te snel bang...iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

te snel bang...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:31

Hoi!!

Als het gaat om paardrijden ben ik verre van een held..
In het verleden heb ik een zwaar ongeval gehad met paarden en toen ben ik gestopt met rijden. Het bleef echter kriebelen en ik ging mezelf een VZ paard zoeken. Dat begon allemaal goed, tot dat paard me er ook heel gemeen afbokte.
Weer enkele weken thuis in het gips...
Dan leerde ik mijn huidige paard Valentino kennen : hij is echt doodbraaf. Vaak is hij aan de luie kant.
Nu heb ik met hem nog niet vaak buiten gereden.
Een paar weken terug al wel en toen was ie wel n beetje ziek : ik mocht stappen en draven en dat ging echt ontzettend goed!!
Gisterenmiddag ging ik opnieuw buiten rijden. Ik had hem eerst even gelongeerd en hij was echt heel erg rustig. Ik er dan op en hij was meteen heel nerveus. Bij het draven was hij amper te houden.
Opeens schrok hij dan ook van iets en natuurlijk was ik meteen heel erg bang. Ik heb dan nog n paar cirkels gestapt maar was echt als de dood om te vallen en ben dan maar afgestapt...

Nu voel ik me natuurlijk heel erg slecht...
Ik zou vanavond wel terug nogmaals willen proberen maar ik durf het precies niet goed.
Heeft iemand hier tips voor? Binnen rijden kan voorlopig nog niet omdat ze de bak nog aan het aanleggen zijn.

Het is ook niet fijn rijden zo met een paard dat heel nerveus is en zn kop in de lucht steekt bij het minste. Ik heb ook gemerkt dat hij op een hand veel rustiger is...

git

Re: te snel bang...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:37

Kun je niet samen met iemand anders gaan rijden, vaak zie je toch dat een paard weer wat rustiger wordt als er een ander paard bij is.
Misschien kun je ook eens kijken naar de hoeveelheid, of het soort voer. Als het van nature een super rustig paard is, kan hij wat ongeduldiger worden als er teveel gevoerd wordt. Ik bedoel daarmee, dat je paard meer voer krijgt, dan hij in energie om kan zetten, en dan op het eind dus energie overhoud ?

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:51

Ik sta op een privestalling en er zijn maar n stuk of 5 pensionklanten. Ik ga altijd 's avonds en dan ben ik er altijd alleen... Dus die mogelijkheid heb ik niet, enkel tijdens het weekend...
Gisteren was er hier wel tamelijk wat wind en ik heb eens gehoord dat paarden dat niet zo fijn vinden?
Hij krijgt 2x dag korrels : 's morgens en in de late namiddag. Voor de rest doorlopend bijna voordrooghooi. Dus te veel eten krijgt ie zeker niet, hij is zelfs al wat afgevallen...

Ik had zaterdag met de pessoa gelongeerd buiten en dat ging prima. Hij deed niet gek en was eigenlik vrij rustig...

En ik "verplicht" mezelf er wel n beetje toe om vanavond ook te rijden, uit vrees dat ik niet meer ga durven... Ik heb morgen wel ook les. ( wekelijks krijg ik priveles).
Ik doe ook aan grondwerk. Dus onze relatie is momenteel tamelijk goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:56

Ik denk dat je dusdanig gespannen bent dat het paard jou als ruiter niet betrouwbaar genoeg vindt om de dienst uit te laten maken.

Als jullie momenteel zo extreem op elkaar reageren, zou ik het rijden bewaren voor als je instructeur erbij is, en de rest van de tijd lekker andere dingen doen samen, die jullie beiden leuk vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:05

Wat is het moment waarop je het gevoel krijgt dat je bang wordt?
Is het het moment 'O nee, hij klettert er zometeen tussenuit want hij is echt veel te sterk?' of 'Oeh, zijn kop gaat omhoog, straks hou ik hem niet?' of 'De rug spant op, hij gaat zometeen van iets schrikken?'

Misschien is het een idee om een hulpje mee te nemen die het paard aan de longe meepakt terwijl jij erop zit, of om aan de longe ontspanningsoefeningen te doen en misschien is het zelfs al wel voldoende om een martingaaltje om te doen waardoor hij zijn hoofd niet extreem hoog kan brengen?
Je zegt dat hij op een hand rustiger is, dat is waarschijnlijk jouw eigen zekere kant (heb ik ook hoor, ik vind mijn paard rechtsom ook 'enger'/minder fijn dan linksom, omdat hij rechtsom nog wat minder balans heeft en daardoor makkelijker gaat rennen). Imo is er dan niks op tegen om hem vooraf te longeren op zijn 'foute' kant en daarna met rijden alleen de fijne kant te pakken. Dan bouw je voor jezelf gewoon de enge kant op, eerst gewoon van hand veranderen, volte draaien en voel je je niet fijn dan ga je weer op de fijne kant verder. Zo probeer je je grenzen te verleggen tot je je linksom en rechtsom evenzeer op je gemak voelt.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 11:14

Ik kan inderdaad wel wachten tot morgen met het rijden tot ik les heb, maar da weet ik datk het morgen nog erger heb dan gisteren en vandaag...en dat het binnekort weer is datk helemaal niet meer durf te rijden...

