Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mayniac_val schreef:als het lukt kan je veel overgangen rijden, stap-galop, draf-galop en omgekeerd, maar ik weet niet of je dat in je les kan
Prinslover schreef:Lastig hoor in groepsles, maar vind het knap dat je zowieso al een manege paard nagevelijk kan rijden. Dat is niet altijd even makkelijk. Ik denk dat je in de galop veel figuren moet gaan rijden. Lekker de volte op, wat sluiten aan de voorkant, goed je been erbij!! Anders valt ie er weer uit. Ook tempo wisselingen rijden in de galop. Verder veel oefenen, succes!
Maar ik ga zeker de eerst volgende les proberen wat figuren te rijden en wat overgangen enz. Ik hoop dat het helpt...
Jeniepenie schreef:Pas aangalloperen wanneer hij nageeft, vervolgens niet hele ronden in die galop blijven. Zodra hij wat omhoog komt of er tegen in gewoon weer gaan draven. In de draf er weer doorheen en dan weer naar de overgang toe werken. Op deze manier steeds verder uitbouwen in de gallop. Vooral niet te snel willen

Veel succes er mee verder!
elsie1 schreef:ik denk eerder dat uw paardje in de galop gewoon niet sterk genoeg is om zichzelf te dragen, daardat hij zich lang maakt verklaard ook dat hij uit elkaar valt en dit is typisch bij paarden die niet sterk genoeg zijn. Hij valt als het ware op de voorhand en dan kan ie niet licht zijn en nageeflijk gereden worden. Je paard kan aan de teugel lopen in stap, draf en de galop zonder dat ze daarbij een goed achterhand gebruik hebben.
Ik zou hem veeeel longeren met hulpteugels, bijzetteugel of pessoa(doe het wel op de goede manier, laat je begeleiden),gewoon voorwaarts neerwaarts. Longeren op een volte voorwaarts neerwaarts en de cirkel kleiner en kleiner maken tot zo klein als mogelijk dat hij een arbeidsdraf tot bijna verzameld gaat draven. Op de kleinste volte moet hem ook aanmoedigen dat ie niet stilvalt desnoods met zweep om zijn achterhand bij te tikken. De kleinere voltes maken de binnenbenen sterker en dan moeten ze wel de achterhand er beter gaan onderzetten. Als je paard zonder ruiter dit goed doet dan kan het proberen met u erop en eventueel met de bijzetteugels of slof gaan rijden, maar alleen met bijzetteugel gaan rijden als je paard met die bijzets goed vertrouwd is.
Als je dan gaat rijden met hem dan zal hij het volgens mij veel beter gaan snappen wat de bedoeling is en eens hij de spieren meer heeft ontwikkeld dat zal hij het zeker beseffen dat het eigenlijk wel makkelijker lopen is zo. Hij moet niet alleen nageeflijk en aan de teugel lopen hij moet ook ontspannen over zijn rug heen lopen(rugspieren gebruiken) de achterhand kan je altijd extra bijtikken met een zweep en steeds opvangen met de buitenteugel. Je moet je paard van het binnenbeen naar de buiterteugel rijden.
veel succes
fritas schreef:als het een lespony is raad ik aan om dit uitgebreid met instructeur te overleggen en eventueel over te stappen naar priveles om iets meer aandacht ervoor te krijgen en wat elsie 1 zegt ben ik het ook volledig mee eens