Bitten... terwijl het ook zo kan:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke__

Bitten... terwijl het ook zo kan:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 15:29

http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_soII

het eerste deel is heel erg, maar op het laatste hea, die man, egt niet te geloven! zo knap hea! egt, ik ben fan van m Knipoog haha In vergelijking met hem kunnen anky en Edward er egt nix van! hij heeft dit ook aan zn paarden geleerd, geheel zonder dwang! zonder bit, alleen met een halstouw. Maar met die zweep geeft hij alleen tikjes, hij slaat niet! het is in ieder geval veel vriendelijker dan sporen! Ik vind bitten al onzin, en al helemaal dubbele bitte Huilen ik vind rijden op topniveau maar niks! die paarden hebben geen eigen wil, ze moeten wel! ze zitten gewoon gevangen in het bit en sporen enzo...

jullie reactie graag..

pressent

Re: Bitten... terwijl het ook zo kan:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:38

ik vindt het er echt geweldig uit zien ja, maar het eerste deel is wel heel overdreven. Zo rijd ik niet met een bit hoor.
En zo zonder bit zou ik best willen rijden maar ik heb geen idee hoe ik zou moeten beginnen.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:39

Ik denk ook als je een bit goed gebruikt het geen schade kan.

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:40

oooh wat Ziellig egt niet normaal meer.
en ike denken dat ik me paardje in haar mond zit nou het valt erg mee. dit is gewoon mishandeling wat een poedersuiker ruiters die zo rijden Lips are sealed Ziek

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:41

ja, dit heefgt hier al gestaan, en dit hoort bij 'links' Knipoog

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:48

Als ik dat eerste deel zo zie..
Dan heb ik bijna niet eens meer zin om paard te rijden..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:57

dat eerste... maar zo rij ik niet Haha! ik rij dressuur met bit en western bosal (bitloos dus)

Had dit trouwens al eens geziem maar dan niet als filmpje Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 25-03-07 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:58

LISAx schreef:
Als ik dat eerste deel zo zie..
Dan heb ik bijna niet eens meer zin om paard te rijden..

Waarom niet? Jij bent degene die controle hebt. Jij bepaalt in welke mate het bit inwerkt.
Dat er zulke foto's voorbij komen zegt niets over jouw manier van rijden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:59

Tsja...vind het ten eerste natuurlijk hardstikke mooi om te zien.

Wat ik wel vind is dat sommige foto's erg zijn ''gemaakt''. Een paard die zijn mond even opendoet, terwijl iemand hem de andere kant op stuurt krijgt een bit door de mond. *Klik* en het is meteen ernstig. Je kan zo via een foto toch niet zien of iemand er kwade bedoelingen mee heeft of niet ?
Zelfde geld voor die Nevnogzoiets , aan foto's heb je niks, je kan zo'n paard ook helemaal in shock op de grond krijgen, dat ie zich heeft overgegeven en jij als ''roofdier'' alles kan doen. *klik* Jaa,, kijk zonder alles heb ik dat bereikt.

Kortom: Je ziet niet wat er vooraf gaat. Dat kan dus netzogoed een ruiter zijn die netjes rijd en zeer paardvriendelijk bezig is.

Dit wil niet zeggen dat de foto's niet erg zijn ofzo, er zijn helaas genoeg mensen die niet met bitten/sporen en zwepen kunnen omgaan.

Als laatste wou ik nog even zeggen dat een bit zo scherp is als dat jij hem gebruikt. Het zachtste bit kan het scherpste worden in handen van een onkundige ruiter. Terwijl een zeer hard bit opeens heel zacht is als iemand um goed gebruikt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:01

Het bit werkt zo sterk in als de ruiterhand dat bepaald. Er zijn ruiters die zelfs zonder optoming nog als een hork kunnen rijden en zo zijn er ook ruiters die met bit heel vriendelijk rijden. Ik ben geen fan van die man, hij zal vast wel een leuke methode hebben maar om nou te beweren dat elke ruiter met bit een oneerlijke ruiter is en dat je de wedstrijdsport helemaal af moet zweren.

Ik heb verhalen gehoord over zijn 'leerschool' en daar wil ik echt niet bij horen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:04

Ineke__ schreef:

Huilen ik vind rijden op topniveau maar niks! die paarden hebben geen eigen wil, ze moeten wel! ze zitten gewoon gevangen in het bit en sporen enzo...

jullie reactie graag..

pardon? Verward

nou als 650 kg aan de haal gaat en echt niet wil dan kom je ook nergens met je dubbele bit en sporen dus dat is een beetje onzin wat je uitkraamt!
wel eens gezien hoe graag sommige paarden willen werken? elk paard heeft een eigen wil...de 1 is meer voor de recreatie de ander voor western....maar er bestaan meer dan genoeg paarden die dat soort oefeningen doen wel graag doen...
mijn vorige merrie vond het maar niks als ze korter als een half uur moest lopen...die was pas tevreden na 3 kwartier a een uur lekker werken.....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:08

Het is hartstikke mooi hoor, wat hij doet, hoewel het inderdaad slechts momentopname zijn. Maar het is geen reden waarom ik zonder bit ga rijden..
Die foto's met dat bloed zijn ook echt vreselijk, maar daar kan toch ook een andere (medische) reden dan het bit achter zitten?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:09

