Gooien met haar hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Gooien met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 20:11

Hee,

Omdat mijn paardje de basis nu onder de knie heeft ben ik langzaam begonnen af en toe wat nageving te vragen. In het begin kreeg ik helemaal geen reactie en hield ze der hoofd zo hoog in de lucht, maar sinds gisteren, elke keer als ik speel met de teugels en ik geef haar daarna ruimte zakt ze met der hoofd en gooit ze m weer omhoog. Ik probeer haar dan op te vangen. Het lijkt net alsof het zeer doet (de spieren) en daarom niet laag wil blijven lopen, maar dat verwacht ik natuulijk ook helemaal nog niet van haar. Nu was mijn vraag hoe ik haar het beste opvangen als ze met haar hoofd gaat gooien?

Groetjes

kalicha

Re: Gooien met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:27

Je moet zorgen dat je paard eerst van achter uit naar voren toe loopt, hierdoor krijg je een goede verbinding met de mond. Dan heb je iets "om tegen aan te rijden" als je met been op blijft vullen zal ze vanzelf na geven, en over haar rug op 4 benen door t lijf lopen...

Dus veel tempowisselingen, overgangen, schijnovergangen, dat soort dingen dat de motor van achter aan t werk gaat en blijft. Opletten als ze eenmaal fijn is dat je dan niet alleen maar voor verbinding hebt, maar dat je er ook met been naartoe blijft rijden...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 23:27

kalicha schreef:
Je moet zorgen dat je paard eerst van achter uit naar voren toe loopt, hierdoor krijg je een goede verbinding met de mond. Dan heb je iets "om tegen aan te rijden" als je met been op blijft vullen zal ze vanzelf na geven, en over haar rug op 4 benen door t lijf lopen...

Dus veel tempowisselingen, overgangen, schijnovergangen, dat soort dingen dat de motor van achter aan t werk gaat en blijft. Opletten als ze eenmaal fijn is dat je dan niet alleen maar voor verbinding hebt, maar dat je er ook met been naartoe blijft rijden...

ja idd.. ik probeer veel tempo wisselingen te rijden etc, maar hoe kan ik haar opvangen als ze toch der hoofd omhoog gooit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:31

Niet met de teugels prutsen, zou ik zelf zeggen. Hoofd gooien is reactie op de hand, en nageeflijkheid komt naar mijn mening vanuit het been icm een stille hand.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:44

WildWings schreef:
Niet met de teugels prutsen, zou ik zelf zeggen. Hoofd gooien is reactie op de hand, en nageeflijkheid komt naar mijn mening vanuit het been icm een stille hand.

juist als ik haar de ruimte geef, gooit ze der hoofd terug omhoog

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:32

Mijn paard heeft het ook een tijd gehad, waarschijnlijk geef je te veel na, je doet bijvoorbeeld je hand teveel naar voren. je paard heeft dan niets om steun op te zoeken. En zal hierdoor vrijwel meteen weer met het hoofd omhoog gaan. Ik zou erop letten dat je echt alleen je ringvingers ontspant wanneer het paard angeefelijk word in het hooft. en voor de rest is en het een questie van oefenen. je kunt niet van een paard verwachten dat het ineens een kwartier achtereenvolgens netjes aan de teugel loopt.

veel succes

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:25

hoi
dat had ik dus ook
ik heb het een tijdje met slofteugel geprobeerd en dat hielp wel!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:29

meteen naar hulpteugels grijpen is niet de ideale oplossing. Probeer inderdaad heel veel afwisseling te rijden en in combinatie met het stilhouden van je handen en het eronderzetten van de achterbenen zal ze vanzelf nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:50

_brunette schreef:
WildWings schreef:

juist als ik haar de ruimte geef, gooit ze der hoofd terug omhoog

En daarvoor loop je met de teugels te prutsen. Ik raad je aan les te nemen van een instructrice die snapt dat nageeflijkheid niet bereikt wordt door 'spelen met de teugels', meer heb ik er niet over te zeggen.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:44

Zoals veel mensen hier al gezegd hebben: dit probleem ga je niet oplossen door met je teugels te prutsen. Ze moet vanuit de achterhand voorwaarts!

Blijf goed van achter aanrijden tegen een stille hand. ik denk niet dat je de sterkte van je aanleuning zo moet laten wisselen. Zorg gewoon voor een goeie elastiek links en rechts en rijd zo lekker verder. Hou een lekker rustige hand als ze gaat gooien. Ze houdt er vanzelf wel mee op als ze merkt dat ze er jouw hand niet mee kwijtraakt.