pelham bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:28

wie heeft hier ervaring mee en wat zijn jullie meningen hierover ?
en waarom rij je er wel/niet mee??

groetjes Nienke

paardencoach

Re: pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 01:13

Een pelhambit ligt stabiel in de mond dus voor het paard is het prettig. Zelf ook wel eens meegereden maar mijn voorkeur ligt bij een dubbel gebroken watertrens met aurigaan of argentaan (bevordert de speekselvorming).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:23

Ik rijd er alleen mee op buitenrit. Behalve als het heel warm weer is, dan kan ik bitloos.
Vind de pelham een super bit!
Maar.. wel streng, dus wees er asjeblieft voorzichtig mee!
En.. NOOIT die riempjes gebruiken, die de trensring en de stangring aan elkaar verbindt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:08

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:22

Het is een heel streng bit, dat veel schade kan aanrichten als het fout wordt gebruikt (zoals vele andere bitten) ik heb er geen ervaring mee.
Maar als het goed gebruikt word is er imo geen probleem.
@Dabo: waarom is het zo slecht om die riempjes te gebruiken? (is geen aanval)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:23

Ben ik ook wel nieuwschierig naar. Wat is er mis met het gebruik van de riempjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:23

Een pokke bit, gezien de meeste ruiters niet de rustige hand en ervaring hebben om met zo'n scheermes te rijden...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:39

Dat is helaas met alle scherpe bitten zo, er worden goede paarden verpest door de ondkunde van hun ruiters...

*edit* heeft niets met mijn post te maken maar ik zag dit toenet: (ik weet niet of het is toegestaan links te plaatsen)
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DG
word het bit hierdoor minder scherp of is het gewoon onzin?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:24

Lara_Silver schreef:

Een pelham rijd je met dubbele teugels. In principe rijd je op de bovenste teugel die aan de trensring (die grote) vast zit. Als je hem nodig hebt, pak je de onderste teugel erbij, en als je hem niet mer nodig hebt, kun je die weer laten vieren.
Als je nou van die riempjes gebruikt, verbind je bovenste en onderste met elkaar. Ga je dan rijden, en je hebt constante druk op de teugels, zal je paard ook constant gepest worden door druk op die onderste teugel, snappie? Beetje 'paardje pesten' zeg maar.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:26

Lara_Silver schreef:
Dat is helaas met alle scherpe bitten zo, er worden goede paarden verpest door de ondkunde van hun ruiters...

*edit* heeft niets met mijn post te maken maar ik zag dit toenet: (ik weet niet of het is toegestaan links te plaatsen)
Wat bedoel je met 'hierdoor'..??
Dit bit is ook een pelham, alleen heeft ie een appelsmaakje. Er zit ook een 'schaar' aan, en een kinketting, dus werkt gewoon als elke pelham.
Het feit dat er een appelsmaakje aanzit maakt hem in mijn ogen niet minder scherp....

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:30

ik rij ook met een pelham buiten..heb een erg sterke haf die ook bij bij voor de kar loopt..rij wel met dubbele teugel en dan alleen verbinding met de trensteugel en de onderste teugel los..alleen als ik hem nodig heb, is het wel erg fijn dat ik de teugel er gelijk bij kan pakken en me paard kan corrigeren..het is ook wel een bit die niet voor een beginner te gebruiken is..je moet er wel mee kunnen omgaan..geld eigenlijk voor alle scherpe bitten en sommige hulpteugels..bij slecht gebruik schaad je het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:23

Op zich vind ik de pelham geen verkeerd bit, alleen moet je je handen wel superstil kunnen houden, heeeeeeeeeeeel vriendelijke en zachte handen hebben, heel goed snappen en weten wat het effect van je hulpen is (van ongeveer iedere vingerbeweging) heel stil kunnen zitten, met de beweging van het paard mee kunnen gaan (want elke keer dat je niet met de beweging mee gaat voelt het paard dat, ook in zijn mond).
Je moet ook zonder je handen te gebruiken je paard aan de teugel kunnen rijden, en niet spelen en kneepjes geven. Ook moet je nooit je hoofd verliezen en super rustig kunnen blijven. En als je dat allemaal kunt, mag je met S&T rijden en dus ook met een pelham.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:30

Dabo schreef:
Lara_Silver schreef:

Wat bedoel je met 'hierdoor'..??
Dit bit is ook een pelham, alleen heeft ie een appelsmaakje. Er zit ook een 'schaar' aan, en een kinketting, dus werkt gewoon als elke pelham.
Het feit dat er een appelsmaakje aanzit maakt hem in mijn ogen niet minder scherp....

