dominant of angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

dominant of angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 21:27

hallo,
ik rijd nu sinds een tijdje, een andere pony van mij, het gaat erg goed
ze rende eerst de stal in en ging dus voor mij de stal in terwijl het andersom moest.
dat gaat nu goed, ze loopt braaf mee en ook met rijden is ze nu erg braaf.
maar nu heb ik nog een probleem, ze wil niet dat ik opstap, en bokt naar mij als ik de beugel pak.
maar ze is ingereden door iemand die niet goed kon rijden (beginner)
dat is wat ik weet.
mijn moeder en zus zeggen ze is gewoon dominant, maar ik denk dat ze is geslagen als ze niet bleef staan, ze staat erg gespannen en doet vannalles om weg te komen.
ik heb erg veel geduld, en doe mijn best om haar opnieuw in te rijden op een goede manier.
als zij naar mij wil trappen blijf ik rustig en sla haar niet, ik laat haar weer rustig stilstaan en probeer het opnieuw.
ik kom er na 1x geklier toch op.
als ik er eenmaal op zit is het een schatje en kan ik bijna alles met haar.
ik weet cker dat het geen dominant gedrag is, en dat er iets is gebeurd waardoor ze bang is.
wat vinden julie dominant of angst?

groetjes daphne

_Bloem_

Re: dominant of angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:55

Ik denk eerder dat het angst is..
Dat ze inderdaad geslagen is als ze niet stil wilde staan ofzo...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 21:56

ah iemand die het dus met me eens is;)

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:56

Ik denk ook angst. Misschien kun je het oplossen door haar met een snoepje te belonen iedere keer als ze het goed doet. Het slechte gedrag gewoon negeren.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:22

Angst, gewoon zo door gaan als je nu doet. Niet belonen met snepjes, maar met je stem.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:31

Ik ging net zeggen, snoepjes lijken me geen goed idee, eventueel kun je beginnen met Clickertraining, juist bij het opstappen laat je dan een klikje horen. (De site van Pink_horizon; die hier mod is heeft handig info) Of zoals Kris zegt, een stemhulp. 'Goed zo' - 'Braaf'
Zoals je nu bezig bent, lijkt het mij dat je goed bezig bent. Je zult wellicht nog heel veel geduld moeten hebben, en er in het eerst komende half jaar niet geraken. Maar liever een eindje wachten, en later een goed doel hebben bereikt, dan deze pony overhaasten.

Veel succes.

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:24

Ik heb het eerst met snoepjes gedaan en daarna idd met stem (de snoepjes waren met het inrijden) Nu staat ze gewoon stil. In elk geval een beloning voor goed werk