Moeten plassen, moeilijk met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moowsy

Moeten plassen, moeilijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:52

Ik weet niet of het hier hoort, maar ik heb een vraagje.

Sinds een tijdje is mijn paard lastig te rijden. We merken dat ze na het rijden gelijk gaat plassen. Nou doen veel paarden dat in een schone stal. Maar mijn merrie heeft echt duidelijk hoge nood. Nou heeft het nooit tot problemen geleid, tot voor kort.
Tijdens het rijden merk ik al snel dat ze moet plassen maar in de bak doet ze het gewoon niet. Soms zet ik haar even op stal en laat de kraan lopen, dit wil soms helpen. Maar dit is natuurlijk geen optie op concours of met les op de vereniging. Ze gaat erg moeilijk lopen, bokt naar mijn been, trapt naar haar buik, en haar buik voelt echt hard en gespannen aan. De ene keer is dit erger als de andere keer. Maar ik maak me nu wel een beetje zorgen. Bij de les hoorde ik mensen al zeggen dat het misschien een blaasontsteking of een andere ontsteking kon zijn.

Heeft er iemand ook een paard dat hier last van heeft? En zijn er mensen die tips hebben?
Of een idee, wat het zou kunnen zijn?

Ik vind het erg vervelend, en ook een beetje zielig, maar het komt steeds vaker voor tijdens het rijden en het wordt nu wel echt een probleem.

Ik hoop dat iemand een gouden tip of opmerking heeft.

San_E

Re: Moeten plassen, moeilijk met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:51

Ik zou haar gewoon even laten nakijken door de dierenarts... Weet je gelijk waar je aan toe bent!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:39

Idd even een DA erbij, tot die tijd zou ik even longeren ofzo want het klinkt niet echt lekker en een singel zal ze dan ook niet fijn vinden Knipoog

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:41

Klinkt als blaasontsteking... Denk maar hoe je je jezelf voelt als je dat hebt. Ook dan moet je vaak plassen.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:01

Klinkt niet zoals het zou moeten zijn.
Er zit duidelijk iets niet lekker bij je paard.
Het beste is denk ik om gewoon even je DA erbij te halen, deze kan je zo zeggen wat het beste te doen en of je paard evt een blaasontsteking heeft!!!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:24

Het is niet zo dat ze vaak moet plassen. Het probleem is alleen dat als ze tijdens het rijden moet plassen, ze het niet doet.
Ik merk het ook alleen tijdens het rijden, op stal enz. oogt ze niet ziek of anders.
Ik zal even in de gaten houden of het echt vaak voor komt. Ik rijd sowieso iets minder nu door mijn examen, met ander werk als longeren lijkt er weinig mis te zijn.

ALs ik mijn verhaal zo terug lees zie ik ook wel dat het niet echt klopt. Maar omdat het langzaam aan wat erger geworden is is het niet echt opgevallen.

Maar je hoort vaker dat paarden niet plassen in de bak, o.a. tijdens het rijden. Dus ik wilde niet gelijk van het ergste uitgaan.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:50

moowsy schreef:
Maar je hoort vaker dat paarden niet plassen in de bak, o.a. tijdens het rijden. Dus ik wilde niet gelijk van het ergste uitgaan.

Je hoeft ook niet gelijk van het ergste uit te gaan,
maar dat de dierenarts er naar kijkt, kan nooit geen kwaad toch?? Haha!
Beter een keer te vaak dan een keer te weinig.........Knipoog

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:16

Rustig gaan staan en proberen dat je paard zich ontspant.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:24

ik heb dit probleem ook gehad, heb hem dan in een hoekje met hoog gras afgezonderd van de paarden gezet en fluiten en fluiten maar,uiteindelijk na veel pompen met de voorbenen kwam het eruit
Op een gegeven moment werd het zo erg dat hij voordat ik het parcours in hing gewoon MOEST plassen omdat hij anders gewoon niet fijn sprong.. Met de dressuur was het ook lastig, hij werd dan een stuk slomer en gewoon afwachtender en dan kon ik alweer raden wat er aan de hand was.. toen na het commetaar ging hij gewoon staan piesen naast de Jurywagen.. vond het ondertussen een beetje vreemd worden en heb het de DA gevraagd. Ik moest wat opvangen en dat werd dan onderzocht. Hij had wat ruis in zijn plas en de DA gaf mij een tip om hem eens in de zoveel tijd een week lang elke avond een flesje bier te geven zodat hij makkelijker en meer ging plassen (omdat hij dan meer drinkt en de nieren gezuiverd worden ofzo? )..
Hij is nu zo gewend dat hij overal gaat staan en het maakt hem niets meer uit ( zelfs op de stenen poetsplaats Bloos )

het plassen deed hem dus een beetje pijn en hij hield het het liefst zo lang mogelijk op, nu heeftie er geen problemen meer mee
maarja elk paard is anders
de DA erbij halen lijkt me sowieso wel verstandig

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 13:05

Ja, we gaan vandaag even kijken of we plas in een emmer op kunnen vangen en dan naar de dierenarts brengen.
Want inderdaad van dat ophouden enz. hoorde ik ook op de club van de week. Dat het bij kinderen voor komt. En dat ze dan uiteindelijk zo nodig moeten plassen maar er niks meer komt. Lijkt me erg pijnlijk.
We laten even naar kijken en maar hopen dat het niks ernstigs is.