Kleefgedrag: hoe oplossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Kleefgedrag: hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 12:06

Mijn paard ging gisteren met Revanches op hun eerste (onderlinge) springwedstrijd. Ze bleef bij het losrijden af en toe bij de uitgang plakken en in de ring wilde ze in eerste instantie niet fatsoenlijk rond. Revanches loste het super (voorwaarts) op en toen ze eenmaal over hindernis 1 waren was er niks aan de hand (en waren ze uiteindelijk 2x foutloos Haha! ).

In je eentje buitenrijden lukt niet met dit dier, ze wil het erf niet af in haar eentje en zet grote ogen op bij alles wat beweegt en/of bestaat. Daarbij kan ze erg heftig worden (enorm steigeren, wegdraaien etc.) en als je met haar in gevecht komt ben je aan de beurt zogezegd.
Achter een ander paard aan wil wel. Kleefgedrag dus.

Tot nu toe heeft ze dit alleen nog nooit in de wedstrijdring gedaan. Op andere terreinen (bijvoorbeeld met lessen of thuisrijden, binnenbakken noem maar op) is ze vreselijk braaf verder. Ze is er een hele tijd uitgeweest en Revanches rijdt haar nog niet zo lang, dus ik denk dat het wel goedkomt (dat ze het met een paar keer niet meer doet), maar ik vroeg me even af hoe jullie hier op zouden reageren. Ik heb toch wel heel erg de neiging om bij dit soort grappen even vanaf de grond met de longeerzweep en een hoop kabaal duidelijk te maken welke kant erop gegaan dient te worden (maar misschien ben ik dan wel heeeel gemeen Vork) , dus ik was even benieuwd hoe jullie oplossing zou zijn!

Edit: ik bedoel ook: het is in feite natuurlijk een soort onzekerheid, maar vind het moeilijk om te beoordelen of het echt "niet durven" is of "niet willen". En hoe los je het op als het "niet durven" is, want lief zijn en braaf roepen helpt misschien bij wijze van spreken wel maar dan sta je eerst 2 dagen ergens in een hoek te wipwappen Clown

PreHungaro

Re: Kleefgedrag: hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:37

waarschijnlijk is het een questie van niet willen. dit komt namenlijk bij veel paarden voor. Het klinkt wat hard, maar je moet echt hard optreden. Dit kan erg gevaarlijke situaties opleveren namenlijk. Ik heb er ervaring mee. Mijn paard deed dit ook heel erg. in het begin loste ik het op door erlangs te gaan lopen en vervolgens weer op te stappen. misschien is dit al voldoende bij je paard. Maar mijne bleef bij elk straatje bezig. Ik ben altijd te lief geweest. Op een gegeven moment heb ik mijn teugels los gegooit en hem flink te benen gegeven en een fikse tik met de zweep. na 5 keer was meneer het afgeleerd. nu loopt hij heerlijk, af en toe nog wat schrikkerig maar verder niet aan de hand.

WowAmigo

Re: Kleefgedrag: hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:32

Dat leek mij ook eigenlijk. Buiten kan ik het niet alleen oplossen, ze wordt echt gevaarlijk als je echt boos wordt en als je bijna achterover aan het kiepen bent dan pas je wel op. Afstappen doe ik al als ik buiten rijd, het is verkeerd eigenlijk, ik weet het, maar anders kom je echt niet verder en wordt het echt link. Dan meot er echt iemand op de grond mee met zweep of wat dan ook.

Dus het idee van de longeerzweep erachter als ze het weer flikt is nog niet zo verkeerd.