Hij is geschrokken op zijn slechte kant....
Wel een heel goeie tip Urielle om hem even te longeren op de slechte kant en dan te rijden op de goeie. Probleem is dat hij op de slechte kant slechtziend is, hij ziet nog wel n beetje maar veel minder dan aan de andere kant. Ik vermoed dat hij daardoor ook onzekerder is...

Het moment waarop ik zelf verkramp is als ik erop stap en hij begint te stappen en ik voel dat hij veel meer gestresseerd is dan anders, dat voel ik aan zijn stappen... Is dat niet het geval dan ben ik zelf ook rustig tot hij wegschiet. Zoals gisteren... Oke hij ging wel heel snel in draf maar dat viel voor mij nog wel mee, liever een snel paard dan een lui paard dat niet vooruit geraakt...

Maar na het schrikken begon hij echt heel kijkerig te worden en dan stapte hij op sommige plaatsen van de hoefslag. Ik krijgt hem ook niet meer gesteld dan, hij kijkt gewoon waar hij wil... Hij loopt dan waar hij wil... En dan word ik zelf zooooo onzeker en dan stap ik maar af. En dan ben ik achteraf zo kwaad op mezelf!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:51

ik heb net een nieuw paard en ben ook nog een beetje angstig. (ben zelf ook al is vaker hard gevallen en ook echt een muts). bij mij is het zo dat wanneer ik een vreemd geluid hoor ik me ga spannen en mn paard daar (soms) van schrikt(wat voor mij weer bevestigd dat het idd héél eng was). ik probeer mezelf dit af te leren door me te ontspannen(zingen, praten, fluiten, alles iig om maar niet voorovergebogen te spannen) en ook heel duidelijk met mn zit het tempo aangeven(dus echt vooruitduwen met mn kont en dan constant in mn hoofd denken 1,2, 1,2 etc.)
omdat ik dan netter blijf rijden(ik ga niet gespannen voorover hangen) schrikt mijn paard ook gewoon niet en krijg ik zelf toch het vertrouwen in het paard om harder te gaan.
overigens longeer ik haar wel nog even voordat ik haar ga rijden. (dit op advies van de vorige eigenaar overigens, maar het zal me niet verbazen als ik dat nog een maand doe Tong uitsteken)
tevens wanneer ik opstap ga ik eerst wat rondjes rijden in het midden en die steeds groter maken voordat ik langs de 'enge kant' ga(waar ik zelf steeds schrik van de vogeltjes die uit de bosjes vliegen Tong uitsteken) dat werkt voor mijn idee ook prima.

bang zijn is eigenlijk zo 'stom', ik laat mn paard schrikken door mijn reacties, terwijl als ik mijn reacties onder controle heb het paard helemaal niks doet.. ik probeer mezelf dus te leren niet zo snel van alles te schrikken(en dan dus gelijk naar voren duiken en een ruk in de mond geven..) en we zien wel of me dat gaat lukken.
iig gaat het nu(vandaag 3e keer op paard gereden) veel relaxter als de 1e keer.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:16

Als het om buitenrijden gaat ben ik zelf echt een mietje. Ik heb ook zo'n braaf paard wat gewoon af en toe een klein en normaal schrikje heeft. Ik heb mooi een bodyprotector (voor buitenritjes) aangeschaft waardoor ik me al een héél stuk veiliger voel. Vandaag weer voor het eerst óp het paard een stuk van stal afgereden, manlief is meegelopen en paard vond het hardstikke leuk. Ze is 1 keertje een beetje geschrokken van een plasticje dat naast een bankje lag en bleef staan. Maar omdat ik mezelf veiliger voelde heb ik gevraagd door te lopen en tot mijn verbazing deed ze dat ook.
Kop op, het komt wel weer. Neem dus desnoods iemand mee en neem de veiligheidsmaatregelen die je kan nemen, zodat jij je wat veiliger voelt.

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:58

Als je het niks vind dat je paard zijn kop de lucht in steekt en daardoor angstig bent om controle te verliezen, zou ik hem een martingaal omdoen.
Daardoor kan hij niet meer zijn kop bij god op tafel leggen en heb je misschien net dat beetje meer controle.
Met longeren voor het rijden moet je wel opletten dat je dit maar tijdelijk doet en niet te lang, je paard krijgt daardoor meer conditie en kan voor jou daardoor steeds lastiger worden en moet je hem uiteindelijk steeds langer longeren.

Owja en nog iets...wees niet te streng voor jezelf, bang zijn is menselijk en voel je vooral niet stom!!
Je moet wat meer vertrouwen krijgen in je eigen kunnen!