Buitenritten, sterk paard. Ander bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Buitenritten, sterk paard. Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 18:58

Ik rijd 2 fjorden bij. Deze zijn beiden heel braaf, maar wel erg sterk.
Mensen raden me regelmatig aan om een lichte stang te gebruiken. Tot hiertoe heb ik hier niet aan toegegeven en ik rijd ze dus nog met een gewoon bitje. En het gaat ook steeds beter, hoe meer ik er mee rijd hoe lichter ze worden in de mond.
Maar ik zou er ook graag onder begeleiding mee gaan wandelen. Ik heb soms in de bak al heel veel moeite om ze onder controle te houden, dus op buitenrit zou dit gegarandeerd mis gaan. Als ze schrikken en in galop vertrekken zou ik er met mijn 45 kilo weinig tegen kunnen beginnen.

Zou hier wel een stang op zijn plaats zijn? Of een ander soort bit?

kenny1

Re: Buitenritten, sterk paard. Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:10

Hoi Senzafine,

Een scherper bit zou ik zien als laatste oplossing, als je er verkeerd mee omgaat worden ze alleen maar nog sterker. Wellicht kun je door veel overgangen in de bak te rijden meer controle kunnen krijgen. Ik zou niet naar buiten gaan als dat niet lukt. Als je ze dressuur matig beter voor elkaar hebt gaat het waarschijnlijk al een stuk beter, misschien ook les nemen als je dat nog niet hebt.

Zelf heb ik ook een paard dat door de vorige eigenaren zo sterk gemaakt is. Binnen kan ik met een gewoon bit rijden. Buiten heb ik een gebroken pelham in heel los ingesteld. Ik rijdt dan constant met lange teugel en neem ze alleen op als ze ervan door wilt gaan.

Ik heb wel gemerkt dat hoe meer ik haar dressuur matig voor elkaar kreeg het steeds beter ging, alleen blijft ze rengalop leuker vinden dan een handgalopje.

Veel succes in elk geval

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:12

Ik vind het lastig om te zeggen. Een fjord kán heel sterk zijn, dat weet ik zelf ook, ik heb zelf ook een fjord en ik heb er ook al een aantal zadelmak gemaakt/ingereden.

Ehm ja.. Wat bedoel je met sterk? De nek erop zetten en steeds sneller gaan?

Ik zou denk ik je probleem eerst in de bak aanpakken. Zorg dat je fjord op jou let. Dat hij op jou houding en zit vooruit gaat en terug komt in tempowisselingen en overgangen. Probeer hierbij zo min mogenlijk je teugels te gebruiken. Hier zul je heel veel profijt bij hebben, ook met buitenrijden.

Ik rijd mijn eigen fjord buiten aan een lange teugel. Andere fjorden die ik ingereden heb, reed ik ook bijna altijd met een langere teugel. Het is heel fijn als je paard gewoon lekker op je zit terug komt. En mijn fjord kán ook heel sterk zijn. Maar wat je vooral niet moet doen is terug trekken.

En áls je dan een ander bit wil proberen met buitenrijden, dan zou ik denk ik gaan voor iets als een pessoa bit. En dan met 2 teugels. 1 aan de 'gewone bitring' en een 'hulpteugel' aan de 'scharen'. Zodat je normaal (bijna) geen hefboomwerking hebt, maar toch eventueel een noodrem.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:22

Ik heb wel eens baat gehad bij een martingaal, maar dat beestje gooide zijn hoofd in de lucht om weg te komen. Toen ik zo jong was liep hij dan zo met me weg!
Ik denk dat het inderdaad het beste is om meer controle te krijgen door oefenen in de bak. En anders iemand meenemen naar buiten evt. zelfs aan een lijn om te beginnen.
Een ander paard erbij helpt ook vaak, mits dat paard dus erg rustig is!

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:20

Wanneer je niet direct over wilt gaan op een scherper bitje kun je evt ook een heckemoor kopen.
DEze werken op de neus en paarden zijn hier erg gevoelig voor...... Niet iedereen is er voor......
Mits je er goed mee omgaat kan het soms voor sterke paarden best een oplossing zijn.
Ook hoef je dan niet bang te zijn dat je Fjord harder in de mond word!