rijprobleempje met aanspringen in de galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

rijprobleempje met aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:23

ben een tijdje uit de running geweest met mijn paardje door een blessure,( en ben verhuisd van stalling sinds gisteren)en ben weer begonnen met het oppakken van de dressuur training,nou heeft hij iets ondervonden om onder het werk uit te komen,en dat is met het aanspringen in de galop krijg hem dan niet voorwaarts en blijft op dezelfde plek springen als ik aangalopeer hij heeft een hele grote hekel aan de zweep dan kan hij erg hoog bokken,zelfs met sporen erom blijft hij op de plek galoperen echt uit protest en omdat ik weer wat van hem vraag zit hem dan aan de spieren zekers,hoe moet je dit oplossen zodat hij wel weeer normaal aangalopeerd zoals hij altijd gewoon gedaan heeft...tips zijn welkom

kiddes

Re: rijprobleempje met aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 23:36

nog geen reactie wie kan me helpen?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:38

is het echt dat hij moeite heeft met het aanspringen of echt gewoon de truukendoos open halen? ,ik heb gehoord dat het voor een paard makkelijker aanspringen is vanuit de travers, dat ze dan makkelijker aanspringen.. misschien helpt dat? als het iig geen truukendoos is, want dan weet ik eigenlijk niet wat je er mee moet doen.. Verward

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 23:46

crazy_roxy schreef:
is het echt dat hij moeite heeft met het aanspringen of echt gewoon de truukendoos open halen? ,ik heb gehoord dat het voor een paard makkelijker aanspringen is vanuit de travers, dat ze dan makkelijker aanspringen.. misschien helpt dat? als het iig geen truukendoos is, want dan weet ik eigenlijk niet wat je er mee moet doen.. Verward

ik denk inderdaad dat het wel de truukendoos is want normaal deed hij dit nooit,had zekers een slechte dag vandaag maar toch lastig probleem

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:51

Misschien je hand wat meer openen?
Zodat hij goed de ruimte krijgt om voorwaarts te gaan!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:17

Ik denk dat je paard aangeeft dat ie pijn heeft....
Misschien een beetje raar maar ik heb hetzelfde meegemaakt. Bokken werd steeds erger, bleek hij een flinke peesblessure te hebben door een sliding op de wei.
Ik heb er een osteopaat bijgehaald en hij heeft hem geholpen.
Na een paar weken is hij weer de oude geworden.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 00:24

kaatje77 schreef:
Ik denk dat je paard aangeeft dat ie pijn heeft....
Misschien een beetje raar maar ik heb hetzelfde meegemaakt. Bokken werd steeds erger, bleek hij een flinke peesblessure te hebben door een sliding op de wei.
Ik heb er een osteopaat bijgehaald en hij heeft hem geholpen.
Na een paar weken is hij weer de oude geworden.

of omdat ik hem weer train en aan de spieren zit,en er evne moeite mee heeft,pijn heeft die niet dat weet ik zekers gisteren deed hij het niet met rijden met aanspringen in de galop en vandaag wel..das wel vreemd dan

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:50

Dat kan dus idd komen doordat je hem weer aan het werk zet.
Gewoon rustig opbouwen.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:28

Een paard springt het gemakkelijkst aan in galop vanuit een goede arbeidsdraf en op de volte. Ik zou dan een grote volte bij A of C kiezen, vanuit daar kun je in een "hoek" aanspringen in galop. Niet te ver van tevoren gaan doorzitten, zorg dat je het arbeidstempo vasthoud.

Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:01

Als je paard eenmaal in zichzelf keert in de galop, open je hand iets en rijdt voorwaarts. Galop op de plaats is niet gewenst en je wil vorwaarts, maak dat duidelijk. Dat doe je met je been en als je echt geen reactie daarop krijgt met een tikje van de zweep bijv. Let er wel op dat als jij reactie voorwaarts vraagt je het paard ook ruimte moet geven van voor om aan je vraag te voldoen.

Als je eenmaal protest krijgt met aanspringen, los het de eerste keer dat het je overkomt voorwaarts op. Neem je paard weer terug en spring opnieuw aan, maar probeer hierbij te accepteren dat je paard er iets meer ruimte voor heeft van voren. Dan maar even het neusje iets eruit, maar als deze maar aanspringt. Dan de volgende keer probeer je weer iets geslotener. Zoek de grens op, elke keer die strijd helpt niet. Geef ook je paard eens zoveel ruimte dat het wel lukt en beloon ook daarvoor..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:06

Handen los (dus naar voren) en been geven. Op de plaats galopperen is niet gewenst, dus dwing hem naar voren. Als hij dit blijft doen, is het verstandig om even na te gaan of de oefening niet te moeilijk is, of dat hij ergens pijn heeft.

Accepteer het niet dat hij op de plaats blijft galopperen, maar maak hem lekker moe door hem vooruit te dwingen. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat het trucjes zijn, en geen pijn of onkunde.
Succes! Haha!