Bang geworden sinds zomervakantie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Bang geworden sinds zomervakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:34

hallo,

ik ben sinds de zomervakantie wat angstig voor paarden geworden, ik heb een zwaar ongeluk gehad, dus heb vaker hoofpijn en wil niet graag mijn hoofd stoten anders heb ik geleik hoofdpijn en zie sterretjes. maar dat is niet de probleem, ik heb een eigen paard en daar deed ik alles mee, van springen tot western (western geen sucses met mijzelf) ik durf lage sprongetjes te springen en zeer hoge sprongen. maar nu ben ik zo voorzichtig geworden dat ik niet meer durf te galoppeeren en het wordt alsmaar erger! ik zie een lage sprong bijvoorbeeld, dan denk ik oowkey wat scheelt eraan, en spring in draf erover heen met mijn paardje, ik maa k hem hoger, en wil er weer over heen draven maar mijn paard vind springe machtig mooi dus gaat gallopeeren, ik denk prima ga dan maar ik spring over hindernis heen en wordt ineens heel erg angstig! ik wil dan ineens niet meer spingen of galloppeeren!

wat moet ik doen?

Kuzzie My

Arashah

Re: Bang geworden sinds zomervakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:42

Ik wist niet waar dit moest, ik keek weer eens niet goedwaar ik het neerzette. maar mijn bangheid wordt nu zow erg dat ik straks niet eens meer durf te rijden. ik wil hier vanaf want mijn leven gaat eraan zo, paardjes zijn me favo beesten en kan zekerweten niet zonder ze..

Kuzzie Arashah

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:43

na een ongeluk is dit niet zo raar [ken er veel]
ik denk dat je het beste voorlopig de dingen moet doen die je aandurft en lol in hebt.
zie je het springen niet zitten,dan doe je dat toch niet?
na een tijdje zal het wel beter gaan en komt dat wel weer.
leg de lat geoon niet te hoog voor je zelf.

succes

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:44

Zorg ook voor begleiding..
die kan je ook helpen over je angst heen te komen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:47

Doe eerst de dingen die je leuk vind.
En als je heel lekker aan het draven bent en je paard is heel rustig
zou je kunnen aangalopperen ( bv. 3 stappen ) en dan weer draven..
en dan elke dag een beetje meer..
springen komt later wel, als je eerst maar weer lol hebt en niet meer bang
bent met galopperen.

Ik weet niet hoe het is om heel erg bang te zijn, maar dit is het enigste wat ik kon bedenken.. Clown

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 22:46

bedankt voor jullie reacties! ik had der vlak na mijn ongeluk met mijn paard er helemaal geen last van totdat ik hoofdpijn kreeg, ik snap dat ik rustig aan moet doen en dat zal ik zeker doen! maar begeleiding wordt lastig, want iedereen die vlakbij mij woont en waar ik af en toe samen rijd rijd met bit! ik rijd zonder bit ik kan dan egt alles met haar maar niemand begrijpt me waarom ik zonder bit rijd dus ze beginnen geleik over het bit. dat ik die moet gebruiken en dat dat zal helpen enzo, maar dan krijg ik nog geen begeleiding.
ik zal met mijn paard vrijheidsdressuur doen , ze kan vele oefeningen al, dus dan heb ik zo ook plezier aan haar Haha! bedankt voor jullie hulp. hier heb ik wel wat aan!

en met galoppeeren wordt helemaal geen sucses dat weet ik nou al Lachen inplaats van bijvoorbeeld 3 stappen galoppeeren gaat ze geleik het driedubbele doen, vind ik niet erg maar ze galoppeert vreselijk snel! draven doet ze heel langzaam en stap weer normaal.

meer reaties zijn natuurlijk nog welcom.

Kuzzie My

Chii_Weslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:07

gewoon weer rustig op bouwen want ik heb hetzelfde gehad.
ik ben ook hard gevallen enzo maar ik ben gewoon weer gaan opbouwen in het begin lekker rustig aan doen en er weer vertrouwen in krijgen . als je dat weer het ga je een stapje verder en zo door gaan en dan naa een tijdje dan gaat het wer goed Knipoog
heeft bij mij ong een half jaar iets minder als een jaar geduurd maar nu gaat het ook weer goed en heb ik er weer echt plezier in.
ik ben laatst zelfs gevallen en vond het niet erg ofzo dusja.
dit werkte bij mij goed en misschien kun jij er ook wat mee Knipoog

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:49

Ik heb ook zoiets.. ik had een pony op de manege waar ik altijd op reed. Hij galoppeerd altijd super snel en ik reed er al jaren op.
En toen kwam een dag we gingen middengalop doen.. ik dacht nou dat is een makkie
Wij lekker in de bak crossen.. tot we in de hoek kwamen en toen viel hij.. hij schaafde helemaal met zijn hoofd in het zand en met zijn achterbenen maakte hij een wond aan zijn voorbenen.
Sinds toen ben ik heeeel bang om snel te gaan of door de hoeken heen galopperen.
Het is bij mij nu al zo'n 3 jaar zo
tijd geleden kreeg ik weer vertrouwen we gingen galopperen in de les(op een ander paard.) met losse teugel. Dus ik deed het (iets wat ik noooit meer had gedurfd na dat..) en wat gebeurde er het paard waar ik opzat viel ook bijna gelukkig was het bijna maar nu is het weer geschaad
Ik heb ook heeeeel snel de neiging om hard een paard terug te trekken terwijl het met ophoudingen moet..Boos!
& het gekke is.. de enigste op wie ik niet bang ben.. is op mijn verzorgpony en de pony op wie de eerste val was.