Overigens zie je in dat filmpje alleen trucjes, geen trainingsmethodes. Het kan wel zijn dat hij ook niet altijd even leuk met zijn dieren omgaat. Who knows?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:15

heb nog even het filmpje bekeken
bah Misselijk
wat een walgelijke reclame stunt zeg! om het eerste filmpje zo te dramatiseren en zijn kunstjes als een sprookje neer te zetten.....valt me ook op dan sommige van zijn foto's dubbel terug komen (niet genoeg materiaal soms ? )

uiteraard zijn er onkundige en gemene ruiters maar bloed uit de mond van een paard kan ook komen doordat het paard door opwinding (omdat ie iets leuk vind) op zijn tong bijt
mijn vorige arabische pony had dit ook als wij een buitenrit gingen maken op een plek waar hij nog nooit geweest was.
en een tong bloed vrij hevig in het begin en kan dus zo'n afschrikwekkend beeld geven

overigens zie je dan in zijn dramatische film ook een foto van een renpaard met op de achtergrond een dood? liggend paard...
nou sorry hoor ,maar dat kan overal gebeuren!tuurlijk is bij de rensport de kans groter maar als zijn geweldige paard ergens van schrikt,wegrent en struikelt en zijn nek breekt heb je hetzelfde verhaal...

het is mooi dat mensen op een "natuurlijke"manier met paarden om kunnen gaan maar ik vind dat die mensen andere ruiters en hun tak van sport en omgang moeten respecteren net zoals wij hun respecteren....

en zoals deze man het filmpje brengt? bah! heb nu al een zware afkeer tegen hem!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:20

naadje24 schreef:
Ineke__ schreef:

Huilen ik vind rijden op topniveau maar niks! die paarden hebben geen eigen wil, ze moeten wel! ze zitten gewoon gevangen in het bit en sporen enzo...

jullie reactie graag..

pardon? Verward

nou als 650 kg aan de haal gaat en echt niet wil dan kom je ook nergens met je dubbele bit en sporen dus dat is een beetje onzin wat je uitkraamt!
wel eens gezien hoe graag sommige paarden willen werken? elk paard heeft een eigen wil...de 1 is meer voor de recreatie de ander voor western....maar er bestaan meer dan genoeg paarden die dat soort oefeningen doen wel graag doen...
mijn vorige merrie vond het maar niks als ze korter als een half uur moest lopen...die was pas tevreden na 3 kwartier a een uur lekker werken.....

idd, heb je het paard van de Deen Alexander Helgstrand wel eens zien lopen? BLue horse Matine, dat paard heeft echt zoo veel plezier in wat ze doet, het straalt er gewoon vanaf. dat vind ik geweldig om naar te kijken (al ben ik ook niet zo'n groot van wat er op dat niveau gebeurd horo)

ik vind dat hier heel veel van het 1e stuk uit zijn context gehaald word. het laatste is heel erg mooi en ik vind het echt heel knap als iemand dat zo kan! echt waar. maar het is vaak zo dat degenen die dit zo doen (ik zeg niet iedereen! *duikt weg) de "normale/doorgaanse" manier van rijden gigantisch afschilderen.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:24

Sisco4life schreef:
Tsja...vind het ten eerste natuurlijk hardstikke mooi om te zien.

Wat ik wel vind is dat sommige foto's erg zijn ''gemaakt''. Een paard die zijn mond even opendoet, terwijl iemand hem de andere kant op stuurt krijgt een bit door de mond. *Klik* en het is meteen ernstig. Je kan zo via een foto toch niet zien of iemand er kwade bedoelingen mee heeft of niet ?
Zelfde geld voor die Nevnogzoiets , aan foto's heb je niks, je kan zo'n paard ook helemaal in shock op de grond krijgen, dat ie zich heeft overgegeven en jij als ''roofdier'' alles kan doen. *klik* Jaa,, kijk zonder alles heb ik dat bereikt.

Kortom: Je ziet niet wat er vooraf gaat. Dat kan dus netzogoed een ruiter zijn die netjes rijd en zeer paardvriendelijk bezig is.

Dit wil niet zeggen dat de foto's niet erg zijn ofzo, er zijn helaas genoeg mensen die niet met bitten/sporen en zwepen kunnen omgaan.

Als laatste wou ik nog even zeggen dat een bit zo scherp is als dat jij hem gebruikt. Het zachtste bit kan het scherpste worden in handen van een onkundige ruiter. Terwijl een zeer hard bit opeens heel zacht is als iemand um goed gebruikt.

Amen! Lachen

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:37

vind de eerste foto's erg schokkend.Dit is nou een goed voorbeeld hoe mediakan werken.hierdoor ga je op een bepaalde manier tegen dingen aan kijken.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:46

het eerste deel is best schokkend, ik ga even temmen, misschien is het wel beter om even een waarschuwingetje te zetten voor jonge bokkers.

Zoals hier al is gezegt ,het eerste deel is sterk overdreven, maar het gebeurt wel. Veel bokkers hier rijden helemaal niet zo, en dit noem ik een beetje over 1 kam scheren. Iedereen z'n eigen methode en imo is een ruiter die met bit rijd niet slechter dan een persoon die vrij rijd. Sterker nog het hangt volledig af van hoe je nu alles doet, en hoe je paard daarop reageert.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:48

Ik zet een slotje op dit topic.

De foto's zijn nu als filmpje gepresenteerd, maar er is ook een site van waar deze foto's gewoon los op staan.

Daarnaast lopen er op dit moment op RT-D, maar ook op bijvoorbeeld NA, meerdere topics over bitten, bitloos rijden, paardvriendelijk rijden, deze meneer, etc. etc. etc..