Als het rijden niet lekker gaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als het rijden niet lekker gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:37

Denk dat iedereen ze wel kent van die dagen dat het gewoon niet lekker gaat. ik heb ze ook regelmatig, ik oefen dan nog even dingen die wel goed gaan en daarna stop ik. Soms rij ik dus maar heel kort. Gisteren voelde hij ontzettend stijf en hard aan, omdat hij doordeweeks door andere gereden wordt (ivm stage). Heb ik dus nu alleen de kans in het weekend te rijden, dit was dus het eerste weekend. Maargoed om even terug te komen op het rijden het ging dus totaal niet, na wat te hebben aangeklooid in de buitenbak naar de binnenbak gegaan in de hoop dat het daar iets beter ging. Nou mooi niet, ooit eens op een kameel gereden? (Had je even op Blingh moeten rijden vandaag). Het lukt me gewoon niet hem er doorheen te rijden. Terwijl dat gisteren wel lukte!

Op een gegeven moment de hoop op verbetering opgegeven en nog even gelongeerd aan de bijzets. daar ging hij in het begin ook tegenin maar later gaf hij eindelijk toe, hehe!

Wat doen jullie als het niet lekker gaat? Gaan jullie toch door? of stappen jullie af in de hoop dat het volgende dag beter gaat?

was benieuwd hoe jullie hiermee omgaan

Elianna_

Re: Als het rijden niet lekker gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:40

Als het niet wil kan ik echt wel boos en sjagie worden, maar meestal doe ik dan nog even de dingetjes die op dat moment wel lukken.
Daarna ga ik eraf en probeer het gewoon de volgende dag weer.. Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:43

Als ik het gevoel heb dat het écht niet gaat vandaag ga ik naar de zandpaden achter de stallen om even een stukje te galloperen en daarna stap ik eraf.

Je kunt wel door bakkeleien, maar daar wordt je gevoel niet beter van.
Als ik even een stukje gallopeer op de buitenpaden, raak ik dat gevoel gedeeltelijk kwijt en voel ik me niet meer zo'n mislukkeling Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:44

Als het rijden niet lukt dan ga ik uiteindelijk na een tijdje blijven proberen maar over op iets wat wel lukt. Makkelijke oefening en dat dan 2 of 3x gedaan te hebben stop ik die dag of ga een rondje om naar buiten.

De volgende dag gaat het vaak wel weer een stuk beter... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:48

Ik merk aan Boy heel erg snel of hij er zin in heeft of niet.
Als hij na een kwartier niet aangeeft dat hij mee gaat werken wordt ik heel streng. Na 10 minuutjes 'vechten' of eerder geeft hij toe & dan kunnen we alsnog aan het werk.

Kort rijden doe ik meestal niet, ipv dressuur eens wat anders wel Ja

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:40

als mijn paard naar meerdere malen lief vragen niet wil, wordt ik was strenger en iets duidelijker in mijn hulpen. Soms haald mijn paard me het bloed onder de nagels vandaan, maar probeer dan rustig te blijven en ik stop pas als ze het goed doet en geen seconde eerder. Ik wil dat ze alles wat ik van der vraag doet en het mag best iets langer duren als ze het maar doet en soms moet ik ook wel eens een stapje terug nemen dan wordt ik te fanatiek.
Maar in het kort, ik blijf doorgaan totdat ze het opstakel onderdeel (om het zo even te noemen) goed doet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:42

Even naar iets makkelijkers en rustig opnieuw proberen. Lukt het echt niet, dan maar even laten. Dat is beter dan een ruzie waar je later weer een schuldgevoel over hebt. Maar probeer je niet druk te maken, want dan gaat het slechter. Iedereen heeft zijn slechte dagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:52

Als ik een slechte dag heb dan rijd ik wel,maar alleen de basis,gewoon heel simpel houden.De paarden lopen eigenlijk altijd wel,als er 1tje stijf is dan maak ik hem soepel,gewoon de basis dus en dan wat korter en dan zet ik hem weer weg.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:44

Dan stop ik. Morgen weer een dag. Ik ga niet willens en wetens er toch proberen er wat uit te krijgen. Misschien hebben we onze dag niet of voelt mijn paard zich wat minder fijn. Meestal gooi ik hem dan even los of stap een rondje buiten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:46

Als hij een slechte dag heeft (en volgens mij heeft hij die meer dan goede dagen Knipoog ) Dan rijd ik toch nog wat door, en concentreer me op andere dingen.
Zoals jou paard bijv. kameel ging spelen, probeer dat dan te negeren, en probeer er een supermiddendraf uit te rijden. Moment dat je dat voor elkaar hebt, stoppen!

Zo doe ik dat altijd. Mijn paard wordt dan vanzelf wel nageeflijk, maar als ik me erop ga concentreren, no way dat hij dat dan doet. Concentreer ik me op zijn achterhand, komt hij vanzelf voor naar beneden, omdat hij anders zijn achterhand er niet (zoals gevraagd) onder kan plaatsen.
En als de stelling bijv. niet lukt, ga ik middendraf rijden, of verzamelen..

