"Soepel" maken van je paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indomitable

"Soepel" maken van je paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:26

Hoi hoi,

Ik heb even een vraagje aan jullie. Vanaf begin maart zijn mijn paardje en ik weer aan de slag gegaan. Vanaf eind november was onze bak niet meer echt rijbaar dus hebben we een "winterstop" genomen. Omdat het voor mij niet mogelijk was om vervoer te regelen naar een binnenmanege hebben dus even op rust gestaan.

Nu ben ik begin maart begonnen met lekker longeren alles een beetje op haar tempo omdat haar conditie zwaar terug is gevallen. Daarna heb ik haar een beetje opgepakt d.m.v de het gebruik van de bijzet. Ze loopt daar nu gewoon lekker ontspannen en vanaf vorige week ben ik weer gaan rijden op haar. Het merendeel bestaat nu nog uit stappen, draf en galop doe ik wel aan beide kanten, maar dat zal ongeveer 15 minuten zijn in totaal.

Nu is ze toch wat stijfjes dus ik vroeg me af of jullie nog goeie tips hebben om haar weer "soepel" te krijgen. Ik rijd nu vrij veel afwisseling, af en toe stelling vragen op de lange zijdes, slangevoltes, voltes, af en toe doorvragen op de volte, ook wil ik nu wat meer (schijn)overgangen gaan maken om der achterhad er ook weer onder te krijgen. Dus alle tips en opmerkingen zijn welkom Lachen

yasmin1

Re: "Soepel" maken van je paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:48

hoi!

stellingen en contragalop!

gr

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:16

Stellingen, goed achterhand gebruik en veel halsstrekken en weer oppakken. Ook in stelling halsstrekken. Voltes etc. Succes Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:18

Op stal kun je ook oefenen door een wortel op haar heupbot (of in die richting) te houden, dan rekt ze zichzelf op als het ware. Doe het ook de andere kant op.

Is het heupbot nog te ver gegrepen, dan kun je hem ook in het midden van de buik houden en zo uitbreiden..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:21

toch die slangenvoltes en volte sluiten en openen aanhouden, allerlei figuurtjes rijden is de beste methode.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 19:08

hahah die van die wortel is wel een goed idee Lachen daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

En oefenen met contragalop en stelling, kan ik dat het beste doen op de volte en dan stelling naar binnen vragen? of gewoon over de hoefslag?

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:17

In de slangevolte goed met je binnenbeen naar de buitenteugel blijven werken,meenemen voor je binnen teugel(stelling vragen dus) en als ie aanneemt op de buitenteugel hier verder op meenemen en de binnen teugel ontspannen, maar wel goed je binnen been aanhouden... en niet naar buiten gaan zitten

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:02

je kan ook op de hoefslag (ff de binnenhoefslag pakken, dan heb je meer ruimte) en naar binnen en naar buiten stelling vragen. En contrastelling op de volte. Daarbij veel afwisselen in linker en rechtserstelling.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:46

grondwerk Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:52

Een heel saai antwoord, maar als je zelf niet goed weet hoe je je paard soepel moet maken moet je gewoon rijles nemen Knipoog
Waar je nu mee bezig bent klinkt wel goed vind ik..het hangt natuurlijk ook een beetje af van waar de stijfheid zit, wat het opleidingsniveau van je paard is en sowieso waar je paard goed op reageert wat de beste methode is.... zelf heb ik heel veel profijt van balkjes draven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:54

veel overgangen rijden, veel wendingen, voltes en figuren rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:28

Stellingen, overgangen, veel figuren, enzovoort. Knipoog

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:56

Longeren met de passoa voor dat je gaat rijden! Knipoog

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:31

Rijles hebben we al (gelukkig maar Knipoog).

Op het moment longeer ik haar voor het rijden ongeveer een half uurtje longeren en dan aan de bijzet (bijzet komt er na 10/15 minuten lossstappen pas aan), deze zit onder haar buik tussen haar voorbenen door naar heb bit. Daarop werk ik haar al los, na een half uurtje ga ik dan nog een half uurtje rijden en dan idd veel figuren waarin ze moet buigen. Indy heeft Z1 gelopen, dus alles zit er wel op alleen heeft ze nu 3 maandjes weinig gelopen vanwege de winter, tel erbij op dat dat dametje nu 17 gaat worden en dan gaat het helaas allemaal niet zo snel. Maar we zijn druk aan de slag en al jullie tips zijn welkom Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:45

Bijzet gebruik ik op precies dezelfde manier inderdaad! Ja Alleen als hulp om het hals en rug wegdrukken te begrenzen en bij correct lopen geen inwerking. Denk dat het verder een kwastie is van consequent zo door blijven rijden als je nu doet en wat geduld hebben Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:01

Ik volg even want mijn paardje is rechts zo stijf als een plank. Met een wortel volgen komt ze net tot haar schouder.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:41

Veel doorbuigen op links en rechts in het lichaam ( voltes sluiten etc. ) 8tjes rijden. Veel overgangen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:05

denk dat je al lekker bezig bent.. blijf lekker veel figuren en overgangen rijden! Evt. balkjes draven..

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:54

Volgens mij ben je al erg goed bezig! Ga vooral zo door zal ik zeggen! En veel gedult hebben..
Bij helpt balkjes draven ook wel redelijk! Daardoor gaat ze bij mij net iets meer tonen voor mijn gevoel., het voelt veel lekkerder aan!