Ja dat is al een antwoord. Haha!
Dus het is meer een soort afleiding voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:34

Ja, het smaakje is bedoeld zodat het paard het bit makkelijker accepteert, zal voor de scherpte geen bal uitmaken, vermoed ik.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:59

Wij gebruiken bij de Pelham maar 1 teugel. Normaal wordt de pony gereden met de teugel aan het normale oog, maar wil ze niet remmen, dan gaat de teugel een tijdje op het onderste oog.

Wij gebruiken de pelham ook alleen maar met het buitenrijden, in de bak rijden we haar met een normaal dubbelgebroken bit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:06

Dabo schreef:
Lara_Silver schreef:

Een pelham rijd je met dubbele teugels. In principe rijd je op de bovenste teugel die aan de trensring (die grote) vast zit. Als je hem nodig hebt, pak je de onderste teugel erbij, en als je hem niet mer nodig hebt, kun je die weer laten vieren.
Als je nou van die riempjes gebruikt, verbind je bovenste en onderste met elkaar. Ga je dan rijden, en je hebt constante druk op de teugels, zal je paard ook constant gepest worden door druk op die onderste teugel, snappie? Beetje 'paardje pesten' zeg maar.

pelham + pelhamriempjes + happy-mouth = afgeleid paardje pesten Scheve mond

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:17

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:35

Mijn maag draait er van om als ik dat zie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:00

Vandaar mijn afschuw van dit soort bitten
Ze worden door veel ruiters hetzelfde gebruikt als een gewone trens.
Hadden een paard met verzet door het getrek, gooien er zoiets en roepen trots, zie je, hij loopt nu aan de teugel... Verdrietig

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:38

Ik schaamde me al Bloos

Maar wij hebben hem dus als handrem voor op de pony Vork

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:32

magda_90 schreef:
magda_90 schreef:
Zolang er goed mee wordt omgegeaan heb ik er niks op tegen. Maar persoonlijk wil ik hem niet gebruiken (is niet nodig bij mij vp en heb er zelf te weinig vertrouwen in dat soort bitten)

http://pic40.picturetrail.com/VOL353/7580799/14362147/245459393.jpg
Hier ben ik bijgeweest en de ruiter heeft knoerdhard de wind van voren gekregen. Met als gevolg dat ze daar weggestuurd is.
Op deze manier mag ik graag bij de ruiter de nek omdraaien Bloos

Edit: de rede van dit bit was volgens de ruiter dat het paardje rennerig was en niet aan de teugel wou lopen Boos! Hamer

Jezus!! hoezo overduidelijk dat het paardje pijn heeft Boos! ik zie niet eens es meer waar de mondhoek zit.
Perfect voorbeeld van hoe het dus helemaal niet moet! Zit die persoon hier op bokt?

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 16:25

ik ben niet die persoon hoor!!
maar ik rij dus af en toe in mijn les met een pelhambit, omdat mijn paard door mijn gewone bit heen rende.
Nu heb ik dus 2 lessen met een pelhambit gereden, en daarna zelf met mijn normale bit, en ze liep veel meer ontspannen dan daarvoor..ze reageerde veel beter op mijn hulpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:32

magda_90 schreef:
magda_90 schreef:
Zolang er goed mee wordt omgegeaan heb ik er niks op tegen. Maar persoonlijk wil ik hem niet gebruiken (is niet nodig bij mij vp en heb er zelf te weinig vertrouwen in dat soort bitten)

http://pic40.picturetrail.com/VOL353/7580799/14362147/245459393.jpg
Hier ben ik bijgeweest en de ruiter heeft knoerdhard de wind van voren gekregen. Met als gevolg dat ze daar weggestuurd is.
Op deze manier mag ik graag bij de ruiter de nek omdraaien Bloos

Edit: de rede van dit bit was volgens de ruiter dat het paardje rennerig was en niet aan de teugel wou lopen Boos! Hamer

Zo iemand draai ik ook de nek om!!! Bloos

kimdevos87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:37

ik heb zelf ook zo'n bit maar rijd er nooit mee haha... hij loopt perfect op een watertrensje!

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:47

wees blij!