Punt is: ik concentreer me op iets anders, moment dat dat goed gaat, meteen stoppen. Stop je toch met verbetering!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:15

Ik rij net zo lang tot het naar mijn idee wel goed gaat. Wil hem toch altijd wel goed afsluiten. Ik gooi wel eens gewoon even mijn teugels los en stap even een minuut of 10, pak hem dan weer op en probeer het opnieuw. Dat werkt bij mij meestal heel goed, dan is je hoofd meestal weer even leeg. Als het rijden bij mij fout ga is dat meestal doordat ik mijn voorwaarden niet meer goed controleer doordat ik te gefrustreerd aan het rijden ben. Ik gooi mijn teugels dan los, stap een minuut of tien en begin van vooraf aan weer met het controleren van mijn voorwaarden. Zoals: is hij aan het been? en meestal is dat dan het geval wat er bij mij aan ontbreekt.......

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:28

Bij mij hangt het er een beetje vanaf in wát voor bui hij precies is. Als hij vast zit en niet los wil laten, rij ik hem lekker door net zolang tot hij los is. Als hij los is, stop ik ook direct, rij ik hem nog lekker na en dan kan ik de volgende dag wel weer een stapje verder. Dus dan hou ik het bij de basis (ik rij op Z2 niveau) en verder geen ingewikkelde 'kunstjes'.

Als hij in een bui is dat hij écht loopt te klooien (dat uit zich bij hem in kijkerigheid, verzet en 'zoeken') dan rij ik éven door. Is er dan geen land meer met hem te bezeilen dan gaat hij lekker weer in stal, krijgt hij een kusje en zie ik hem de volgende dag wel weer. Dan is het allemaal weer okay. Zo heel af en toe heeft hij zo n bui...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:22

meestal rij ik dan wel door zo lang als dat ik de tijd heb, alleen gisteren had ik er scheit aan Clown ik had zadel en hoofdstel eraf gedaan touw om de nek (k was alleen in de bak vandaar) en ben voor heteerst gaan freestyle rijden.. was echt leuk Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:14

als ik na 10 minuten merk dat het echt niet gaat, ga ik de bak uit en lekker op buitenrit. waarom doorrijden als we toch ruzie krijgen Lachen
Als een bepaalde oefening niet lukt en ik raak gefrustreerd dan moet ik van mijn instructrice altijd gelijk de teugels lang doen, minimaal 5 minuten stappen en gewoon lekker met een andere oefening verder gaan. pas na wat afkeolen en weer het gevoel teug te hebben probeer ik de oefening opnieuw die niet lukte. en 9 van de 10 keer lukt het dan wel Ja

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:31

Als het een keer wat minder gaat, doe ik een stapje terug. Is het heel in het begin zeg maar stijf, dan neem ik meer tijd voor de warming-up. Het minder functioneren is wel een reden om nog eens goed na te denken of er wat vreemds aan de hand is. Ik zal aan de andere kant niet snel stoppen, ongewenst gedrag moet niet beloond worden. Dan maar wat eenvoudigs goed doen en afsluiten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:35

Als het basis is? Ga ik altijd door!

Aparte dingen, zoals zijgangen en moeilijkere dingen, laat ik dan voor wat het is...
Maar buiging/stelling, overgangen, nageeflijkheid, wenden, ga ik mee door totdat ze een beetje loslaat. Gaat ze echt vast houden of komt ze zodanig in protest, bokken/steigeren... Ga ik er af, zet haar aan de longe met bijzetten en als ze dan loslaat, ga ik er terug op en rijd ik wat vantevoren niet goed ging, als het dan goed gaat stap ik af en is ze klaar!

malle_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:55

Pashon schreef:
als mijn paard naar meerdere malen lief vragen niet wil, wordt ik was strenger en iets duidelijker in mijn hulpen. Soms haald mijn paard me het bloed onder de nagels vandaan, maar probeer dan rustig te blijven en ik stop pas als ze het goed doet en geen seconde eerder. Ik wil dat ze alles wat ik van der vraag doet en het mag best iets langer duren als ze het maar doet en soms moet ik ook wel eens een stapje terug nemen dan wordt ik te fanatiek.
Maar in het kort, ik blijf doorgaan totdat ze het opstakel onderdeel (om het zo even te noemen) goed doet.

Zo ben ik nou ook precies. En dat te fanatieke herken ik heel goed.
Ik rijd namelijk op een manege dus kan maar 1x per week rijden en dan wil ik meestal ook echt rijden en trainen.
Ik ga wel alleen maar door met een onderdeel als ik het gevoel heeft dat mn paard zn best er niet voor doet, terwijl hij het wel kan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:16

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:19

toen ik eerst met mira in een dip zat .. ze probeerde me enorm uit. ik werd daar zoo boos van en kon wel huilen.. me zusje is er een x opgegaan.. en die moest dus ook echt huilen.. omdat ze echt niet wou luisteren.. ] ik heb d'r toen is effe flink aangepakt.. en de dingen die ze dus echt steeds verkeerd deed. zoals in de hoek opeens omdraaien omvervolgens een keiharde galop in te zetten en dan de noodrem haffie in te schakelen.. [ mijn andere vsorgpony] .. nu gaat het al een stuk beter.. ze loop nu aleen nog te bumper kleven..:|

gwn heel veel oefenen;). heb ik ook gedaan.. met up's en downs.. kwerd d'r egt saggo en boos om.. khoop voor je dat het beter gaat;)

xx