Sjors de fjord voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_inge_

Sjors de fjord voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 16:46

Sjors en ik gingen vandaag rijden en omdat me moeder graag meewilde vroeg ik of ze foto's wilde maken. Dt wilde ze! We hebben lekker gereden alleen gister ging het wel wat beter maar toch moet ik niet klagen als ik terugkijk op een paar weken geleden ben ik nu apetrots dat die goed luisterd eindelijk veel minder geren in de bak. De foto's zijn van buiten de bak genomen omdat me moeder niet in de bak durfde te staan dus ze zijn van 1 punt genomen. De bijzet zit erom omdat hij anders gaat rennen en ik ben nu aan het proberen hem er steeds een tijdje eraf te halen zodat ik ook zonder kan rijden zonder dat die gaat rennen in de bak.

1. Sjors en ik
Afbeelding

2. Afbeelding

3.Afbeelding

4.Hier moet ik meer rechtop zitten. Afbeelding

5.Afbeelding

Er lagen balkjes in de bak dus ik ging daar ook even overheen. Heb alleen fotos van ervoor en erna.
6.Afbeelding
Bij foto 7 handen meer bij elkaar houden.
7.Afbeelding

Doeii
8.Afbeelding

Commentaar: Mijn rug rechter dus niet naar voren vallen, handen meer bij elkaar, voeten uitdrukken.

Groetjes

tassie

Re: Sjors de fjord voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:16

Waarom rij je alleen met een stang (zo ziet het er uit op de foto) en dan een bijzet eraan, zijn ook andere manieren

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:20

Inderdaad er zijn ook andere manieren. Sjors heeft bij de vorige eigenaar met een stang gereden ik ben hem aan het leren om gewoon te laten luisteren met een normaal bit maar dat is nog een hele klus dat lukt niet zo 1, 2,3. Het lekkerste loopt Sjors nog steeds met een stang en omdat ik vandaag geen zin had in geren en mij racend door de bak te laten scheuren koos ik vandaag om toch even weer dit bit te pakken. Ik ben er helemaal mee eens dat het beter is met een ander bit alleen soms vind ik het toch wel even lekker als die de hele rit goed luisterd. Ik hoop dat je zo antwoord gekregen hebt op je vraag.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:21

ik vind het er wel een beetje onvriendelijk uitzien met die neusriem het bit én de bijzet..
verder wel leuk paardje Haha!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:24

Myrkvi schreef:
ik vind het er wel een beetje onvriendelijk uitzien met die neusriem het bit én de bijzet..
verder wel leuk paardje Haha!
Ik wil het ook liever anders maar hierboven staat dat het niet 1,2 3 gelijk lukt;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:25

Jaa, ik vind het er ook erg onvriendelijk uitzien. Ik zie geen enkele nut van bijzetten op die manier als je zelfs niet eens de teugels erbij pakt » zie 2 foto's.

Verder an leuk paard Lachen

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:28

Zit jij niet een beetje kort? Volgens mij zou het zicht nog net iets mooier zijn als je je benen langer gaat en let erop dat je handen rechtop blijven, ans is de inwerking fout, maar mooi paardje en je zit er precies wel graag op, jullie lijken echt beste vriendjes!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:29

Wat een onwijs wijs paard! Als je hem ooit weg doet... Knipoog

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:32

@spaqunel Ja kort zit ik omdat ik dan steviger zit en me veiliger voel omdat die vaak nog wel wegrent daardoor is eigenlijk die bijzet ook. Op stal en met poetsen en in de wei kunnen we het goed met elkaar vinden alleen met rijden is het soms niet altijs beste vriendjes maar daar word aan gewerkt.

@astridastrid Hellaas staat die te koop, omdat ik graag verder wil met wedstrijden en sjors vind het leuker om lekker buiten te rijden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:33

volgens mij is je zadel te klein.....

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:34

Euhm, misschien moet je gewoon zonder bijzet gaan rijden. Ik heb Misty ook nu 2 weken, sinds gister, en ze is ook best een heethoofd..
Als ze ervandoor wil gaan, ga je gewoon op de volte en neem je dr terug!

Je kan haar/hem natuurlijk ook eerst gaan longeren Knipoog

En ik weet het, het lijkt helemaal niet fijn met langere beugels, toch zul je er zo snel mogelijk aan moeten beginnen,
Want hoe eerder je begint, hoe sneller het went! Tong uitsteken

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:35

Wildgirl schreef:

Nou, dat volgens mij niet, maar het ligt wel te ver naar voren...

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:38

@wildgirl Inderdaad voor mijn kont is die aan de kleine kant op Sjors past het prima alleen minder voor mij.

