Wanneer ben je te streng met je hand? (bij ADT)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Wanneer ben je te streng met je hand? (bij ADT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 19:22

Doei!

Dit vraag ik mij nu al een tijdje af.

Op mijn protocol stond laatst: niet rond trekken. Maar op datzelfde protocol stond ook: teugels korter & rond houden. Scheve mond

Ik vind dit nogal verwarrend. Ikzelf heb namelijk helemaal niet het idee dat ik mijn pony trek, of dat ik teveel inwerk. Ik zit er erg mee, want als een jury het zegt, zal dat toch wel het geval zijn. Ik vind dat paardrijden eerlijk moet zijn en dat de ruiter een paard zeker niet moet hinderen, dus vind ik het erg vervelend om het idee te hebben dat ik fout bezig ben, tegen beter weten.

Nu mijn vraag aan jullie: Wat vinden jullie te ver gaan, qua inwerking van de handen om je paard aan de teugel te krijgen?

Lachen
Alvast bedankt.

Jimbo

Re: Wanneer ben je te streng met je hand? (bij ADT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:31

Als je de neus van het paard heen en weer ziet gaan (neeschudden) is het duidelijk dat je iets verkeerd doet. Bij sommige paarden zie je dit eerder dan bij andere.
een ophouding mag, maar alleen om weer even bij de les te vragen. en echt streng ben ik alleen als ze gewoon door mijn hand heen loopt.
de opmerking van teugels korter was misschien dat ie net wat teveel spanning liet zien en je daar te laat op reageerde? (heb ik vaak, dan is de neus alweer in de sterrenhemel en wacht ik nog steeds tot ze nageeft)

jammer genoeg zijn wij mensen nou eenmaal vaak wat trager dan het paard en doe ik ook weleens wat verkeerd. ik probeer het alleen wel zo te doen als bovenstaand.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:25

Er is een verschil met wat je kunt voelen en wat mensen kunnen zien. Ook een jury kan vanaf een afstand niet alles zien. De kunst is om je paard zowel goed voor het oog als goed aan de hand te hebben. En dit klinkt simpel, maar de meesten gaan hierbij de mist in.

Als je in je rijden ieder moment streeft naar onstpanning met een teugel die je hand en de mond van het paard ondoorbroken verbind ben je goed op weg.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:45

Je pony moet geen nee schudden. Dat is richten het zagen. dus links recht dus dat bit door de mond trekken. Dat is zielig en zeer verkeerd. Jury's willlen dat ook apsuluut niet zien en ook met inrijden niet..want een jury en ook sommige andere mensen kunnen zien hoe jij je pony naar beneden hebt gereden.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:52

Zagen wordt altijd als eerst genoemd, maar er zijn nog zoveel andere manieren van trekken en op een andere manier verkeerd vasthouden. Ik vind dus dat er ook even bij gezegd moet worden dat als je paard/pony niet zaagt, dat de pony dan nog niet per definitie goed loopt!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:11

Te streng is als je terugwerkt, je mag weerstand bieden, maar niet terugwerken,
vandaar dat de jury zei de teugels korter. Dan kan je netjes je handen voor je houden en zo van achter naar voor rijden Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:48

Mijn hand 'werkt niet in' op de mond, maar 'vangt op', dat kan met korte maar ook met langere teugels.

Dat is natuurlijk ook een vorm van inwerken, maar wel zonder enige vorm van kracht of spanning.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:07

Hoe jij precies inwerkt is niet te zien vanaf de computer. Wat anderen al zeggen als het paarden hoofd links rechts meebeweegt, dan heb je teveel druk. Of als het paard/pony het hoofd verkant (dan heb je ook geen goede verbinding).Terug werken kan bijv. als je je teugels te lang hebt en als je dan je handen zeg maar naar achteren( tegen je liezen) vastzet omdat de teugels te lang zijn.

Ik vind dat je je paard met benen en zit rond moet rijden, als het paard in verzet komt of niet constant rond loopt geef je gewoon meer binnenbeen en vang je het paard met je zit op.

Wat doet jouw paard als je wil halsstrekken? Volgt hij dan mooi je hand of blijft hij wat bovenin lopen? Daaraan kun je vaak wel zien of het paard echt nageefelijk is.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 08:18

@ HappyH, dit is per keer verschillend. De ene keer gaat hij goed laag, de andere keer blijft hij dus inderdaad bovenin hangen, dan strekt hij wel zijn hals, maar naar voren i.p.v. naar beneden. Scheve mond Goede tip, zo kan ik het dus controleren per keer. Lachen

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:34

Offtopic; Elsee Clown Vraag het een keer aan Els anders.. Bloos ?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:23

Misschien al je protocols eens gaan nakijken, kijken of er meerdere jurys zijn die dit vinden, Dan weet je waar je aan kan werken. Zoniet dan zal het wel mee vallen met je rijden

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:14

wanneer je trekt ipv weerstand biedt.....
bovendien geeft een paard niet na op een onrustige of te strenge hand....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:42

Je hoort te zorgen dat je allereerst de druk precies over 2 teugels verdeeld. Wanneer je in beide handen dezelfde druk hebt hoor je evenveel weerstand te bieden als het paard aan jou geeft. Alles wat je teveel weerstand in je handen hebt neem je over met je been.
Als je dus meer druk aan de teugels geeft dan je paard aan jou geeft ben je te streng.