Jonge pony niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Jonge pony niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:15

Hallo,

Ik had laatst een half uurtje les met mijn jonge paardje.
De laatste tien minuten was ze bijna niet vooruit te branden.
Nu stelde me instructrice sporen voor, omdat ze een keer heel fel reageerde op zweepgebruik.
Ik heb geen goed gevoel over die sporen, wat jullie?

Ik wil graag met zweep rijden ipv sporen..

ik heb 2 vragen:

- Hoe kan ik de zweep het beste erbij betrekken?
- Is het normaal dat een jong paard zo sloom aan het been is en na 20 minuten al erg moe is?

Verder gaat het allemaal erg goed Lachen

greetz

chelleke

Re: Jonge pony niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:20

heeyy ,
het is idd wel normaal denk dat die 30 min. nog net wat teveel voor hem zijn een jong dier heeft nog geen conditie ik ben bij die van mij met 10min begonnen en dat steeds meer opgebouwd. Met de zweep probeer hem alleen in de hand te houden vaak is dat al genoeg en anders geen tik maar voorzichtig aanraken. suc-6 ermee

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:22

Heey,

Oké thanks

Ik ga wat minder van haar vragen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:25

Ik zou sporen en zweep verre van weg laten.

Misschien is het idd nog teveel voor je paardje.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:27

Ik snap ook niet dat ze sporen voorstelde..
Da's toch vet sneu voor die pony..

Ik wil een andere instructrice

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:29

Krijgt je paard voldoende krachtvoer? Hoevaak rijd je hem in de week? Ligt het zadel goed dat die genoeg schoudervrijheid etc. heeft? En hoe is die dan aan de longe bijvoorbeeld.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:31

Ik rijd hem drie keer in de week.. en dan telkens een halfuurtje. en tijdens de les intensiever dan als ik alleen rijd. Dan stap ik meer.

Ze krijg 3x per dag 1/3 brok geloof ik..

Zadel ligt goed, achter het schouderblad.

Aan de longe is ze juist heel erg voorwaarts Lachen

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:35

Oke apart, ze krijgt dan 1 kilo brok op een dag? Dat vind ik nog best weinig voor een paard.
Mijn jonge beestjes (ook ponies) krijgen 2 maal ¾ brok, en dus zo'n 1½ brok op een dag.
Ik denk zelf dat een jong paard als die van jou toch ook wel 1½ á 2 kilo brok op een dag mag hebben.
De jonge 'paarden' bij mij op stal krijgen gemiddeld toch wel minimaal zo'n 1 kilo brok per voerbeurt (x2).

Kost toch veel inspanning vooral voor een jong paard die nog moet groeien, voldoende krachtvoer is dus wel belangrijk, en ook voldoende ruwvoer is belangrijk.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:37

Je geeft het antwoord zelf al: in de les rijd je intensiever. En is hij dus ook eerder moe. Vraag dus aan je instructrice of ze hier rekening mee houdt. En bouw het geheel gewoon wat rustiger op, vraag wat minder. Rijdt liever een keertje vaker maar niet te lang.
Als je hem voldoende onder controle kan houden: maak eens een buitenritje! Gewoon veel stappen, ook daar bouwen ze conditie van op en vaak lopen ze toch wat lekkerder door in het bos.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:38

Hey!

De eigenaresse is haar een tijdje terug minder gaan geven, omdat ze anders nog drukker is..
Ze is namelijk wel een paardje met pit, maar na een tijdje rijden verdwijnt die pit en heeft zo zo iets van: ik stop er maar mee, je drijft maar aan, maar ik doe er niets mee.

Zie, ze kan wel meer voer, maar dan wordt ze ben ik bang ook drukker.
Ezter schreef:
Je geeft het antwoord zelf al: in de les rijd je intensiever. En is hij dus ook eerder moe. Vraag dus aan je instructrice of ze hier rekening mee houdt. En bouw het geheel gewoon wat rustiger op, vraag wat minder. Rijdt liever een keertje vaker maar niet te lang.
Als je hem voldoende onder controle kan houden: maak eens een buitenritje! Gewoon veel stappen, ook daar bouwen ze conditie van op en vaak lopen ze toch wat lekkerder door in het bos.

De omgeving is niet echt buitenrit geschikt. Ze kan trouwens wel voor de kar, misschien kan ze wel wat vaker ervoor. Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:25

is de bak ook niet te zwaar? Vind ze het werk in de les wel leuk om te doen?

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:05

T probleem is al opgelost
heb zweepje erbij gedaan Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:23

De sporen zijn wel een goed idee. Als jij heel vaak moet drijven stompt je paard af. Dan kun je beter hele korte (iets fellere) hulpen geven met de sporen. Is fijner voor jezelf en ook voor je paard Knipoog

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:48

Goed dat je probleem is opgelost. Misschien niet meteen met sporen gaan rijden , maar zoals jezelf al zegt het zweepje erbij pakken en dan 1x echt hard. Verder zou ik gewoon niet teveel van haar vragen 20 minuutjes rijden is genoeg. Knipoog