Aan de teugel lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

3valientje

Aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:31

Er zullen vast al wel veel topics over geweest zijn, maar er worden toch veel verschillende dingen gezegt.
De een zegt dat je een beetje met de teugels moet 'spelen', die kneepjes dus. De ander zegt van niet.
Ik ben sinds kort pas weer begonnen met lessen. Ik kan wel rijden (basis), maar aan de teugel lopen heb ik nooit echt geleerd. De les is altijd erg druk en privéles zit er niet in. Ik vind het erg lastig het paard aan de teugel te krijgen, vooral omdat ze nogal voorwaarts is. Het is een combinatie van drijven en teugels. Maar hoe meer ik drijf hoe sneller ze gaat.
En hoe moet ik nou precies de teugels houden. Je ziet veel verschillende houdingen. Een hand laag tegen de hals en de ander hoog en van het paard af. Wanneer moet je dit doen en heeft dit ook nog iets te maken met linkerhand rijden en rechterhand rijden? Hopelijk kan iemand mij een beetje duidelijkheid scheppen Lachen!

Cheveyo

Re: Aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:34

weet niet of ik het makkelijk en juist uitleg maar wat ik heb begrepen is het drijven met je benen en dan tegenhouden met je handen/teugels. Ietsje spelen met je handen en dan als het paardje het hoofd ietsje lager geeft dan ietsjepietje ruimte geven zodat het belonend is.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:41

Boven je staat een algemeen topic waarin alles over het 'aan de teugel rijden' besproken word. Ik denk dat je daar vast je antwoord wel vind. Knipoog

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:44

aan de teugel lopen leer je denk ik wel in de les als je er aan toe bent Knipoog gewoon vragen Knipoog
de echte ontspanning, aanleuning en aan de teugel lopen komt uit een voorwaartse beweging.. verder kan ik het niet uitleggen zo vanaf de computer Knipoog sorry

3valientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:45

In ieder geval bedankt. Ik lees nu ff de algemene topic door, die zag ik pas net!

yessyhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:29

je kunt het op veel manieren proberen.
umm ik denk om het teleren je handen uit elkaar en dan spelen en als je paard dan na gaat geven weer gewoon je handen en in de bocht je buiten hand naar buiten zetten daar 2kneepjes en je binnen hand1
zo doe ik het en het helpt wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:34

Als je les hebt op een manegepaard kan het ook zijn dat het paard het nooit echt heeft geleerd. Of hij beschermd zichzelf, heeft moeite zijn rug los te laten.
Handen laag en op gelijke hoogte helpt beter dan ene hand hoog en de andere laag.
En de een gebruikt een weerstandbiedende hand, de ander werkt met kneepjes. Zijn verschillende manieren voor.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:20

met een manegepaard merk ik zelf heel erg dat je hem eerst moet laten ontspannen en stelling moet geven, als hij los is, dan kun je proberen aan de teugel te laten lopen. Aan de teugel krijgen is idd met veel benen en spelen met je handen. hem belonen met een beetje ruimte als hij aan de teugel gaat lopen en als zn hoofd om hoog schiet weer wat meer spelen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:25

en vooral voorwaarts rijden, dan gaat het steeds makkelijker. Merk bij de mijne dat wanneer ik 'druk' op de teugels geef en been tegelijk dat hij steeds sneller 'knik' doet.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:57

Hand stil houden, meeveren met de mond en bijrijden met je been. Probeer met je been naar je hand toe te rijden. Als het paard harder gaat lopen, vang je het op met je zit. Dat houdt in dat je langzamer gaat lichtrijden, dichter bij je zadel blijft en je zelf als het nodig is, langer maakt. daarop komt een paard terug en zal hij zijn rug kunnen ontspannen. Dit heeft uiteindelijk nageeflijkheid tot gevolg. Ga alsjeblieft niet te veel met je teugels doen, want dat heeft geen enkel, blijvend resultaat. Goede begeleiding is het belangrijkste.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:23