Beginnen met dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Beginnen met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:58

Helleu! Mijn paardje heeft eigenlijk de hele winter geen dressuuroefeningen gedaan, maar daar wil ik nu weer mee gaan beginnen. Ze heeft M-dressuur gelopen en loopt ook makkelijk nageeflijk, maar de achterhand eronder.. echt niet!

Hebben jullie nog tips hoe ik dit moet aanpakken?

LiVetime

Re: Beginnen met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:55

Ik zou eerst maar eens lekker aan ontspanning gaan werken. De achterhand eronder krijgen is iets waar je nu nog niet aan moet denken, komt vanzelf. Paardje lekker los maken door rijden van wendingen en recht richten.

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:41

Ik zou ook veel aan de gang gaan met (schijn)overgangen en tempowisselingen.
Haar verder ook lekker attent houden. Dan komt het vast wel goed. Succes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:51

Voor het 'eronder' krijgen van de achterhand zijn meerdere methodes mogelijk. Via longeren kan het ook goed en dan kan je zelf ook het effect zien en dat voordeel later weer gebruiken onder het zadel. Het alom bekende boek 'Longeren met Lammert Haanstra' is een goede optie, hij behandelt dit inderdaad ook en zegt dat hier een Pessoa-teugel (mits goed gebruikt) goed voor kan zijn, of longeren aan de dubbele longe.

Ben je niet zo'n longeertype dan zijn inderdaad (schijn)overgangen en tempowisselingen erg belangrijk en het effect van deze oefeningen wordt vergroot door als je deze oefeningen in de bochten doet, of op de volte.

Ook de houding van je been is hiervoor belangrijk (uit boek: Paard in beweging van Sandra Wyches (als ik het goed onthouden heb)). Een been dat te ver naar voren wordt geplaatst 'bestuurd' alleen de voorhand. Een been dat te ver naar achter wordt geplaatst bestuurd alleen de achterhand. Een been waarvan de hak op dezelfde lijn zit als je heup en schouders zit in het midden en werkt dus door in voor- EN achterhand. Ook wordt hierdoor de buiklijn 'opgehoogd', waardoor er meer ruimte komt voor het paard om onder te treden.
Succes ermee!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 17:08

dankjewel allemaal!! vandaag heb ik weer wat gereden en inderdaad veel overgangen, vooral stap naar draf en weer terug en uitstrekken en langzaam draven en het ging lekker! Dat koppie komt automatisch naar beneden hoef ik verder niet zoveel voor te doen dus dat zit wel snor Haha! Haha! ik zal zo bij HAW foto's neerzetten van vandaag.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:22

xXutopiaXx schreef:
dankjewel allemaal!! vandaag heb ik weer wat gereden en inderdaad veel overgangen, vooral stap naar draf en weer terug en uitstrekken en langzaam draven en het ging lekker! Dat koppie komt automatisch naar beneden hoef ik verder niet zoveel voor te doen dus dat zit wel snor Haha! Haha! ik zal zo bij HAW foto's neerzetten van vandaag.

Maar wel de motor actief houden Lachen dat kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien als hij langzaam gaat.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 00:05

de foto's staan in HAW, ook link in onderschrift.. tips graaaaag Haha!