Hoe onder controle?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celin

Hoe onder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 17:46

Hallo, ik ben Stéphanie. Ik rijd nu al 7 jaar lang dus heb aardig wat ervaring. Zelf ben ik 12. Maar omdat ik de strengste uit mijn manegeles ben, moet ik aardig vaak op Sjakie. Nu beschrijf ik hem even; Het is een best wel groot paard, maar dat doet er niet toe. Zodra je 1 keer aanspoort schiet ie al naar voren. Dus nog erger als je hem wil straffen met een tikje. Maar dan rijden wij zo, moeten we aandraven en dan draaft ie hartstikke hard. Maar daar heb ik niet echt problemen mee. Eigenlijk is het probleem dat je alleen maar met je benen moet sturen en hij heel moeilijk onder controle te houden is. Ik zit pas sinds kort bij de paarden, iniedergeval. Dus ik wist nog niet echt hoe ze waren. Maar als Sjakie er vandoor gaat en je moet met je benen sturen, is dat tamelijk lastig. Nog een probleem; Als we op een lange zijde stelling moeten vragen lukt het natuurlijk niet bij mij. Ik ga desnoods doorzitten en houd mijn binnenbeen eraan, beide teugels erbij. En raad eens? Hij gaat alleen maar harder. Maar van mijn instructrice mag ik ook geen ruk aan de teugel geven want dan heeft ie je te pakken en gaat ie ervandoor. Als je dit nou leest, wat kan mijn/zijn probleem zijn in het algemeen? Hoe houd ik hem goed onder controle?
Tips a.u.b.

mariska32

Re: Hoe onder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:34

dat zal je toch an je instructriese moeten vragen Haha!
die kan zien wat er gebeurd,wij niet

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:41

In elk geval niet door 'een ruk aan de teugel te geven' Bloos!
Daar heeft je instructrice in ieder geval gelijk! Wat je kunt proberen is veel voltes en figuren te rijden zodat hij z'n aandacht bij jou krijgt en niet bij zo hard mogelijk door de bak draven. Ook kun je veel overgangen naar stap maken, en op het moment dat hij nét in stap wil overgaan draaf je toch door. Het 'vrij' rijden van figuren zal misschien in een manegeles niet altijd even makkelijk zijn maar is wel de enige mogelijkheid... Maar wat zegt jouw instructrice er zelf van dan?

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 00:14

probeer eens langzamer te gaan lichtrijden dus in plaats
van mee te gaan in het tempo wat langzamer zal in
het begin even raar voelen.. maarja je moet er wat voor
over hebben he Tong uitsteken

ik noem ook maar wat hoor..

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:39

Bedankt voor de reacties!

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:40

Zelf is mijn instructrice heel erg bezig met de anderen, we rijden met z'n negenen ofzo. Da's het lastigste. Misschien moet ik privé-les nemen van de manege eigenaars? En zelf zegt ze dat ik kleine kneepjes moet maken in de teugels op het zitmoment en heel diep gaan zitten maar dat duurt te lang vind ik als hij zo snel draaft, want het lukt niet echt!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:46

Je zou ook kunnen proberen veel overgangen terug te rijden, en daarbij zo min mogelijk de teugels gebruiken, maar diep gaan zitten, je lang maken en als het toch nodig is met je handen kleine ophoudingkjes maken. Zodra hij harder gaat draven, ga je terug naar de stap. Evt. kan je hem ook veel stilzetten. Zo hou je de aandacht bij jou en krijgt hij geen kans meer ervandoor te draven. Veel op de volte oefenen, dan kun je hem beter in de hand houden. Succes!

ferro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:55

hee! ik heb hetzelfde probleem als jou maar dan met mijn eigen paard. ze is ook heel gevoellig op het been..
wat ik dan altijd doe is veel tempo wisselingen rijden en veel figuren zodat de aadacht bij jou blijft en niet naar misschien iets anders..ook moet je proberen je handen laag te houden en een recht paard te maken zodat je altijd (als je remt natuurlijk niet aan de teugels gaan hangen)met 2 handen kunt remmen heb je geen recht paard dan natuurlijk met de buiten teugel..en je moet ook proberen toch niet te veel met je benen te rijden maar gewoon rustig lichr rijden.
bij mij werkt dit altijd heel goed misschien ook bij sjakie Knipoog
succes!!!

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:58

Bedankt Lachen

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:59

MyStar schreef:
Je zou ook kunnen proberen veel overgangen terug te rijden, en daarbij zo min mogelijk de teugels gebruiken, maar diep gaan zitten, je lang maken en als het toch nodig is met je handen kleine ophoudingkjes maken. Zodra hij harder gaat draven, ga je terug naar de stap. Evt. kan je hem ook veel stilzetten. Zo hou je de aandacht bij jou en krijgt hij geen kans meer ervandoor te draven. Veel op de volte oefenen, dan kun je hem beter in de hand houden. Succes!

Nou, met dat doorzitten is het probleem ook eigenlijk dat je dat wel een uur lang kan doen en hij draaft nog steeds. Kijk, diep zitten doe ik dan heel de tijd en ik maak op het zitmoment ophoudinkjes, maar het werkt voor geen meter Knipoog

Celin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:18

Zijn er nog meer mensen die goede tips hebben aangezien mijn posts in dit topic?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:57

figuren rijden, tempowisselingen, overgangen. Kortom hou hem met zijn koppie bij jou inplaats van zijn eigen gedachten. Ik weet niet in hoeverre je kan vrij rijden. Maar toen ik nog manegepaarden reed kon ik redelijk goed vrij rijden in de les. Als de instructrice zei volte bij A maakte ze er geen probleem van als je hem bij C deed. Of in de andere helft van de bak voor jezelf tempowisselingen reed.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:15

Ik kan je alleen aanraden om jezelf goed te ontspannen laat de teugels een beetje meer los en ga heel langzaam licht rijden zo langzaam dat hij ook in het lichtrijden terug komt naar de stap.. en dit een aantal keren proberen, het is heel moeilijk ik weet het maar het ligt merendeels aan jezelf dan aan het paard.. ik heb dit ook met mijn paard hoe sneller ik mee ga met haar in de draf hoe sneller zij gaat rennen.. dit zijn de tips die ik heb gekregen en ze hebben mij geholpen.. niet altijd naar het paard kijken maar ook naar jezelf..