angst voor te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

angst voor te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 10:58

Hoi,
Ik heb angst voor te springen.Mijn verzorgpony springt graag.
Ik vertrouw hem volledig, maar zodra dat we gaan springen, gaat het zelfvertrouwen van mij, waardoor hij gaat twijfelen, waardoor hij soms naast de hindernis loopt, waardoor ik nog meer schrik krijg.Hoe kan ik meer vertrouwen krijgen in springen met hem?
Vroeger toen ik nog geen schrik had van springen , sprong ik met hem iets minder dan 80cm.Ik heb geen idee waarom ik nu nietdurf, en ik zet alles over op hem.Ik wou hem vandaag later vrij springen, maar de eigenares zegt dat het niet gaat lukken?Omdat hij gewoon langs de hindernis zal lopen, omdat hij dat nooit heeft gedaan(vrijspringen).
IK heb ongveer een maand en half nog met hem gesprongen, maar heel laag, ben er toen wel afgevallen, eigenlijk heel dom,stijgbeugel verloren en er in een bocht afgeschoven... Bloos
Wat kan ik het beste doen.Is het beter dat ik wacht met springen met hem tot de grote vakantie(ga dan op kamp met hem,met bloso, ik heb daar leren springen enzo) dat ik dus begeleiding krijg ermee.
Of kan ik iets nu al doen?
dankje veerle

veerle123

Re: angst voor te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:00

Wat ik vergeten ben te zeggen is dat hij niet in draf een sprong pakt, hij schiet altijd in galop juist voor de hindernis, en dan geen rustige galop maar vrij hard...Heb al geprobeert met circels(geleert op kamp met paard) maar ik heb het gevoel dat het niet lukt met hem of moet ik gewoon volhouden?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:00

Als je het echt niet durft moet je neit verder proberen, dan went je pony eraan dat hij langs de hindernis mag lopen (als hij erlangs wil mag je hem er nooit langssturen, altijd een volte en wee rop de hindernis af). Als je hem toch wil leren vrijspringen kun je het beste laag beginnen en naast hem meelopen en dan springen. Uiteindelijk snapt hij de bedoeling.
Het is denk ik meer wat je zelf wilt: Wil je nu springen of wil je liever wachten? Veel succes ermee iig!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:01

veerle123 schreef:
Wat ik vergeten ben te zeggen is dat hij niet in draf een sprong pakt, hij schiet altijd in galop juist voor de hindernis, en dan geen rustige galop maar vrij hard...Heb al geprobeert met circels(geleert op kamp met paard) maar ik heb het gevoel dat het niet lukt met hem of moet ik gewoon volhouden?

Volhouden natuurlijk! Als hij ineens heel hard ervandoor gaat moet je 'm stoppen. Weet je ook waarom hij dat doet? Wil hij zo graag springen bijv.?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:03

je kan nu al wel beginnen met lage hindernissen. Het gaat erom dat je het ritme te pakken krijgt. Dus dat je niet opeens de lucht in vliegt. Is voor jouw vertrouwen niet fijn maar ook niet voor je pony zijn rug. Ik zal als ik jou was lekker oefenen op 40/50 cm. Vanuit de galop komen vind ik persoonlijk het makkelijkst aan te voelen. Wissel ook veel van tempo zodat je jezelf aanleerd op verschillende ritmes te springen.

Succes!

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:06

Heb totaal geen idee.Zijn moeder doet net hetzelfde.Maar als je ze echt wil inhouden kun je dat, bij hem dus niet.IK heb niet echt het gevoel dat hij echt naar de hindernis wil rijden (loop hij te zigzaggen) maar plots ziet hij de hindernis terug en gaat hij over in galop.Ik denk dat ik vooral schrik heb dat hij stopt voor de hindernis.Vroeger moedigde ik hem aan met mijn stem, door ook hop en zo te zeggen als hij sprong, maar als ik hem aanmoedig versnelt hij enorm.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:08

Na de sprong is hij ook heel moeilijk om terug te nemen.Piste is niet heel groot, waardoor hij omdat hij nog in galop zit, een vrij scherpe bocht pakt; waardoor ik het gevoel heb bdat ik ga rechstaan in de stijgbeugels, om niet uit de bocht te vallen.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:14

