Eigenwijze pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

Eigenwijze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 17:55

haayhaai
Mijn verzorgpony is dus superlief (ik rijd der 3 x per week en de rest loopt ze in de manege.)
In stap gaat ze heel mooi nagefelijk, loopt prima etc.
Alleen in draf gaat ze heel hard rennen, hoofd helemaal in de lucht, soms schiet ze der in galop vandoor en ze is heel erg der eigen zin altijd aan t door drammen. Weet iemand hoe je dit het beste kan aanpakken?
p.s. Met springen is se helemaal een racepony Clown

yvon123

Re: Eigenwijze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:05

hoihoi,

misschien dat een martingaal helpt.
en ga als je in draf zit voltes maken,mijn pony kan ook wel eens in draf racen,
dan moet je achterover leunen en je zwaar maken dus!
succes ermee.
Ach gut

Wendyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:11

Ja,, een martingaal kan n goeie oplossing zijn Tong uitsteken

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:12

haha komt ontzettend bekend voor, mijn pony is letterlijk een voorgaand racepony. dus die had het in een hele extreme mate.
Hier hebben we eindelijk een oplossing voor gevonden. maar dit doormiddel van NH dus ik weet niet of je daar veel aan hebt. met dit probleem specifiek in het rijden hebben we het opgelost door iedere keer zodra je haar voelt spannen zodra ze de neiging krijgt om te gaan rennen meteen uit te ademen (relaxen) en stil te gaan staan. na een aantal keren gaat ze al langzamer met uitademen en teugel oppakken.
Of dit goed zal helpen met een manege pony die het nh grondwerk niet kent en niet met touwhalster rijd, weet ik niet.
Dat zul je zelf meoten uitproberen.
Maar het basisprincipe wat erg belangrijk is, is dat iedere keer als zij zich spant, doe jij het tegenovergestelde, namelijk jij ontspant.
dit beinvloed haar.
vooral niet gefrustreerd of geirriteerd worden, dat maakt het alleen maar erger. dat is in het begin een beetje zelfdicipline maar dat wordt steeds makkelijker Knipoog

btw. mijn advies, is vooral geen hulpteugels etc eraan hangen, dit is een gedragskwestie. met hulpteugels bestrijd je het symptoom niet het probleem zelf. en wordt het dus niet beter maar houd je het alleen in bedwang. maargoed dat is mijn mening

susy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:36

ik zou idd ook geen hulpteugel gebruiken..
Relaxen en stil zetten is een goede manier, wat El_vis al zei Knipoog
je kunt op de volte gaan als ze te hard gaat of langzaam lichtrijden, meestal gaan ze dan ook wel langzamer draven.

moniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:13

draai een volte zodra je voelt dat hij harder begint te lopen.. blijft hij aan de gang ga dan 8 jes rijden (links volte..gevolgd door rechts volte..gevolgd door links.. enz.) ik zou inderdaad geen hulpteugel proberen te gebruiken.. het maakt je sterker en je gaat alleen maar met hem vechten..waardoor hij waarschijnlijk nog nukkiger word en zodra je de hulpteugel eraf haald is het misschien weer even erg.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:06

idd, susy en moniek hebben ook goede ideen gegeven, zorg ervoor dat jij ten alle tijden rustig blijft, ga inderdaad anders overdreven langzaam lichtrijden als je merkt dat je zelf iets gespannen bent, adem dan eens flink in en uit. doe het rustig aan, dan loopt dat vanzelf over op je pony.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:28

Hihi, 1 tip, strenger voor dr zijn Knipoog Idd voltes, en gewoon laten weten wat jij wilt, want ze is gewoon eigenwijs Knipoog

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:47

Kirstenn schreef:
Hihi, 1 tip, strenger voor dr zijn Knipoog Idd voltes, en gewoon laten weten wat jij wilt, want ze is gewoon eigenwijs Knipoog

whahaa daar hebben we op-tamar-geweldig-rijden-persoon
Tjaa, ik weet dat ik der ook misschien te lief voor ben Bloos Vork

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:24

Mijn pony was ook een echte formule 1 auto!

Het hard rennen is een manier om onder het werk uit te komen. Als je aan gaat draven ga je heel zwaar zitten en doe je net of je een overgang naar de stap gaat maken maar je gaat heel langzaam draven (schijnovergangen). Dit kost de eerste tijd veel inspanning van jou want je voelt onder je een brok energie die alleen maar naar voren wil, maar jij bent diegene die het tempo bepaalt en niet je pony. Door heel langzaam te draven kun je zelf beter zitten en is het tempo van jou. Als je je pony onder controle hebt ga je eens wat pasjes schakelen. Pasjes naar voren en weer pasjes terug. Denk eraan dat 1 goede gecontroleerde pas naar voren beter is als 10 passen helemaal uit elkaar gevallen. Op een gegeven moment kun je gewoon arbeidsdraf rijden en schakelen naar de midden draf.

Succes