Piep trekkers en aanstel pony :( Wat te doen om af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mleen

Piep trekkers en aanstel pony :( Wat te doen om af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:12

Sjonge jonge, ik heb altijd een gigantische drukke stuiterbal aan mijn pony als ik naar buiten ga met haar, de hele rit ging het super! Tot dat we een trekker tegen kwamen, dus ik tegen mijn vriend nou dan ga ik achter jou rijden want jou paard gaat toch wel, zo gezegd zo gedaan, die meneer stapt van zijn trekker af en toen wij er bijna waren wilde hij weer instappen dus ik vroeg hem of hij misschien eventjes wilde wachten. Nou dat wilde hij wel. Rijden we tegen de trekker, vliegt mijn pony er vandoor, zo het paard voor mij voorbij, dus ik haar meteen tegen houden maar ze wilde het veld al in crossen, dus ik trek haar op de volte glijd ze uit, vervolgens klap ik dus naar rechts, zij komt net voordat ze valt omhoog en vliegt vervolgens naar links, klets daar lag ik op de grond, pony maar vast gehouden omdat ze anders naar mijn gevoel weg zou crossen, de jongen die met mij mee was zijn paard was door mijn pony weggestoven, ook uitgegleden, en meteen weer omhoog gekomen en hij is er netjes op blijven zitten... Maar het verrotte is, mijn pony is helemaal niet bang voor trekkers! Toen ik haar voor het opzadelen stond te poetsen (voor deze buitenrit) reed de buurman op de trekker voor mij langs en ze stond er heel droog naar te kijken van nou mooie trekker...
Ik heb nu gigantisch last van mijn rug en heup, en de paarden hebben beide niks en diegene die bij me was ook niet.

Maar wie heeft een idee hoe ik dit aanstellerige om een trekker eruit te krijgen, want bang is ze zeker niet want dan had ze ook weg moeten vliegen om de trekker van de buurman...

Iemand ideeen?

Groetjes Mleen

deedee19

Re: Piep trekkers en aanstel pony :( Wat te doen om af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:41

Als je erop zit is het toch anders als er naast. Als mijn paard in de wei staat en ze rijden met de trekker er doorheen kijkt hij nog niet eens. Als ik erop zit peert hij hem er constant tussenuit. Ik stap tegenwoordig maar af anders verongelukken we nog samen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:55

Ja idd. Ik ken het. Ik kan met t paard dat ik rij prima een eindje aan de hand lopen, niks aan de hand. Maar zodra ik erop zit en datzelfde stuk wil rijden op haar rug, dan is het ineens allemaal eng en verzet ze het liefst geen stap meer. Als ik er dan weer afstap is er ook weer niks aan de hand.
Paarden blijven vluchtdieren. Als je naast ze loopt dan zien ze jou als leider en vertrouwen ze op jou (geldt niet voor alle paarden trouwens), maar zodra je erop zit dan krijgen ze het gevoel dat ze er alleen voor staan en komt hun vluchtgedrag weer tevoorschijn.
Wat je eraan kunt doen? Mss in de bak aan het werk gaan, door 'enge' dingen op de grond te leggen en hier langs te rijden op je paard. Steeds met je stem je paard gerust stellen, zodat ie leert om ook in het zadel op jou te vertrouwen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:48

ik reed een paar jaar terug ook ene paardje wat verkeersmak was. het rare bij haar was: kwam er een grote trekker aan en reden we in een smalle berm, waar ik dus altijd goed op mn paard concentreerde ivm ervandoorgaan, dan deed ze niks, terwijl als er ene kleine trekker aan kwam en we reden in ene brede berm dan kon ze ze ineens doodeng vinden. schijnbaar is er dan toch iets wat ze ineens eng vinden

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 07:26

[PP] - [RT-P]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:40

En behalve dat erop anders is dan ernaast, is het ook anders buiten 'in de wilde gevaarlijke wereld' of op het eigen territorium natuurlijk.
Die schriktraining lijkt me een hele goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:20

Mij ook. En ga eens over Centered Riding denken? Dit maakt je heel bewust van je ademhaling en nonverbale en onbewuste signalen. Vaak doe je al iets met je ademhaling, waardoor het paard denkt: "Alarm!!"
Een paard reageert op wat jij van hem verwacht. Verwacht jij dat hij gaat schrikken, dan doet hij dat ook. Dat zijn dingen die je dus aangeeft met spanningspunten in je lijf en ademhaling. Verklaart dus ook dit:
Emilion1985 schreef:
Ja idd. Ik ken het. Ik kan met t paard dat ik rij prima een eindje aan de hand lopen, niks aan de hand. Maar zodra ik erop zit en datzelfde stuk wil rijden op haar rug, dan is het ineens allemaal eng en verzet ze het liefst geen stap meer. Als ik er dan weer afstap is er ook weer niks aan de hand.
Paarden blijven vluchtdieren. Als je naast ze loopt dan zien ze jou als leider en vertrouwen ze op jou (geldt niet voor alle paarden trouwens), maar zodra je erop zit dan krijgen ze het gevoel dat ze er alleen voor staan en komt hun vluchtgedrag weer tevoorschijn.
Wat je eraan kunt doen? Mss in de bak aan het werk gaan, door 'enge' dingen op de grond te leggen en hier langs te rijden op je paard. Steeds met je stem je paard gerust stellen, zodat ie leert om ook in het zadel op jou te vertrouwen.

Die spanning in je lijf is dus minder te voelen wanneer je ernaast loopt, waardooor hij dus minder heftig reageert. Met Centered Riding word je je daar bewust van en kun je het probleem dus oplossen. En een schriktraining idd.

Een troost: je hebt dus geen aanstelpony, integendeel, je hebt een pony die erg goed naar je luistert, ze doet precies wat jij (onbewust) van haar verwacht.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:15

Bedankt voor alle berichten! Ik ga het dus zeker proberen met die schriktraining! Dat zijn dus gewoon kleden en zeilen neerleggen op de grond en vlaggetjes ophangen, en allerlei andere dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:44

Ja, dat soort dingen idd. En zoek eens info op over centered riding, lijkt me voor jou ook wel een oplossing.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:01

Ja, ben al druk aan het zoeken geweest, maar kom voornamelijk op boeken uit enzo... Maar ga nog verder zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:30

Ik zal ook wel zoeken voor je. Als ik een instructeur vind, doe ik je een pb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:19

Vanda Oosterhuis is CR instructrice Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:37

Ja klopt. En zij schijnt erg goed te zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:09

ik ben ook wel geintereseerd in het centeres riding. Is er ook een instructeur in de buurt van Twente?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:04

Waar woon je?