Hoi ik ken je probleem.. Knipoog Heb er namenlijk zelf ook last van gehad. Ik ben begonnen met rijden op een arabier.. Die was niet de beste in springen maar goed nam de lage sprongetjes altijd het was zo'n schatje Knipoog Later moest ik op een eigenwijze pony gaan springen.. Die was niet in te houden voor de sprong altijd vanuit galop dr inkomen.. Deze pony was wel z springen geweest maar dan nog voor manege kindertjes niet altijd even gemakkelijk.. Daar nogal wat weigeringen mee meegemaakt.. Dat wekt al enige twijfels op.. Maar goed toen moest ik over gaan op de paarden en daar zat er 1 bij waarmee ik zo over 1meter vloog.. Maar daarna heb ik eigelijk alleen maar op paarden gereden die veel weigerden of enorm hoog of heel vierkant sprongen.. Dit echt ten nadeel van mij weerd er steeds af gelanceerd.. Het werd echt teveel voor mij begon meer te twijfelen en te denken ow die gaat zo weer weigeren en hoppa daar ging die al Scheve mond.. grotendeels mn eigen fout natuurlijk maar dat krijg je ervan.. Toen heb ik gevraagd of ik op de toen nieuwe new forrest pony mocht springen.. Ja dat mocht en daarmee heb ik mn vertrouwen weer redelijk opgewerkt.. En op school heb ik ook een aantal keren met een enorm braaf paard gesprongen.. Nu rij ik helaas niet meer zo veel heb er niet zoveel tijd voor.. Dus helemaal ben ik dr nog niet vanaf..
Maar ik raad je aan het gewoon spelenderwijs op te pakken.. Al draaf je eerst honderduizend keer balkjes op de grond.. Maak je er daarna 1000000x een cavaletti hoogte van.. Bouw het rustig op. En probeer anders idd eerst het op te bouwen met een pony/ paard waar je echt goed vertrouwen in hebt Knipoog

Succes er mee Lachen

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 11:21

bedankt.Ik spring met de moeder van hem, die nooit weigert, altijd springt zelf al heb je verkeerde hulpen gegeven.Ik ga zoals je zegt beginnen met balken op de grond...
Dankje voor de tip, zal deze vakantie er gebruik van maken!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:51

Hallo,

Ik ben zelf geen held in het springen Haha! Heb het eigenlijk nooit gedaan als kind en toen ik wat ouder was en het ging proberen was het echt niet aan mij besteed. Maar als je vroeger geen bang had is het misschien door die val gekomen? Ik zou zeggen rustig vertrouwen opbouwen en misschien met de hulp van een ervaren persoon... Als dat niet lukt en de angst blijft zou ik gewoon niet meer springen en me op iets anders concentreren want als je bang bent dan doe je volgens mij meer kwaad dan goed hoor.

Groetjes Patsy

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 29-02-24 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

my_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:16

Gewoon heel laag beginnen, wachten tot je daarin vertrouwen hebt, en dan steeds een stukje hoger.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:28

Hoeveel afstand moet er tussen zitten met balken op de grond?Ik ga donderdag met hem rijden en dat proberen.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:25

Soory dat ik nog zolang erna antwoord, maar mijn internet is een hele lange tijd kapot geweest.
Ik heb nu al 2 keer met hem in de piste gereden en het ging echt SUPER
De eerste keer heb ik vooral cirkels gereden en door de balken gaan.De eerste keer dat ik dan over de balkjes ging, schoot gij in galop, maar de tweede keer ging hij en rustig over in stap.Ook kwam hij volledig nagevelijk, ookal had in niks met mijn teugels gedaan.Ook op cirkel probeerde ik met mijn gewicht en benen te werken.In draf ging het wat moeilijker, maar hij sprong niet in galop toen ik over de balkjes ging.
De tweede keer ging het nog beter en kwam hij ook naar beneden(na ongeveer15 min).Hij ging nog rustige over de balken en vond er niks aan.Toen heb ik een klein hindernisje gemaakt waar hij nog heel gemakkelijk kon overstappen; allemaal geen probleem voor hem.Toen heb ik de andere balen weggehaalt behalve 1 en die heb ik voor de hindernis gelegt(ongeveer een meter(en nog wat) ervan.Daardoor ging hij niet in galop en nam het rusig in draf!!!Ik ben suuuuuper blij!!!!!Ook toen ik afstapte om de hindernis te verhogen (liet ik hem volledig los) volgde hij me gewoon overal naar toe!!!en tijdens eten had ik de emmer tussen mijn benen gezet mocht ik rusitg zijn oortjes masseren.Ook het opstappen gaat steeds beter meest zet hij nu 1 stapje achteruit en dan kan ik er onmiddelijk op!!!

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:56

als je angt heb moet je het niet meer doen want je paard voelt datr ook

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:00

Zou eerst beginnen met balkjes stappen/draven (meerdere)
dan 1 balkje rustig overheen, dan eerste gaatje rustig over heen en dan zo verder opbouwen

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:14

dat heb ook gedaan;) zoals je al kon lezen.Dit weekend ga ik waarschijnelijk weer rustig balkjes lopen, omdat ik geen schrik van die balkjes hij ook niet.Vroeger had hij echt schrik, maar dat kwam waarschijnelijk door mezelf.Wat ik nu ook doe is tussen heen de balkjes gaan, eerst durfde hij niet, maar nu gaat alles vanzelf!!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:04

Ik denk dat je gewoon lekker moet beginnen met balkjes draven, en wanneer je denkt dat het goed gaat dan kun je een mini sprongetje neerzetten. Zodra je het weer eng vindt ga je weer een stapje terug. Pas als je het vertrouwt kun je de hindernis wat hoger maken.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:31

Ik heb ook angst voor springen.
Mijn pony doet niets liever, dus zet ik me er soms wel overheen, maar hoger dan de 50 cm ga ik ook echt niet.

Ligt eraan hoe me dag is.. Vingers aflikken

Meestal laat ik een vriendin van me het echte werk doen kwa springen.
Ik hou het lekker bij dressuur.. Cool