hoe pak ik dit aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rensjeenrick

hoe pak ik dit aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:48

mijn pony en ik hebben een probleem. Pling
ik rij nu l2 en ben sinds een tijd moeten stoppen van wege een blessure aan mijn been. Huilen
en mijn pony is een keer op de trailer in paniek geraakt op de snel weg we weten het probleem niet zeker maar we denken dat hij het warm had met zijn deken (winter en het was koud).
nu komt mijn probleem ik kan niet meer met deken of dekje bij mijn pony komen want raakte hij in paniek toen hebben we hem van de angst af weten krijgen.
en nu na een half jaar doet hij het weer alleen denken we nu niet dat het angst is maar ontlopen van werk want hij doet het soms en drijgt met slaan.
hoe kan ik dit aanpakken? Pling
(mijn zelf vertrouwen is ook beschadigt door dat de pony mij geslagen heeft) groetjes rensje

Angela

Re: hoe pak ik dit aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:13

Je moet toch echt het vertrouwen van de pony weer zien te winnen. Maar eerst: sluit uit dat je pony ergens last van heeft gekregen na de paniek op de trailer, of misschien een overblijfsel van een oude blessure. Best kans dat er iets niet lekker zit in de rug van je pony. Een osteopaat kan dit voor je nakijken, en behandelen.

anne_kuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:20

Precies! als ik jou was zou ik hem even na laten kijken door een osteopaat. Als alles in orde is zou ik gewoon met vertrouwen met een dekje beginnen. Gewoon lekker van voren aan komen lopen. laat hem even ruiken, kijken, dan rustig mee over de hals heen aaien. En steeds ietsjes verder. Niet opleggen bedoel ik dan. Aai gewoon met het dekje over zijn hele lichaam incl. benen. Leg dan voorzichtig het dekje erop. Maar als hij begint te spartelen haal het er dan rùstig af! Blijf zelf gewoon lekker rustig en dan zal je paard je vertrouwen zo weer terug hebben. Met de deken doe je precies hetzelfde. Maar de deken kun je dan ook rustig een uurtje op laten liggen. Daarna haal je hem er rustig af en probeer je hem nog eens op te leggen. Als alles alleen angst is heb je het er binnen een weekje weer af. Als je zelf maar rustig blijft. En vooral vèèl en rùstig met je paard praten. Praten brengt de grootste vertrouwensband.
Zorg wel dat je ook als het goed gaat altijd voorzichtig blijft met dat soort dingen.
Veel succes!

Groetjes!

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 22:01

bedankt voor deze tips hier kan ik wel iets mee alleen is mijn pony al nagekeken en had niets(in rug of andere plaatsen.)
alleen mijn pony is nogal dominant en duwt me klem als ik met een dekje aan kom lopen dus in de stal of poets plaats gaat niet
iemand meer iedeén ?
hoe zorg ik dat hij weer rustig wordt en dit geen ontlopen van werk is want soms doet hij het wel en soms niet.
bedankt voor de tips nog veder.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:44

rensjeenrick schreef:
alleen mijn pony is nogal dominant en duwt me klem als ik met een dekje aan kom lopen dus in de stal of poets plaats gaat niet.

Oeh..dit is een ander probleem, een paard dat bang en angstig is duwt je niet klem!!!
Paarden zijn vlucht dieren dus zouden eerder van je willen vluchten, dus weg draaien of hangen.

Ik zou er niet te veel een ritueel van maken, maar gewoon net doen of dat het de allernormaalste zaak van de wereld is (want dat is het ook!)
En dat rare gedrag negeren.
Dat klem duwen zeker bestraffen!
En vast zetten (op de poetsplaats) voordat je er een dekje oplegt.
Hoe meer toestand jij er zelf van maakt hoe spannender je paard dat vind.

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:11

ja bedankt voor je tip indus maar ik blijf het maar raar vinden dit heeft hij eerst nooit gedaan kan het er aan liggen dat hij 5 jaar hengst is geweest en daar door zijn gedrag komt

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:49

rensjeenrick schreef:
ja bedankt voor je tip indus maar ik blijf het maar raar vinden dit heeft hij eerst nooit gedaan kan het er aan liggen dat hij 5 jaar hengst is geweest en daar door zijn gedrag komt

Mmm. denk het niet hoor..........
Je paard weet gewoon dat jij op dit vlak het vertrouwen een beetje kwijt bent en probeert zoals ik het lees met je voeten te spelen......
Het beestje voelt als geen ander aan dat jij het ook lastig vind hoe te handelen.
En zoals gezegd: Een paard dat angstig is dat probeert te vluchten en zet niet klem!!

Gewoon "straffen"en doorgaan!!!
Je kan het!!!
Succes!

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:40

Ik denk dat de dominatie gewoon in zijn aard zit.
Voorheen was je misschien minder onzeker, waardoor het niet tot uiting kwam