Ik heb het geluk meegekregen en rijd nu nóg een fantastische fries; Valiente. Na maanden met veel te weinig aandacht heb ik de jonge merrie opgepakt en zijn we nu opbouwend bezig. In het begin heb ik voornamelijk gelongeerd om haar conditie op te bouwen, eerst heel lichtjes met nog weinig inspanning maar nu ben ik al zover dat ik haar een beetje heb bijgezet.
Vanaf het begin tot aan nu is er al een groot verschil zichtbaar, Valiente is momenteel enorm elastisch en loopt met een actieve achterhand. Ook vind ik haar galop bijzonder spetterend, wanneer ik het vergelijk met andere friezen die ik gereden/getraind heb.
Ook heb ik er nu een kleine 5 keer op gereden, wat eigenlijk een heel stuk minder gaat dan het longeren. Ze trekt haar hoofd in de krul en zet haar rug enorm vast. Op volte's wil ze als het ware 'uitbreken', ze brengt haar hoofd omhoog zet haar hele lichaam vast en 'breekt' als het ware uit de volte. Ik probeer nu voornamelijk aan de ontspanning te werken, wanneer deze ontspanning er is komt de nageeflijkheid vanzelf is mijn ervaring. Toch zou ik heel graag tips & tricks ontvangen na het bovenstaande verhaal. (Ik krijg les op een rijvereniging, maar aangezien Valiente nog niet gewend is aan andere paarden in de bak heb ik haar nog niet meegenomen.)
Valiente word in Juni 5 jaar en er is behalve het 'licht aanrijden' eigenlijk niets mee gedaan. Het doel ik om haar, als de tijd rijp is, in de dressuur uit te gaan brengen. Om een beetje houvast te hebben zou ik een soort van 'trainingsschema' in willen stellen. Hier word natuurlijk soepel mee omgesprongen gezien geen enkele week gelijk is!
Wie gebruikt nog meer zo'n schema, en wat zou je aanraden voor mij en Valiente?