zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 11:11

hallo,

ik heb een pony die een beetje bang is voor zwepen denk ik!
als ik erop zit en iemand geeft een zweep aan mij,is er niks aan de hand,maar als ik op wil stijgen met zweep dan bokt ze me eraf en briest vervolgens behoorlijk als ik eraf ben gevallen.
en met briesen bedoel ik dat ze bang briest zeg maar,met wijde neusgaten enzo.
help wat kan ik doen?
Verdrietig

smurf1988

Re: zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:12

Niet met zweep rijden?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:23

Tik je haar niet per ongeluk aan als je opstapt met de zweep? Een paard dat echt bang is van de zweep, die kun je ook niet netjes laten halthouden als iemand je een zweepje aangeeft. Zo'n paard zal "op hol" slaan als je hem/haar een tik geeft. Ik denk dat jullie onbewust een opstijg probleem met zweep hebben. En anders idd, gewoon zonder zweepje rijden.

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 11:24

maar ik moet wel met en zweep rijden,omdat ze anders niet vooruit te branden is.
en ik tik haar helemaal niet aan,daar zorg ik wel voor haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:27

Laat het zweepje dan gewoon aangeven als je d'r opzit, of leg het klaar op de bakrand, als je het wel veilig op kunt pakken.
En oefenen natuurlijk he; maak het zweepje "leuk" dmv grondoefeningen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:17

hoe vaak is dat al gebeurt dan?
Heb je je zweepje dan in je linker of in je rechter hand?

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:07

in mijn rechterhand

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:10

yvon123 schreef:
hallo,

als ik erop zit en iemand geeft een zweep aan mij,is er niks aan de hand,maar als ik op wil stijgen met zweep dan bokt ze me eraf
Verdrietig

Je zweep gewoon aan laten geven? Snap dat het soms irritant is, maar omdat je zegt dat je pony anders niet vooruit te branden is..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:10

Je moet je zweep ook in je linkerhand houden tijdens het opstappen. Tegen de schouder van je paard aan zeg maar.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:11

stap dan eens op terwijl je je zweep in de linker hand hent. als jij met je rechterhand nog over het paard heen moet, met zweep en al, voor je opstapt kan ik mij voorstellen dat je pony dat bedreigend vind

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:17

ik ga mee met oosterhoff... zweep in je linkerhand pakken, dan komt het minder bedreigend over.... ik heb dit ook gehad, niet zo extreem als jouw dat ze me eraf bokte, maar wel dat ze wegschoot in draf meestal (flinke middendraf).. tot ik dus door kreeg dat ik mn zweep beter links kon houden Lachen

aliluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:34

misschien ooit een keer gebeurt dat iemand haar geslagen heeft terwijl iemand opstapte.
dan aan de zweep laten wenen, toen onze haflinger voor de kar werd beleerd gingen ze er altijd even met de zweep er bij langs om te wenen.
succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:02

De zweep aan laten geven en zonder zweep rijden zijn twee 'oplossingen' om het probleem te vermijden en niet om het op te lossen.
Misschien kan je je paardje eens los laten lopen en dan zelf met de zweep gooien en proberen te balanceren op je hand of op je vingers ofzo en probeer ook van de zweep geen 'straf-materiaal' te maken, maar streel je paard er ook mee om te belonen.
Verder: voor bij het opstappen: idd eens proberen in de linkerhand en het anders gewoon blijven oefenen. Heb je het idee dat je paard bang is rustig tegen m blijven praten en m door iemand vast laten houden bij het opstappen zodat hij/zij m ook kan belonen en geruststellen.