@Mistie Bedankt voor de tip maar longeren voor het rijden haalt niets uit dat doen we nu al namelijk;) Zonder bijzet en ander bit ook al vaak gedaan dat gaat minder goed maar hij moet het toch leren om goed te leren luisteren om het andere bit. Als die weer te snel gaat maken we ook voltes en steeds iets groter. We zijn al een heel stuk vooruit gegaan en het gaat ons vast wel lukken om eindelijk een keer ''echt'' te rijden zonder bijzet of frutsels maar dat heeft gewoon tijd nodig.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:39

_inge_ schreef:
@spaqunel Ja kort zit ik omdat ik dan steviger zit en me veiliger voel

Ik snap dat volledig Lachen
Neem jij les? Zo ja, probeer je beugels toch langer te doen tijdens de les (dan is er iemand in de piste die je kan helpen, die je kan zeggen dat je op je benen moet letten etc.). Je moet dat niet direct doen als je alleen rijdt, want als je je niet veilig voelt, komen daar enkel ongelukken van, maar hoe mooier jij op je paardje zit, hoe mooier hij zal lopen. Als hij gaat lopen, moet je wel heel hard opletten dat je 'goed op je gat gaat zitten (schouders achter)' en zeker niet in je beugels gaat staan wat volgens mij mss wel kan gebeuren als je korter zit want dan zal hij natuurlijk niet gauw kalmeren (nuja, allemaal makkelijk gezegd soms Clown )
by de weg: fjorden zijn cool, ik wou er vroeger ook altijd ene, maar die zijn zo sterk en koppig soms - kan die van jou dat ook zo zijn?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:41

Wildgirl schreef:

Ben ik met je eens!
Viel mij ook meteen op. Het kan ook zijn dat het zadel hem niet lekker zit en dat hij daardoor aan de ren gaat.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:42

@ Spaqunel Over ongeveer 2 weken ga ik beginnen met prive les dat zal wel een heel stuk helpen en onze problemen oplossen. Fjorden zijn inderdaad cool en soms kan ik er ook wel om lachen als die weer eens vervelend doet:P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:46

Je moet ergens beginnen, gewoon een beetje aan elkaar wennen en dan komt de rust vanzelf wel. Alleen zou ik bij het rijden met een bijzetteugel kiezen voor een ander bit. Op het moment dat bij dit bit de bijzetteugel inwerkt (bijvoorbeeld bij het ophoogbrengen van het hoofd bij een fijne renpartij) trek je met een bijzetteugel en dit bit de onderkaak van je paard naar beneden. Dit is voor je paard absoluut niet fijn.

Bijzet is geen verkeerde teugel, maar ik zou wel een ander bit erbij gebruiken. Misschien een bitje met koperen rolletjes, dit kunnen ze ook moeilijker vastpakken. En verder, gewoon lekker rijden en vertrouwen krijgen in elkaar.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:52

JUIST een ander bit er in, en al die andere troep weg laten! Die neusriem is ook heel sterk inwerkend! Als jij met een gewoon trensje rijd, en les neemt. en rustig gaat lichtrijden als hij hard gaat went hij daar aan. Neem in iedergeval les en probeer met een gewoon bitje.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:01

Vind het een onwijs mooie fjord!
Ik sluit me bij de andere berichtjes aan Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:01

Mistie schreef:
Wildgirl schreef:

Nou, dat volgens mij niet, maar het ligt wel te ver naar voren...

een zadel wat ver naar voren ligt past eveneens niet
een zadel mag niet schuiven ook niet naar voren
ik heb ook het idee dat het zadel te smal is voor je fjord

Het zijn eveneens stoere dieren met een eigen wil
veel succes ermee Haha!

maar hij is wel erg smerig he Bloos

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:53

Wat een onwijs leuke fjord! Pling
Veel succes nog met hem!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:00

Leuk beestje!
Je pony heeft op de eerste foto echt een keii lief koppie!
Ik snap best dat je weer een keertje lekker wilt rijden, zonder gerace..
En wat sommige mensen zeggen dat een mexicaanse neusriem hard inwerkt, dat ligt er ook aan hoe strak je hem doet, als je hem niet zo strak doet, valt dat best mee.
Ik zou wel een ander bitje in doen, en dan gaan proberen zonder die bijzets te gaan rijden. Maar ik las al dat je daar mee bezig was.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:20

Heb je nou zelf een hulpteugel gefabriceerd? Een longeerbitstukje, daar een stootteugel aan en die tussen zijn benen vast? Dat beest kan geen kant op, vind je het gek dat hij niet rent nu ...

Haal al die zooi eraf/eruit zou ik zeggen en begin helemaal opnieuw..

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:42

Istie echt zo moeilijk?
Een mexicaanse neusriem, pelham bit (lijkt het?) en een bijzet?
Z'n kleurtje is leuk Ja

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:20

waarom in godsnaam een stang met hefboom werking? als je zo nodig met stang moet rijden, pak dan een gewoon stangetje, zonder de hefboom werking. en die bijzet, tja sorry maar kan er weinig goeds over zeggen als die er nu alsnog een keer vandoor zou gaan zou die over de kop kunnen vliegen en neem aan dat je dat toch niet wil. neem goede instructie en met een fjord kan je ook heel goed de wedstrijd sport in. verder leuk fjordje