweet en tranen gekost om alles te herleren. Op 2 jaar tijd heb ik zoooooo ongelofelijk veel vooruitgang geboekt! Van een helemaal kapot gereden paard naar een huidig L-paard. Ongelofelijk voor mij.
Nu, ze kan sommige dagen super licht in de mond zijn. Ze is dan echt met 2 vingertjes te rijden. Andere dagen is ze echt een blok beton in haar mond en hangt ze verschrikkelijk op haar bit. Ze loopt ook altijd iets te diep met haar hoofd/hals.
Haar negatieve punten zijn dat ze een kort nek heeft die redelijk laag ingeplant staat, dus dat het voor haar extra moeite vraagt om hoger te lopen met haar hoofd/hals.
Haar galop is ook zwakker. Toen ik net les nam bij mijn huidige lesgeefster galopeerde ze in een 4takt. Nu is het al veeeeeeel beter (heeft me veel zweet gekost) maar ze is nog steeds zwaar in haar galop. Zit ook niet zoveel sprong in en valt vlug uit elkaar.
Nu vraag ik jullie of jullie tips hebben om
1. het hangen op het bit eruit te werken
2. haar mond gevoeliger te maken
3. haar galop te verbeteren zodat ze lichter is, meer sprong krijgt en sterker te worden zodat ze niet zo snel uit elkaar zal vallen
Ik hoor Bokt al afkomen met : "neem dan toch les!!!!"
ja ik neem les, maar ik heb altijd graag de tips van de bokkers ook.
Eventueel een aanraden van een goede lesgever in dressuur mag ook wel. Mijn huidige heeft nog heel weinig tijd en het word moeilijk om aan mij les te geven aangezien ik ver van haar mijn paarden stal. Ik krijg nog les, maar 1x om de 2 weken. En met dit paard vind ik elke week les geen overbodige luxe aangezien ik zelf nog groen ben in het opleren van jonge paarden. Ik doe het liever samen met mijn lesgever zodat ik zeker niets meer fout doe.
HAWtopic waar je mij en mijn dressuurpaard kan bezig zien.
viewtopic.php?f=10&t=750768
Voila, ik hoop dat jullie rijtechnisch een antwoord kunnen geven, en misschien een lesgever/geefster kunnen aanbevelen (regio vlierzele-aalst...België dus).
Groetjes, Evi