hihi...
wel eens een mens met 5 benen zien lopen?
Best lastig hoor, zo'n paard. Misschien moet je nog niet teveel ineens willen, en eerst zorgen je paard beter voor je been krijgt. Als ie beter loopt, makkelijk voorwaards is en op zijn eigen benen loopt, dan pas het een en ander op gaan pakken. Inderdaad is buiten rijden hierbij heel goed.
Ik heb tijdens mijn lessen geleerd een paard 'zonder' been voorwaarts te krijgen. Ik laat hierbij even in het midden of dat uiteindelijk ook bij moeilijke oefeningen in de dressuur mogelijk is, maar tot nu gaat dit prima. kost me een stuk minder moeite met rijden.
Het vergt enige oefening.
Ga stil staan. zet je paard in stap, door met je bovenlichaam iets naar voren te bewegen. Je moet het gevoel hebben dat je je borst naar voren en iets richting boven beweegt (goh, moeilijk eigenlijk om uit te leggen...). je moet het een beetje zien als een actievere houding, waarin je het paard de mogelijkheid goed biedt te gaan bewegen. je rug blijft hierbij dus recht en wordt niet gebogen. en, belangrijk, hierbij gebruik je je benen dus niet!
als je paard niet reageert, geef je hem een tikje. begin klein. dus klein tikje. als ie nog niet reageert, iets harder.
en steeds verder proberen. ook van stap naar draf en galop ook, alleen werkt dat iets anders, namelijk je paard moet aanspringen als je je buitenbeen aanlegt.
Doordat je je tikjes met de zweep van klein naar groter opbouwd, leert je paard dat als ie niet gelijk loopt, hij een hardere tik krijgt. Hierdoor zal hij op een gegeven moment al op jouw gewichtverplaatsing naar voren gaan versnellen, dus ook in een middendraf of uitgestrekte draf.
Je zal goed moeten oefenen met recht zitten, anders rem je het paard onbedoeld af door naar achter te gaan zitten of juist andersom.
oh ja, afremmen. Dat doe je door je gewicht naar achteren te brengen, dus heel iets achterover, of liever gezegd, iets achter in je zadel zitten.
Ik hoop dat je er wat mee kan.