Ik vind het lastig om te zeggen. Een fjord kán heel sterk zijn, dat weet ik zelf ook, ik heb zelf ook een fjord en ik heb er ook al een aantal zadelmak gemaakt/ingereden.
Ehm ja.. Wat bedoel je met sterk? De nek erop zetten en steeds sneller gaan?
Ik zou denk ik je probleem eerst in de bak aanpakken. Zorg dat je fjord op jou let. Dat hij op jou houding en zit vooruit gaat en terug komt in tempowisselingen en overgangen. Probeer hierbij zo min mogenlijk je teugels te gebruiken. Hier zul je heel veel profijt bij hebben, ook met buitenrijden.
Ik rijd mijn eigen fjord buiten aan een lange teugel. Andere fjorden die ik ingereden heb, reed ik ook bijna altijd met een langere teugel. Het is heel fijn als je paard gewoon lekker op je zit terug komt. En mijn fjord kán ook heel sterk zijn. Maar wat je vooral niet moet doen is terug trekken.
En áls je dan een ander bit wil proberen met buitenrijden, dan zou ik denk ik gaan voor iets als een pessoa bit. En dan met 2 teugels. 1 aan de 'gewone bitring' en een 'hulpteugel' aan de 'scharen'. Zodat je normaal (bijna) geen hefboomwerking hebt, maar toch eventueel een noodrem.