verschuiven onderbenen tijdens galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

verschuiven onderbenen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:38

Wanneer ik gallopeer verschuiven mijn onderbenen naar achteren en om nog enigzins te kunnen blijven zitten klem ik mijn onderbenen vast om de buik.

Ik leg goed aan, paard springt ook goed aan, en dan....gaat het fout, het lijkt wel of ik onderbewust naar schuin naar voren ga hangen, m'n onderbenen verschuiven, klemmen om de buik heen.

Ik rijd western, maar volgens mij maakt dat voor het probleem verder niet uit.

Wie heeft er tips voor mij.

spretje

Re: verschuiven onderbenen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:59

Heb je wel een goed passend zadel? Als het middelpunt niet goed ligt kun je ook niet lekker zitten. Neem wat lessen en laat je instructeur erop hameren dat je op je zitbeenknobbels moet blijven zitten. Je houding veranderen is moeilijk als niemend je daar constant op wijst. Probeer het zadel aan je kont te blijven voelen in ieder geval, als je naar voren valt raak je ook het contact met het zadel kwijt, lijkt mij. Je achterste moet aan het zadel geplakt blijven, maar let er dan wel op dat je je onderbenen weer niet te ver nar voren gaat steken omdat je nu achterover gaat zitten, kortom; wat les lijkt me nog niet zo verkeerd.

paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:19

is dit probleem er echt alleen met de galop? Want vaak is het toch dat je niet zo'n goede zit hebt. Als dat is ga je lekker veel zonder beugels rijden. Ook ik rijdt western, zelf vind ik de galop nog spannend omdat Misty het nog niet zo goed snapt. Mijn zit is tijdens de overgang niet ehh, geweldig zeg maar Bloos omdat ik mij span. Hoe zit dat bij jou, ben je ontspannen tijdens het galoperen? En inderdaad les doet ook wonderen zodat je instructeur/trice je er constant op kan wijzen. Succes en laat je weten als er verbetering is?

Mulano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:00

Misschien moet je proberen om je benen overdreven lang te maken, en je hak heel erg uit te drukken. Ik heb er ook last van gehad, maar sinds ik m'n benen voor m'n gevoel super lang maak, heb ik er geen last meer van.

Succes Knipoog

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 00:04

dank jullie wel voor alle tips. Ik heb sinds kort les van goede intructeur(s!).
Ik heb vandaag weer les gehad en moest m'n gewicht meer naar m'n kruis, voorin het zadel, verplaatsen. Ik zat inderdaad beter in balans maar kon dat niet heel lang volhouden en begon weer uit het zadel te wippen. Volgens instructeur een kwestie van oefening, 'km's maken' en (mijn) conditie. Ik moest hard werken om paardje in galop te houden, correct door de hoeken te krijgen en te blijven zitten bij (onschuldige) bokjes.

@spretje: Het zadel is een Crates kwaliteitszadel en past perfect op de rug van het paard, het ligt dus echt aan mij.

@paardencoach; yep, echt alleen met galop. Verder is mijn houding en zit volgens de instructeur erg netjes. De galop vind ik ook nog spannend omdat dit een nieuw paardje is dat enige tijd heeft stilgestaan en behoorlijk stijf is. Hij geeft wat bokjes in overgang naar galop en dat vind ik spannend.

@Mulano; benen overdreven lang maken is een goede tip...ga ik proberen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:08

Ik doe dit zelf ook en ook alleen inde galop, ik moet voor m;n gevoel m'n benen iets naar voren doen en meer naar beneden uitdrukken , ik ben hier nu een paar dagen mee bezig en het scheelt echt succes