Maar waarom ik op mijn verzorgpaard niet bang ben?
Ik doe haar pas een half jaartje maar ik probeer met haar elke keer kleine stapjes verder te gaan.
In het begin durfde ik niet eens aan te draven.. want ze geeft soms een bokje.
Nu ben ik al bij het gallopeer probleem en ook dat gaat steeds beter we galopperen erg weinig amar word steeds meer door het groeiende vertrouwen
Voor mijn eigen vertrouwen in het paard wil ik zelfs een keertje (in de bak hoor) gaan rijden zonder zadel en zonder hoofdstel gaan rijden (freestyle)
Ik heb er wel al opgezeten met alleen een halster en zadel en het was doodeng maar na 5 minuutjes gewoon er simpelweg alleen maar opzitten durfde ik kleine stukjes te stappen
en dat wil ik steeds verder op gaan bouwen
Misschien dat je hier iets aan hebt.
Verzin gewoon dingen die je leuk lijken en waarmee je weer meer vertrouwen door kan krijgen
Ik heb de freestyle uitgekozen maar wie weet verzin jij wel iets anders wat weer goed voor jou is
groetjes (owja sorry van me lange verhaal Bloos )

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 12:33

geeft niet voor het lange verhaal! oowkey dit zal vast wel helpen! bedankt iedereen, alleen ik ben niet van mijn paard gevallen, ik stond tussen twee paarden voor me was een ijzerenhek van de buitenbak, mijn paard was hengstig en wou die ruin wegtrappen maar inplaats dat ze die ruin wegtrapte trapte ze mij en zow klapte ik met mijn hoofd op de ijzeren stangen. dat is er gebeurd maar ach dat doet er niet toe, ik bedankt voor jullie hulp! als ik het rustig weer opbouw is het straks weer goed! bedankt iedereen!

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:37

zorg idd voor goede begeleiding.. iemand die je vertrouwd en die jou ook vertrouwen laat hebben in je pony.. ik durfde ook niet meer te springen na een val en toen heeft mijn instructeur mij geholpen niet meer bang te zijn en vertrouwen terug te krijgen..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:33

ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. In mijn geval met (pringen achterover geklapt op de hindernis met paard en al)
Ik heb het betreffende paard verkocht (niet alleen daarom, omdat ze met rijden gewoon levens gevaarlijk was) heb een ander super lief geweldig paard weer gekocht die super mak was met springen en dergelijk en heb het zo weer langzaam opgebouwd, ik moest springen in verband met de opleiding die ik volgde (paardensport). Inmiddels spring ik niet meer maar het vertrouwen is compleet terug in mijn paard en het rijden in het algemeen. Gewoon rustig opbouwen en het springen voorlopig laten voor wat het is, tot je zelf het vertrouwen weer terug hebt en onder begeleiding springen. Dit is wat ik heb gedaan en het wierp heel snel zijn vruchten af.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:39

ik heb er ook last van,als ik een flinke val maak ben ik vaak een tijdje het vertrouwen kwijt.

zelf probeer ik gewoon kleine dingetjes te doen waar ik niet bang van ben.
idd de lat niet te hoog leggen,rustig aan doen,laat je niet pushen door een ander,want dat is ook mijn punt,ik laat me te veel opjutten door anderen.

en vanzelf durf je dan weer te galopperen,probeer het anders eens met een goede vriend/vriendin erbij die je aan de longe heeft,kleine stapjes nemen en niet teleurgesteld zijn als het even niet lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:44

Arashah, een GOEDE instructeur kan jou ook bitloos uitstekend weer helpen, dus even doorzoeken. Je zelfvertrouwen heeft een deuk opgelopen, en dat is helemaal niet vreemd ofzo, dus daar zal een goede instructeur ook helemaal niet van opkijken.
Gewoon een tijdje een stapje terug, en je zult zien dat je over een tijdje weer lekker kunt genieten van het rijden.

Zet anders een oproepje op Bokt met daarin in welke regio je woont? Er zitten een paar hele fijne instructeurs hier op Bokt, waarvan ik zeker weet dat ze ook prima met bitloze combinaties overweg zouden kunnen!

Veel succes, en ik hoop dat je snel weer kunt genieten!