hoe meer op zit / benen rijden? ( TE sterke pony)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

hoe meer op zit / benen rijden? ( TE sterke pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:44

Ik mag sinds dit weekend de Fjord van een stalgenote bijrijden zo'n 2x week en wie weet na verloop van tijd zit er zelfs n concourtje in.

Nu had ik wel verwacht dat dit niet meteen van een leien dakje ging gaan de 1e keer.
Deze pony is volledig de omgekeerde wereld van mijn eigen ruin : Deze pony is braaf maar hevig. Eerst was hij n beetje lui maar na even wat passen verruimen was hij meteen wakker. Ik moet dus echt nog wennen aan een paard dat goed aan je been en heel vooruit is...

Nu het probleem : rechtdoor kan ik er goed mee rijden.
Van het moment dat ik moet afdraaien : van hand veranderen, volte,... gaat het mis. Hij draait gewoon niet en loopt rechtdoor. Heel stom, vooral als de eigenaar er op staat te kijken Bloos ...
Blijkbaar moet deze pony op de zit en benen gereden worden, en rijd ik dus veel te sterk met mijn handen ( zonder het zelf te beseffen)... Op gegeven moment kon ik hem wel voltes laten rijden maar heel groot en zonder stelling.

De pony is ook ontzettend sterk...
Als hij wil loopt hij met me waar hij wil : Hij besliste dat het genoeg was en liep gewoon door de poort terug naar stal. Of toen de eigenaar mij wat tips gaf en in het midden kwam staan, liep hij gewoon naar haar, en niks hielp...

Dus heeft iemand tips voor deze beide problemen?
De eigenaar gaat hem nu de eerste weken voor dat ik erop kruip even rijden. Blijkbaar doet de pony dat dus bij iedereen, zelfs bij betere ruiters dan ik... Is een beetje proberen van zijn kant denk ik!

ankem

Re: hoe meer op zit / benen rijden? ( TE sterke pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:41

Als je meer op benen en zit wilt rijden is het belangrijk dat je een goed basiscontact met de mond hebt. Verder doe je niets met je handen, behalve een beetje richting aangeven met je binnenhand in geval van stelling en buiging. Je mag de hand niet naar je toe halen, alleen een stukje opzij doen. Ten alle tijde ondersteun je dit met je binnenbeen.
Wanneer je een wending wil inzetten, vraag je een beetje stelling en buiging en je kijkt zelf goed waar je heen wilt. Stippel als het ware een lijn uit waarover je wilt rijden. Wanneer je kijkt waar je heen wilt, verander je automatisch het gewicht op je zitbeenknobbels.

Ik heb zelf ook een loperig, sterk paard. Ik rijd veel overgangen. Ik probeer veel van achteren naar voren te rijden. Ze wil dan hard, maar dit voorkom ik door heel langzaam te gaan lichtrijden. Zo loopt ze lekker actief vanuit de achterhand, zonder dat ze onder me vandaan knalt.